EN RO















#Exponatul Lunii

>>>

Realizată în 1902 de compania „AG vorm Siedel & Nauman" din Dresden, Germania.

Dimensiuni: lungime-38 cm, lățime-35 cm, înălțime-20 cm. Greutate-16 kg. A intrat în colecția muzeală în 1984, prin transfer de la Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală.
Mașina cuprinde carul normal, instalat pe rulmenți cu bile și role, și claviatura standard, pe care sunt montate 42 de clape cu două seturi complete de alfabet latin și chirilic, semne de punctuație, cifre și simboluri matematice, capabile să tasteze 126 de caractere. Sub carcasa din metal se află barele de scriere, dispuse în evantai, ce conțin caracterele în relief și rolele cu bandă tușată. Prin apăsarea clapelor se acționează barele de scriere, care lovesc banda tușată și imprimă caracterele pe hârtia încordată în sulul mașinii.
Are părțile laterale frumos decorate cu elemente rafinate turnate din fontă, stil Art Nouveau, care reprezintă denumirea mărcii - „Ideal". Modelul Polyglott, dotat cu claviatură bilingvă brevetată în Marea Britanie de către Max Klaczko din Riga-Letonia, a fost produs între anii 1902 și 1913, reprezentând prima mașină care scria în două limbi. Mașina „Ideal Polyglott" a fost vândută activ în Imperiul Rus și foarte populară în Polonia, Bulgaria și Serbia.
Mașina de scris - un dispozitiv mecanic folosit pentru imprimarea textelor direct pe hârtie - se numără printre cele mai importante invenții ale lumii moderne, deoarece a revoluționarizat procesul de comunicare. De la sfârșitul secolului al XIX-lea și până la începutul secolului al XXI-lea a devenit un instrument indispensabil, folosit pe scară largă de către scriitori, în birouri și pentru corespondența de afaceri, în case private. Momentul de vârf al mașinii de scris a fost în anii '50 ai sec. XX, când media de vânzări a atins în SUA 12 milioane de unități. În noiembrie 2012, fabrica „Brother" din Marea Britanie a produs ceea ce a pretins a fi ultima mașină de scris, aceasta fiind donată Muzeului Științelor din Londra.

Apariția calculatorului și a programelor de procesare text, inventarea imprimantei și scăderea prețurilor la toate acestea, au dus la dispariția mașinii de scris de pe piața largă. Aceasta a devenit exponat de muzeu.
La 23 iunie se marchează Ziua mașinii de scris, ziua în care inventatorul și jurnalistul american Christopher Latham Sholes a patentat mașina sa de scris. Astfel, este celebrat dispozitivul simplu, care este deja istorie, și minunatele realizări literare pe care le-a dat lumii începând din 1868.

Tur Virtual


Expoziții

„Da Vinci - Invenții”

1 februarie – 30 aprilie 2016

Muzeul Național de Istorie a Moldovei este gazda unei expoziții unice, care prezintă geniul lui Leonardo da Vinci ca inventator și om de știință. Inedita expoziție mobilă „Da Vinci - Invenții" a fost realizată de Compania australiană „Grande Exhibitions" sub egida Muzeului „Leonardo da Vinci" de la Roma, cu sprijinul multor specialiști italieni.

Prezentată pentru prima dată în Republica Moldova, expoziția „Da Vinci - Invenții" face parte dintr-un circuit internațional, fiind expusă în peste 60 de țări din Europa, Asia, America de Nord și Australia.

Expoziția reunește circa 50 de modele de mașinării, proiectate acum 500 de ani de cea mai importantă figură culturală a Renașterii. Modelele, unele funcționale, sunt realizate în lemn și respectă fidel schițele și proiectele lui Leonardo da Vinci, care nu au fost reproduse în timpul vieții genialului inventator. Pentru crearea acestor modele, artizanii italieni au cercetat circa 6 000 de pagini din caietele de notițe ale lui Leonardo - așa-zisele codexuri, fiind nevoiți să învețe un vechi dialect florentin, să interpreteze prescurtările și scrierea în oglindă a lui Leonardo, să analizeze desenele lui complicate.

Mașinăriile prezentate în expoziție sunt grupate în următoarele categorii:

• Aparate de zbor: Leonardo da Vinci se consideră părintele zborului. Inițial el a proiectat mașini de zburat bazate pe mișcările aripilor, crezând că oamenii pot învăța să zboare dacă vor crea și acționa mașini care imită mișcarea păsărilor. Mai târziu da Vinci a înțeles că omul nu va avea niciodată puterea să zboare precum păsările. Așa că a studiat zborul fără mișcarea aripilor, cercetând viteza vântului și modalitățile de utilizare a curenților de aer pentru a atinge înălțimi mari. În expoziție sunt prezentate: planor, deltaplan, șurub aerian, parașută, dispozitive de măsurare a vitezei vântului și a umidității aerului, măsurător de pantă etc.

• Mașinării civile: Pe parcursul vieții sale, Leonardo a lucrat la diverse proiecte tehnice, inventând mașini pentru ca sarcinile de muncă să devină mai eficiente. Multe dintre desenele sale mecanice sunt adevărate opere de artă. Altele sunt doar schițe care se referă în mod direct la mecanica dispozitivului. Bătrân fiind, și-a revizuit lucrările privind metalurgia, macaralele, mașinile de construcții și cele textile, propunând noi îmbunătățiri. Leonardo a fost interesat și de muzică. Din multiplele sale invenții, toba mecanică este, poate, cea mai fascinantă. Sunt expuse: mașina cu propulsie, bicicleta, mașina de ridicat piloni, podometrul, toba mecanică etc.

• Mașini hidraulice / mersul pe apă: Leonardo s-a remarcat și în domeniul ingineriei hidraulice. A desenat planuri pentru controlul și regularizarea râurilor și pentru asanarea mlaștinilor. A studiat soluții hidraulice testate deja de alți ingineri, dar a propus și soluții noi. Printre invențiile sale se numără ferăstrăul hidraulic, costumul de scafandru, navele cu cocă dublă, o barcă cu zbaturi și colacul de salvare, toate prezente în expoziție.

• Mașini de război: Deși Leonardo era, prin natura sa, un pacifist, el a trăit într-o perioadă de război, când orașele-stat din Italia se luptau între ele și împotriva Franței. Războiul a generat noi provocări mecanice și strategice, iar unele dintre cele mai inventive activități ale lui Leonardo s-au axat pe arme pentru război. Unele din proiectele sale timpurii sunt practice și ușor de construit, de exemplu poduri mobile rapide și scări pentru asaltul fortărețelor. Mai târziu, activitatea lui s-a axat pe strategiile defensive și ofensive ale vremii: poduri mai durabile, scări de asalt, artilerie avansată, mortiere. Leonardo a elaborat planuri pentru mitraliere cu mai multe țevi, tunuri, catapulte, arbalete gigantice, care de luptă dotate cu coase la roți, vehicule blindate - predecesoare ale tancurilor de astăzi. Toate acestea pot fi văzute în expoziția găzduită de muzeu.

• Principiile fizicii și a mecanicii: Leonardo considera că mecanica este cheia înțelegerii lumii. A studiat comportarea elementelor - apă, aer, lumină - și a identificat modelele în care acestea se comportă în diferite situații. A realizat multe desene care prezintă curgerea turbionară a apei, curenții de aer și natura luminii, cu umbrele și reflexiile acesteia, încercând mereu să înțeleagă principiile fizice și mecanice de la baza acestora. Între piesele care fac parte din acest compartiment remarcăm: mecanismul cu roată dințată, ciocanul acționat de o camă excentrică, rulmenții rotativi cu bile, elevatorul ș.a.

Alături de modelele de mașinării proiectate de genialul renascentist, expoziția mai cuprinde și copii ale celor mai renumite manuscrise și note de anatomie ale lui da Vinci. Desenele sale detaliate de anatomie sunt o realizare uimitoare. După trei secole și jumătate, ele au stat la baza stilului și formei desenelor anatomice din vestitul manual „Gray's Anatomy" (Anatomia lui Gray), scris de către Henry Gray.

Din expoziție nu lipsește nici opera artistică a lui da Vinci. Sunt prezentate zeci de reproduceri la dimensiuni originale ale capodoperelor „Mona Lisa", „Cina cea de taina", „Omul Vitruvian", „Fecioara între stânci", „Madonna Benois", „Sfântul Ieronim" ș.a. În expoziție pot fi regăsite și schițele Bătăliei de la Anghiari. Cu ajutorul tehnologiilor moderne, sub o formă amuzant-educativă, este proiectată pe pânză „Cina cea de taină".

Expoziția „Da Vinci - Invenții", prezentată la Muzeul Național de Istorie a Moldovei, oferă cea mai completă abordare a operei lui Leonardo da Vinci, în mod interactiv, captivându-i pe vizitatori prin genialitatea mereu actuală a lui Leonardo. Vizitatorii pot mișca, trage, împinge, roti unele obiecte, pentru a sesiza practic toate principiile științifice pe care se bazează invențiile marelui renascentist.


 




Moldova independentă
RSSM sub regimul sovietic
Războiul Al Doilea Mondial
Basarabia şi RASSM între cele două războaie mondiale
Basarabia în perioada dintre cele două războaie mondiale
Epoca renaşterii mişcării cultural-naţionale
Epoca reformelor şi consecinţelor
Suprimarea autonomiei. Basarabia o nouă colonie ţaristă
Perioada autonomiei relative a Basarabiei în cadrul Imperiului Rus
Epoca
Fanariotă
Între medieval şi modern, epoca fanariotă
Epoca de aur a culturii româneşti
Secolul de aur al  culturii româneşti
Lupta pentru apărarea fiinţei naţionale a Ţării Moldovei
Lupta pentru apărarea fiinţei naţionale a Ţării Moldovei
Formarea statului medieval Moldova
Perioada formării şi constituirii definitive a statului medieval de sine stătător Moldova
Epoca marilor migraţiuni nomade
Epoca marilor migraţiuni nomade şi apariţia primelor formaţiuni prestatale în regiunea carpato-dunăreană
Evul mediu timpuriu
Evul mediu timpuriu. Perioada constituirii comunităţilor romanicilor, a apariţiei primelor formaţiuni prestatale
Epoca fierului
Epoca fierului şi epoca antică
Epoca bronzului
Epoca bronzului
Epoca eneoliticului
Epoca eneoliticului
Epoca neoliticului
Epoca neoliticului
Epoca paleoliticului
Epoca paleoliticului
  
  

Veniţi la muzeu! Redescoperiţi istoria!
Vizitează muzeul
Vizitează muzeul
Program de vară– zilnic,
orele 10-18.

Program de iarnă – zilnic,
orele 10-17.
Luni închis.
Taxe de intrare:  Adulţi – 50 lei, pensionari, studenţi - 20 lei, elevi - 10 lei. Acces gratuit (...)

WiFi Internet prin Wi-Fi gratuit: Pentru vizitatori în curtea Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei funcţionează o reţea de internet prin Wi-Fi.




#Exponatul Lunii

Realizată în 1902 de compania „AG vorm Siedel & Nauman" din Dresden, Germania. Dimensiuni: lungime-38 cm, lățime-35 cm, înălțime-20 cm. Greutate-16 kg. A intrat în colecția muzeală în 1984, prin transfer de la Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală...

Citeşte mai multe >>




































Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2025 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC

 



Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2025 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC

menu
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2025 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC