EN RO















#Exponatul Lunii

>>>

Cutia folosește un cilindru cu pini ca suport de înregistrare a muzicii. În interior, este împărțită în trei compartimente: primul conține manivela și mecanismul de acționare a cilindrului cu pini, al doilea - cilindrul cu pini și lamele vibrante, iar al treilea - două manete pentru pornirea și oprirea melodiei. Pe cilindru sunt înregistrate șapte melodii de W.A. Mozart, care sunt redate prin vibrarea dinților de oțel dispuși într-un pieptene, ale căror vârfuri sunt adiacente cilindrului. Capacul cutiei are pe partea exterioară marchetărie cu motive florale. Bunul cultural este clasat în categoria Tezaur.

Povestea cutiilor muzicale

Cutiile muzicale au apărut în Elveția la sfârșitul secolului al XVIII-lea. În 1796, ceasornicarul Antoine Favre-Salomon a inventat un ceas de buzunar care avea un mecanism muzical încorporat, bazat pe principiul lamelor metalice acordate. Invenția s-a răspândit rapid și a declanșat, la scurt timp, crearea de cutii muzicale independente de ceasuri.

Inventate și construite inițial pentru distracțiile de salon ale lumii aristocrate, cutiile muzicale s-au perfecționat rapid, cucerind piața și interesul publicului pentru aceste mașinării destinate divertismentului. Industria cutiilor muzicale s-a concentrat, în mare parte, în Elveția. Geneva rămâne leagănul cutiei muzicale, chiar dacă arta manufacturierilor acestor minuni muzicale s-a extins și în alte regiuni ale Elveției, precum Jura, Auberson și Sainte Croix, și ulterior în alte țări, precum Franța, Germania și Cehoslovacia. Printre cele mai importante firme producătoare de cutii muzicale s-au evidențiat: Mermod Frères, Paillard, Reuge, Thorens, Cuendet, Junod, Nicole Frères, Ducommun-Girod, Brémond și L'Epee.

Cutia muzicală funcționa după un principiu relativ simplu: un cilindru cu pini (cuie cilindrice) acționa, prin răsucire, un „pieptene" metalic acordat pe anumite note muzicale, ambele fiind ascunse privirii într-un compartiment al cutiei. Prin învârtirea cilindrului - cu ajutorul unui mecanism cu arc (asemănător cu cel al ceasurilor) - pinii atingeau „dinții" din oțel ai pieptenului, care vibrau, redând astfel diferite note muzicale. O cutie muzicală putea avea „programate" pe cilindru un număr limitat de melodii - de la 4 până la 12.

De-a lungul timpului, cilindrii au fost înlocuiți cu discuri metalice interschimbabile. Pe acest principiu au apărut, în cafenelele și tavernele vremii, cutii muzicale de dimensiuni mari, care puteau fi activate prin introducerea unei fise, oferind utilizatorului posibilitatea de a alege discul preferat.

În afara mecanismului ingenios proiectat, cutiile muzicale se remarcă și prin arta cu care sunt decorate la exterior - folosind materiale precum lemn prețios, sidef, fildeș sau metal.

Declinul cutiilor muzicale a început odată cu inventarea fonografului (1877) și a gramofonului (1887). Producția lor a continuat pentru o perioadă, dar la începutul secolului al XX-lea, majoritatea firmelor consacrate au abandonat această afacere și au început să fabrice alte instrumente de muzică mecanică.

Tur Virtual


Expoziții

„La început a fost ... Lutul"

16 aprilie 2015 - 18 ianuarie 2016

Din cele mai vechi timpuri lutul, argila, huma, au jucat un rol deosebit în viața cotidiană a comunităților umane. Exprimând rolul primordial al pământului în viața omului, legendele și mitologia universală (akkadiană, chineză etc.), dar și Biblia, consideră că însuși Omul a fost creat din huma pământului.

Expoziția „La început a fost ... Lutul
Practica acumulată în procesul lucrului cu pământul a dus la descoperirea de către om a calităților plastice deosebite ale lutului din care începe să producă vase. Recipientele, inițial realizate din piatră sau lemn, sunt înlocuite treptat cu vase modelate din argilă și uscate la soare. Arderea pe ruguri, pe vetre de foc, iar mai târziu în interiorul unor instalații speciale - cuptoare de ars ceramica, a făcut ca vasele și piesele din argilă să devină rezistente și practice.

Primele vase din ceramică au fost modelate în mileniile IX și VIII a. Chr. în Orientul Apropiat. Importanța deosebită pentru comunitățile umane a descoperirii procedeului de ardere a vaselor din lut a făcut să apară una dintre cele mai frumoase și plastice expresii legate de acest fenomen: Nu zeii sunt cei care ard oalele.

Practica confecționării vaselor din lut ars, a ustensilelor și a materialelor de construcție din lut, s-a răspândit din Orientul Apropiat spre Asia și Europa începând cu mileniul al VII-lea a. Chr. Treptat, pe măsura diversificării formelor vaselor ceramice, este variată și gama produselor realizate din lut.

În spațiul pruto-nistrean cele mai vechi forme ceramice apar în cadrul culturii Bugo-Nistrene, care a luat naștere la mijlocul-sfârșitul mileniului al VII-lea a. Chr. Purtătorii acestei culturi au deprins modelarea vaselor ceramice la o anumită perioadă după începerea practicării agriculturii rudimentare. Se crede că în cultura Bugo-Nistreană producerea ceramicii a apărut sub influența culturii Criș, pe la sfârșitul mileniului al VII-lea - începutul mileniului al VI-lea.

Fondul de exponate: Muzeul Național de Istorie a Moldovei deține cea mai importantă colecție de materiale arheologice din Republica Moldova, rezultată din săpături arheologice începând cu anul 1947 și până în anul 2014. Cea mai mare parte a acestei colecții o constituie piesele realizate din argilă. Gama acestora este foarte diversă, pornind de la recipiente - vase ceramice din diferite perioade istorice, de varii forme și pentru multiple utilități - pregătirea hranei, păstrarea cerealelor, transportarea produselor lichide (uleiuri, vinuri etc.), piese de construcție (țigle, olane, tuburi ceramice pentru apeduct, cărămizi), piese ornamentale de interior (cahle), piese de podoabă (mărgele din lut), piese de cult (figurine miniaturale zoo- și antropomorfe, altărașe) - unele fiind adevărate bijuterii de artă și compoziție. De rând cu vasele frumos pictate ale culturii Cucuteni, sunt etalate fusaiole, greutăți pentru războiul vertical de țesut sau plasa de pescuit, mărgele din lut, cahle de sobă și plăci ornamentale de interior, tuburi de apeduct sau de hogeac, ustensile indispensabile în cadrul gospodăriei umane din toate timpurile. Acestea evocă importanța argilei în viața economică, socială, culturală și spirituală a comunităților umane pe parcursul mileniilor, dar și calitatea de sursă documentară exclusivă pentru reconstituirea unor întregi epoci istorice.

Scopul expoziției "La început a fost... Lutul" este valorificarea unei game cât mai largi și reprezentative de materiale confecționate din lut ars în vederea diversificării aspectelor expoziționale ale colecției; evocarea importanței argilei în viața economică, socială, culturală și spirituală a comunităților umane din spațiul pruto-nistrean pe parcursul mileniilor; promovarea descoperirilor arheologice în calitate de surse documentare exclusive în ceea ce privește reconstituirea unor întregi epoci din istoria economică, spirituală și culturală a regiunii; familiarizarea publicului larg cu colecțiile muzeului; educarea gustului pentru frumos. Expunerea documentului istoric este exprimată și ca formă de educare a dragostei pentru istoria națională.

Structura expoziției este una cronologico-tematică. Expoziția este structurată conform succesiunii epocilor istorice - neo-eneolitic, epoca bronzului, epoca fierului, antichitate, epoca medievală, modernă și contemporană - și a evoluției morfologico-tehnologice a ceramicii, recipientelor și pieselor din lut.

Expoziția prezintă 474 de piese autentice care fac parte din fondul de bază și auxiliar al Muzeului Național de Istorie a Moldovei. Unele dintre ele au fost supuse unor proceduri de conservare sau restaurare. Demersul expozițional este completat de materiale grafice și reconstrucții.

Ilustrarea procedeelor de confecționare a ceramicii a fost realizată prin reconstituirea unui atelier pentru producerea vaselor din ceramică și a unui cuptor de ars ceramică cu grătar, înzestrat cu ustensilele necesare etc.


 




Moldova independentă
RSSM sub regimul sovietic
Războiul Al Doilea Mondial
Basarabia şi RASSM între cele două războaie mondiale
Basarabia în perioada dintre cele două războaie mondiale
Epoca renaşterii mişcării cultural-naţionale
Epoca reformelor şi consecinţelor
Suprimarea autonomiei. Basarabia o nouă colonie ţaristă
Perioada autonomiei relative a Basarabiei în cadrul Imperiului Rus
Epoca
Fanariotă
Între medieval şi modern, epoca fanariotă
Epoca de aur a culturii româneşti
Secolul de aur al  culturii româneşti
Lupta pentru apărarea fiinţei naţionale a Ţării Moldovei
Lupta pentru apărarea fiinţei naţionale a Ţării Moldovei
Formarea statului medieval Moldova
Perioada formării şi constituirii definitive a statului medieval de sine stătător Moldova
Epoca marilor migraţiuni nomade
Epoca marilor migraţiuni nomade şi apariţia primelor formaţiuni prestatale în regiunea carpato-dunăreană
Evul mediu timpuriu
Evul mediu timpuriu. Perioada constituirii comunităţilor romanicilor, a apariţiei primelor formaţiuni prestatale
Epoca fierului
Epoca fierului şi epoca antică
Epoca bronzului
Epoca bronzului
Epoca eneoliticului
Epoca eneoliticului
Epoca neoliticului
Epoca neoliticului
Epoca paleoliticului
Epoca paleoliticului
  
  

Veniţi la muzeu! Redescoperiţi istoria!
Vizitează muzeul
Vizitează muzeul
Program de vară– zilnic,
orele 10-18.

Program de iarnă – zilnic,
orele 10-17.
Luni închis.
Taxe de intrare:  Adulţi – 10 lei, pensionari, adulţi cu dizabilităţi medii / invaliditate de gradul III, studenţi - 5 lei, elevi - 2 lei. Acces gratuit (...)

WiFi Internet prin Wi-Fi gratuit: Pentru vizitatori în curtea Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei funcţionează o reţea de internet prin Wi-Fi.




#Exponatul Lunii

Cutia folosește un cilindru cu pini ca suport de înregistrare a muzicii. În interior, este împărțită în trei compartimente: primul conține manivela și mecanismul de acționare a cilindrului cu pini, al doilea - cilindrul cu pini și lamele vibrante, iar al treilea - două manete pentru pornirea și oprirea melodiei...

Citeşte mai multe >>




































Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2024 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC

 



Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2024 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC

menu
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2024 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC