EN RO
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Mod citire















#Exponatul Lunii

Din perioada de debut a creștinismului, crucea semnifica nu doar instrumentul de tortură, ci și simbolul biruinței asupra morții, simbol al mântuirii.

Piesa pe care o prezentăm luna aceasta este executată din argint, având forma unei cruci de tip bizantin, cu marginile brațelor trapezoidale. Brațele laterale și cel din partea inferioară par că sunt întoarse în interiorul unui vas (potir?) cu „piciorușul" în formă de trapez.

Brațele crucii și ale „potirului" se finalizau cu un element decorativ în formă de sferă (picătură). Crucea are un decor în relief, executat în tehnica filigranului și granulației, compus din picături, șnururi - duble și triple -, cercuri cu picătură în centru, frunze de trifoi (?). În centrul crucii, la intersecția brațelor, se află o montură circulară cu marginea șnurată, în care se află un granat. Totuși, elementul decorativ principal reprezintă imaginile a patru păuni spre dreapta, cu un șarpe în cioc, dispuși pe toate brațele crucii. Imaginea păunilor este redată într-o manieră artistică însă coada este stilizată sub formă de palmetă.

Păunul, originar din India, datorită cozii sale luxoase în formă de evantai, era considerat simbol al Soarelui. În Grecia antică, el era considerat păsărea sacră a zeiței Hera, iar în Roma antică - a zeiei Iuno. În Rusia kieveană, păunul (pasărea-măiastră) simboliza, la fel, Soarele. În Occident, păunul era considerat un ucigaș de șarpe, iar culorile irizate ale cozii erau atribuite capacității sale de a transforma veninul șarpelui în substanță solară. De vreme ce șerpii din simbolismul iranian erau considerați dușmanii soarelui, se credea că păunul ucide șerpii, pentru ca din saliva lor să-și creeze „ochii" irizați de bronz-verde și albastru-auriu de pe penele cozii sale.

Splendoarea strălucitoare a cozii păunului mascul este motivul pentru care îl comparăm cu zeii nemuritori și, prin urmare, cu nemurirea. Păunii sunt cunoscuți ca o emblemă a măreției, a autorității regale, a superiorității spirituale, a creației ideale.

În perioada timpurie a creștinismului, păunul reprezenta simbolul iubirii, învierii, nemuririi, frumuseții, al veșniciei sufletului, al ochiului atotvăzător al Bisericii, iar pana de păun era emblema Sf. Varvara. Reprezentarea păunilor cu șarpele în cioc, pe cruce, nu este deloc întâmplătoare, ea simbolizând victoria lui Christos asupra Răului.

Pe partea din spate a crucii sunt păstrate urmele unui dispozitiv de fixare, care, probabil, se completa cu un ac (lipsă), piesa având astfel și o funcționalitate de agrafă (fibulă), care, cu siguranță, se prindea pe stofă. Presupunem datarea piesei cu sec. IX-XII.

Piesa are următoarele dimensiuni: înălțimea- 125 mm; lățimea - 86 mm; greutatea - 47 g.


 
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
 

Expoziții

„FEEL HARMONY (Simte Armonia)”

3-20 decembrie 2020

Invităm iubitorii de artă de a simți "armonia" diferitor medii artistice la expoziția conceptuală a artistei Valeria Barbas "Feel Harmony". Pe parcursul lunilor octombrie-noiembrie, artista a documentat în condiții de risc, spațiul Filarmonicii Naționale "S. Lunchevici" după incendiu, sub aspect de foto/video/sound. În expoziția sugestivă "Feel Harmony" artista propune publicului vizitator o arhivă documentară de fotografii și film, dar și o conceptualizare artistică în forma diferitor medii audio-vizuale - de pictură, artobiect, instalație videoart, sound.

"Ce este armonia? Oare cum să o atingi? Poate ar trebui să învățăm a o simți, a vedea și a auzi în cele mai mărunte lucruri? Сare este consonanța sau disonanța vremurilor de astăzi? În tumultul anului 2020 care a adus schimbări esențiale resimțite de noi toți, în condiții de pandemie este tot mai dificil să găsești armonia, echilibrul lăuntric. COVID19 a afectat în mod crunt sectorul cultural din Republica Moldova, iar pe lângă spațiile pustii și închise de expunere a artiștilor din diferite domenii, o altă năpastă care a lovit în inima Chișinăului este incediul de la Filarmonica Națională "S. Lunchevici". Din copilările obișnuiam să vizitez Filarmonica, practic nu a fost un an în care să nu merg la concertele festivalurilor Mărțișor, Zilele Muzicii Noi, Ethno Jazz. În scena Filarmonici a fost interpretat în premieră poemul meu simfonic Genesis, și tot acolo am vernisat în 2008 expoziția mea personală, astfel dând curs ulterior vernisajelor de pictură. Toamna aceasta am fost martor și am urmărit pe zi ce trece, felul în care se transformă spatiul filarmonicii. Cu tristețe, dar și dorință de a salva măcar ceva am participat la selectarea partiturilor scoase din jăratic de pompieri. În Biblioteca Filarmonicii se aflau peste 1500 de partituri, datate orientativ din anii 1940, iar dacă o partitură de W.A. Mozart sau G. Bizet poate fi procurată la comandă, atunci partiturile scrise de mână a compozitorilor autohtoni precum Șt. Neaga, A. Stârcea, D. Fedov, B. Dubosarschi ș.a. s-ar putea să fi fost doar într-un singur exemplar. De la documentare - spre reconceptualizarea unor obiecte, pentru mine devenite artefacte, am încercat să ofer o nouă viață la ceea ce practic era cenușă mai ieri. Din scrum se naște armonia. Trebuie doar simțită" - Valeria Barbas, dr., artistă

În cadrul expoziției "Feel Harmony" sunt prezentate rezultatele documentării/arhivării/conceptualizării realizate de artista V. Barbas timp 2 luni a spațiului Filarmonicii Naționale "S. Lunchevici" după incendiu, în condiții de risc. De la fotografie documentară și film la o reconceptualizare în alte medii precum pictură/artobiect/videoart/sound.

Vă așteptăm, cu drag!

Autor poster: Anastasia Palii



 




Moldova independentă
RSSM sub regimul sovietic
Războiul Al Doilea Mondial
Basarabia şi RASSM între cele două războaie mondiale
Basarabia în perioada dintre cele două războaie mondiale
Epoca renaşterii mişcării cultural-naţionale
Epoca reformelor şi consecinţelor
Suprimarea autonomiei. Basarabia o nouă colonie ţaristă
Perioada autonomiei relative a Basarabiei în cadrul Imperiului Rus
Epoca
Fanariotă
Între medieval şi modern, epoca fanariotă
Epoca de aur a culturii româneşti
Secolul de aur al  culturii româneşti
Lupta pentru apărarea fiinţei naţionale a Ţării Moldovei
Lupta pentru apărarea fiinţei naţionale a Ţării Moldovei
Formarea statului medieval Moldova
Perioada formării şi constituirii definitive a statului medieval de sine stătător Moldova
Epoca marilor migraţiuni nomade
Epoca marilor migraţiuni nomade şi apariţia primelor formaţiuni prestatale în regiunea carpato-dunăreană
Evul mediu timpuriu
Evul mediu timpuriu. Perioada constituirii comunităţilor romanicilor, a apariţiei primelor formaţiuni prestatale
Epoca fierului
Epoca fierului şi epoca antică
Epoca bronzului
Epoca bronzului
Epoca eneoliticului
Epoca eneoliticului
Epoca neoliticului
Epoca neoliticului
Epoca paleoliticului
Epoca paleoliticului

  
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
  
Veniţi la muzeu! Redescoperiţi istoria!
Vizitează muzeul
Vizitează muzeul
Program de vară– zilnic,
orele 10-18.

Program de iarnă – zilnic,
orele 10-17.
Vineri închis.
Taxe de intrare:  Adulţi – 10 lei, pensionari, adulţi cu dizabilităţi medii / invaliditate de gradul III, studenţi - 5 lei, elevi - 2 lei. Acces gratuit (...)

WiFi Internet prin Wi-Fi gratuit: Pentru vizitatori în curtea Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei funcţionează o reţea de internet prin Wi-Fi.







#Exponatul Lunii

Din perioada de debut a creștinismului, crucea semnifica nu doar instrumentul de tortură, ci și simbolul biruinței asupra morții, simbol al mântuirii. Piesa pe care o prezentăm luna aceasta este executată din argint, având forma unei cruci de tip bizantin, cu marginile brațelor trapezoidale. Brațele laterale și cel din partea inferioară par că sunt întoarse în interiorul unui vas (potir?) cu „piciorușul" în formă de trapez. Brațele crucii și ale „potirului" se finalizau cu un element decorativ în formă de sferă (picătură). Crucea are un decor în relief, executat în tehnica filigranului și granulației, compus din picături, șnururi - duble și triple -, cercuri cu picătură în centru, frunze de trifoi (?). În centrul crucii, la intersecția brațelor, se află o montură circulară cu marginea șnurată, în care se află un granat...

Citeşte mai multe >>

 



Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2021 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC

menu