Cazanele turnate din bronz din perioada scitică (secolele V-III a. Chr.) reprezintă descoperiri relativ rare în zonele de stepă și silvostepă din nordul Mării Negre, în special la limitele sale de vest. În acest context, vasele de acest gen descoperite pe teritoriul Republicii Moldova ocupă un loc special în colecția Muzeului Național de Istorie a Moldovei (MNIM). La momentul de față în expoziția arheologică a muzeului sunt expuse două cazane de bronz descoperite în anul 1988 lângă s. Nicolscoe, mun. Tiraspol. Alte două cazane aflate în colecțiile MNIM provin din tumulii de lângă Dubăsari și Răscăieții Noi.
Piesa prezentată în calitate de exponat al lunii reprezintă o descoperire mai puțin cunoscută, documentată în 1979 în tumulul nr. 1 din preajma satului Răscăieții Noi, raionul Ștefan-Vodă. Pe lângă dimensiunile sale remarcabile (aproximativ 10 m înălțime), această movilă funerară este cunoscută și prin descoperirea din anul 1953 a unei terminații din bronz executată în stilul animalier scitic. Ulterior, în contextul deteriorării acestei movile a fost găsit un cazan de bronz turnat atribuit culturii scitice. Cazanul a fost grav afectat mecanic, în urma căruia buza a fost deformată, iar pereții, împreună cu un mâner vertical păstrat, au fost îndoiți. S-au pierdut fragmente din partea superioară a corpului și un mâner. Înălțimea totală reconstituită a cazanului este de 24 cm (fără mânere), diametrul reconstituit al cazanului emisferic este de 30 cm, iar greutatea de 6,5 kg. În 2020, au fost obținute date privind compoziția chimică a aliajului cazanului de bronz, care au arătat că acesta a fost turnat dintr-un aliaj format din aproape 95 % cupru. Mormintele scitice cercetate în tumulul de la Răscăieții Noi au fost datate în secolul al IV-lea a. Chr. În același timp, cazanul cu mânere verticale de la Răscăieții Noi aparține unei perioade mai timpurii, acest fapt fiind demonstrat de terminația din bronz din prima jumătate a secolului al V-lea a. Chr. descoperită în anul 1953. În plus, în mormântul 7 din tumulul 2 de la Răscăieții Noi a fost găsită o placă reprezentând un prădător încolăcit (expusă în expoziția MNIM), datată la mijlocul secolului al V-lea a. Chr. Astfel, cazanul din tumulul nr. 1 de la Răscăieții Noi, cel m ai probabil, aparține sfârșitului perioadei scitice medii, fiind datat la mijlocul, sau în al treilea sfert al secolului al V-lea î. Chr.
Cazanele de bronz scitice din nord-vestul Mării Negre sunt concentrate în trei regiuni principale: Bucovina-Podolia, Dunărea de Jos și Nistrul de Jos, unde a fost găsit și exemplarul din Răscăieții Noi. Unele cazane scitice au fost găsite în afara unui context arheologic, reprezentând descoperiri fortuite. Cu toate acestea, în asociere cu alte descoperiri „fortuite" (de ex. statui antropomorfe scitice), cazanele scitice marchează o prezență scitică, cel mai probabil, nu mai devreme de finalul secolului al VI-lea a. Chr. Cazanele pătrund în zona Bucovinei și Podoliei în perioada scitică timpurie și sunt cunoscute de la mijlocul secolului al VII-lea a. Chr. Cazanele din bronz turnate împreună cu purtătorii acestora, pătrund în zona de stepă cu 150-200 de ani mai târziu, la fel ca și complexele funerare „militare", care apar în regiunile de stepă de vest, nu mai devreme de mijlocul secolului al V-lea a. Chr. Marea majoritatea a complexelor funerare cu cazane se încadrează în a două jumătatea a sec. V a. Chr. La începutul secolului al IV-lea a. Chr. aceste cazane se întâlnesc mai rar, iar în al doilea sfert de secolului al IV a. Chr. au dispărut complet din practicile culturale ale populației din stepele nord-vest-pontice.
Icoanele Acoperământul Maicii Domnului din colecția Muzeului Național de Istorie a Moldovei
Tyragetia, serie nouă, vol. VIII [XXIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Иконы Покрова Пресвятой Богородицы из коллекции Национального музея истории Молдовы
В коллекции Национального музея истории Молдовы хранятся шесть икон, относящихся к известному иконографическому типу «Покров Пресвятой Богородицы». Данная иконография, призванная отразить в образах праздник Покрова Пресвятой Богородицы, отличается сложной композицией, в которой гармонично сочетаются события, явления и персонажи, относящиеся к разным периодам времени. В основе ее возникновения лежит видение, явившееся Андрею Юродивому во Влахернском храме Константинополя.
Сюжет иконы также напоминает о чудесном явлении, которое вошло в историю как Влахернское Чудо. В то же время, эта иконографическая композиция может быть иллюстрацией к циклу акафистов, концептуально передающей идею заступничества Пречистой Девы.
В X веке в честь чудесного видения во Влахерне восточная церковь установила празднование Покрова Пресвятой Богородицы 1 октября; Русская Церковь широко отмечает этот праздник с XII века. Сегодня Православная Церковь объединяет под своей эгидой много святых храмов, посвященных Покрову Пресвятой Богородицы, празднику, ставшему символом помощи и заступничества.
Празднование Покрова 1 октября совпадает с днем памяти автора песнопений Романа Сладкопевца (490-560), который считается автором акафиста Божией Матери.
Композиция икон Покрова состоит из верхней и нижней частей. В верхней части изображена Пречистая Дева, стоящая на облаках с омофором в руках, в окружении святых, пророков и жен-мироносиц. В нижней части, в центре изображен лик Романа Сладкопевца, справа от него стоят императоры и церковные деятели, слева - Св. Андрей, указывающий своему ученику Епифанию на чудо, совершающееся в храме. На некоторых иконах в нижней части изображен сон Романа Сладкопевца, в котором Пречистая Дева вручает ему свиток, наделяя его даром церковного песнопения. Существуют также иконы, на которых изображена одна Богородица.
Пять из шести таких икон коллекции НМИМ имеют средний размер, а одна, большего размера, вероятно, происходит из храма, посвященного Покрову. Эти иконы написаны маслом и темперой по дереву, композиции большинства из них точно соответствуют данному иконографическому типу. Список иллюстраций:
1. Икона Покрова Богородицы. Галиция, XII в. 2. Икона Покрова Богородицы. Суздаль, XIII в., Собор Рождества Богородицы. 3. Икона Покрова Богородицы. Суздаль, 1360 г., Покровский монастырь. 4. Икона Покрова Богородицы. Новгород, 1399 г., Зверин монастырь. 5. Икона Покрова Богородицы. Молдова, начало XIX в. НМИМ (FB-14017). 6. Икона Покрова Богородицы. Молдова, 1871 г. НМИМ (FB-23611). 7. Икона Покрова Богородицы. Россия, XIX в. НМИМ (FB-23384-4). 8. Икона Покрова Богородицы. Бессарабия, начало XX в., церковь Св. Параскевы в с. Згурица Дрокиевского района. НМИМ (FB-22918-115). 9. Икона Покрова Богородицы. Бессарабия, 20-30 гг. XX в. НМИМ (FA-10538-19). 10. Икона Покрова Богородицы. Бессарабия, 20-30 гг. XX в. НМИМ (FB-22465).
Adelaida Chiroșca
Două tezaure monetare din sec. al XVI-lea și al XVII-lea din patrimoniul Muzeului Național de Arheologie și Istorie a Moldovei
Tyragetia, serie nouă, vol. III [XVIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Adelaida Chiroșca
Un tezaur monetar din sec. al XVII-lea descoperit la Ciocâlteni, raionul Orhei
Tyragetia, serie nouă, vol. II [XVII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Adelaida Chiroșca
Călugărul iconar Irineu Protcenco și celebra sa icoană Tânguirea Maicii Domnului
Tyragetia, serie nouă, vol. VI [XXI], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Adelaida Chiroșca
Nașterea Domnului: interpretarea subiectului în colecția de icoane din patrimoniul Muzeului Național de Istorie a Moldovei
Tyragetia, serie nouă, vol. XVII [XXXII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Ana Boldureanu, Adelaida Chiroșca, Elena Revenco
Tezaurul monetar medieval din secolul al XVI-lea de la Parcani, raionul Soroca, Republica Moldova
Tyragetia, serie nouă, vol. V [XX], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Cazanele turnate din bronz din perioada scitică (secolele V-III a. Chr.) reprezintă descoperiri relativ rare în zonele de stepă și silvostepă din nordul Mării Negre, în special la limitele sale de vest. În acest context, vasele de acest gen descoperite pe teritoriul Republicii Moldova ocupă un loc special în colecția Muzeului Național de Istorie a Moldovei (MNIM)...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.