Obiectul expus, un vas ceramic de tip „askos", provine din necropola tumulară de lângă satul Ciumai, raionul Taraclia. Vasul a fost descoperit în anul 2015 într-un mormânt cenotaf atribuit culturii Jamnaja, datată în perioada timpurie a epocii bronzului (cca 3300-2600 a. Chr.).
Recipientul de configurație evident asimetrică, este modelat manual din pastă de lut de calitate, având suprafța netedă de culoare brună cu pete cenușii. Corpul vasului, este prevăzut cu o proeminență accentuată și un gât tronconic cu deschiderea mai largă spre gură. Vasul are o toartă și este ornamentat cu trei perechi de aplicații reliefate, amplasate simetric. Înățimea vasului este de 15,5 cm, diametrul gurii de 11,4 cm, diamentul corpului de 15 cm și diametrul bazei de 7,5 cm. Asemenea vase în literatura arheologică sunt cunoscute sub denumirea de vase „askos", termenul respectiv, fiind de proveniență din limba greacă veche, desemnând unul din recipientele primitive de epocă - burduful din piele de animal.
În timpurile preistorice, la unele popoare, burduful era transpus în ceramică, în aceste cazuri fiind păstate trăsăturile de bază ale vasului arhaic din piele, căpătând o formă bombată proeminentă cu toartă și fund plat. Din aspectul original al burdufului s-a păstrat gura asimetrică corespunzătoare gâtului animalului, și uneori trei sau patru piciorușe, corespunzătoare apendicelor pielii jupuite de pe picioarele animalului. Aceste vase au pierdut caracterul zoomorf original, înscriindu-se drept o formă nouă în inventarul ceramicii neo-eneolitice. Primele vase de acest tip sunt atestate în Grecia, în neoliticul timpuriu (cca 5000-4500 a. Chr.) având forma unor cupe sau căni. În culturile neo-eneolitice carpato-balcanice se întâlnește tipul de askos egeean de formă scundă sau înaltă, cu sau fără piciorușe și cu toartă. Mai rar, acestea sunt prevăzute cu două guri (una de umplere și alta de golire) sau sunt descentrate și prevăzute cu guri de formă ciudată. În spațiul dintre Carpați și Nipru se cunosc doar forme înalte de askos simplu, fără elemente zoomorfe. Vasele de tip askos sunt prezente în diverse culturi preistorice, cu precădere în Europa de Sud-Est și Anatolia.
Fiind descoperite de multe ori în asociere cu inventar de cult, vasele askos ar putea fi un indicator important al utilizării în practici ritualice religioase. Alături de cele zoomorfe, antropomorfe și vasele de tip rhyton (recipient aproximativ conic din care, în cadrul unor ceremonii erau băute sau se turnate fluide), askosurile au fost încadrate în categoria vaselor cu destinație de cult, fiind legate de libații (act ritual care consta în gustarea și apoi vărsarea unei cupe de vin, lapte etc. ca omagiu adus divinității).
Considerații asupra relațiilor vlaho-bulgaro-bizantine între 1197 și 1204
Tyragetia, serie nouă, vol. IX [XXIV], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică Chișinău, 2015
Об отношениях между Влахо-Болгарским царством и Византией в период 1197-1204 гг.
Резюме
В 1197 году престол Второго Болгарского (или Влахо-Болгарского) царства занял Иваница (Калоян) Асень. Взойдя на трон, он унаследовал напряженные отношения с Византийской империей. В течение первых двух лет правления новый царь не воевал против Византии. За этот период он укрепил внутренние позиции, упрочил связи с куманами и заключил альянсы с двумя другими предводителями влахов – Добромиром Хризом из Македонии и Иванко из Фракии, восставшими против Византии. Около 1199 года Иваница Асень возобновил войну с империей, выступив против ее владений на северо-западе Балканского полуострова, на Среднем Дунае и севере Македонии. В ходе этих военных кампаний правитель Второго Болгарского царства присоединил к своим владениям земли, лежавшие между Видином и Белградом. Одновременно с возобновлением военных действий против Византии на северо-западе Балканского полуострова северодунайские союзники тырновского царя – влахи и куманы – напали на византийские владения во Фракии. Между 1199 и 1200/1201 гг. они несколько раз совершали нападения на эти земли. Весной 1201 года Иваница Асень сам стал наступать на византийские владения во Фракии и завоевал крепость Констанцию и Варну. В марте-апреле 1201 г. он заключил мирный договор с императором Алексеем III Ангелом. Согласно этому договору обе стороны определили границы своих владений. Договор ни в коей степени не нормализовал отношения между Тырново и Константинополем – они продолжали оставаться напряженными. Обе стороны нарушали его по разным поводам.
Vasile Mărculeț
Un posibil quaestor Justinianus exercitus: Germanus, fiul lui Dorotheus
Tyragetia, serie nouă, vol. XI [XXVI], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Vasile Mărculeț
Țaratul Vlaho-Bulgar și puterile cruciadei în timpul domniei țarului Boril Asan (1207-1218). De la conflict armat la colaborare politică și militară
Tyragetia, serie nouă, vol. X [XXV], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Vasile Mărculeț
Considerații privind componentele apărării limes-ului Dunării de Jos la sfârșitul secolului al IV-lea și la începutul secolului al V-lea. Forțele terestre înregistrate de Notitia Dignitatum
Tyragetia, serie nouă, vol. XVII [XXXII], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Vasile Mărculeț
Politica împăratului Flavius Valens la Dunărea de Jos 364-370. Pierderea Daciei sudice
Tyragetia, serie nouă, vol. VI [XXI], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Vasile Mărculeț
Considerații privind titulatura și statutul politico-juridic internațional al dinaștilor dobrogeni din secolul al XIV-lea
Tyragetia, serie nouă, vol. V [XX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Obiectul expus, un vas ceramic de tip „askos", provine din necropola tumulară de lângă satul Ciumai, raionul Taraclia. Vasul a fost descoperit în anul 2015 într-un mormânt cenotaf atribuit culturii Jamnaja, datată în perioada timpurie a epocii bronzului (cca 3300-2600 a. Chr.)...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.