EN RO















#Exponatul Lunii

>>>

Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei. Era o icoană veche care se va face vestită prin descoperirea rugăciunii „Cuvine-se cu adevărat". 
Prin anii 980-982, într-un ajun de duminică, înainte de privegherea de toată noaptea, bătrânul călugăr plecase la biserica din apropiere şi lăsase cuvânt ucenicului să facă rânduiala religioasă şi în chilie. Cum era de ascultare, ucenicul făcuse întocmai ce i s-a spus. Când acesta ajunge la cântarea a IX-a Canoanelor „Ceea ce eşti mai curată decât serafimii...", iată că aude cum cineva începe să cânte împreună cu el „Cuvine-se cu adevărat să te fericim pe tine Născătoare de Dumnezeu". Era un călugăr pelerin, apărut pe neprins de veste, care se alăturase celui din chilie, în săvârşirea rânduielilor de rigoare. În acest moment icoana a început să radieze lumină în jurul său, ca în plină zi. Ucenicul, uluit de cele petrecute, îl roagă pe misteriosul călugăr să-i scrie versurile. Acesta i le scrie cu degetul pe o ţiglă de parcă scria pe ceară moale şi-i spune : „De acum înainte aşa să cântaţi şi voi, ortodocşii", şi zicând acestea s-a făcut nevăzut. Ucenicul, rămas de unul singur, se dumerise că fusese martorul unor mari întâmplări. Îl luminase gândul, că pelerinul n-a fost altcineva decât Sfântul Arhanghel Gavriil şi venise, cum făcuse şi alteori, să aducă oamenilor cuvântul Celui de Sus.

Din chilia „Adormirea Maicii Domnului" icoana a fost pusă în Sfântul Altar a bisericii Protaton, unde şi până astăzi se păstrează o icoană de acest fel, iar ţigla cu cântarea divină este dusă la Constantinopol şi inclusă în cărţile de cult ale Bisericii Ortodoxe. În scurt timp, rugăciunea Arhanghelului Gavriil a fost introdusă în cadrul Sfintei Liturghii, imediat după Sfinţirea Darurilor de Pâine şi Vin. Valea cu chiliile se numeşte de atunci Adin, ceea ce înseamnă „a cânta", „cântare". Icoana ''Cuvine-se cu adevărat'' este de o inestimabilă valoare şi a devenit protectoarea Sfântului Munte. Icoana este sărbătorită la 11/24 iunie, comemorând minunata apariţie a Sfântului Arhanghel și la 13/26 iulie în cinstea Soborului Arhanghelului Gavriil.

Este o icoană de tip Eleusa, personajele centrale exprimând gingăşie şi tandreţe. Ţine Pruncul cu mâna dreaptă, cu cea stângă, petrecută pe sub picoarele lui, prinde între degete cămaşa fiului. Micul Iisus poartă cămaşă scurtă, până la genunchi, în mâna dreaptă ţine sulul, pe care sunt scrise cuvintele Axionului. Mâna stângă, însă, este strecurată pe sub vălul Maicii Domnului spre umărul Ei stâng. Ambii poartă coroane şi nimburi aurite. Doi îngeri încadrează nimbul Preacuratei, iar în cer deschis Atotputernicul binecuvântează cu ambele maini. Realizată în tehnica tempera pe lemn, icoana este prevăzută cu foiță de aur și email multicolor ce conferă imaginii o finețe aparte. Inscripția de pe latura inferioară a chenarului anunță că icoana a fost realizată de pictorul Ioasaf, în anul 1905.

Este vorba de călugărul zugrav Ioasaf Berghie (1862-?) de la mănăstirea Noul Neamţ, aflându-se aici în perioada anul 1887 - anii '40 ai secolului XX, ocupând trei camere, „ca să-şi aşeze atelierul ... în care a lucrat continuu la icoane şi mănăstiri". Născut în familia dascălului bisericii din satul Jabca, Ștefan Berghie, Ioan Berghie a îndrăgit de tânăr chipurile sfinte din icoane. În anul 1890, însuşi stareţul Andronic de la Noul Neamţ l-a binecuvântat sa picteze icoane. Primind monahismul în anul 1895 cu numele Ioasaf, va merge pe jos să viziteze mari centre bisericeşti din preajmă și de mai departe, de unde va prelua taina zugrăvirii icoanelor. De la primele icoane interpretate într-un stil naiv, va ajunge să picteze icoane ca un adevărat profesionist, deprinzând şi tehnici decorative noi. Devine foarte popular în toată Basarabia, lucrările lui fiind solicitate şi peste hotarele ţării. Pictând un număr impunător de icoane acestea ajung să fie comercializate drept icoane provenite din marile ateliere meșteșugărești. În sensul evitării acestor situaţii confuze, primeşte binecuvântarea stareţului de a-şi lăsa semnătura pe icoane, astfel obținând celebritate și numele lui.


Tur Virtual


Expoziții

„Icoana lui Hristos – expresie vie a Evangheliei”

25 aprilie – 18 august 2024

Expoziția întitulată „Icoana lui Hristos - expresie vie a Evangheliei" este consacrată colecției de icoane cu subiect hristologic din patrimoniul Muzeului Național de Istorie al Moldovei. Expoziția are menirea de a familiariza publicul vizitator cu o parte din obiectele de artă ecleziastică din colecția muzeului, multe dintre acestea fiind expuse în premieră. 

Constituind un compartiment esențial al vieții, icoanele sunt cele ce întruchipează preferințele artistice și viziunile asupra lumii ale diferitor segmente de populație. Icoanele conservate în colecțiile muzeale reprezintă modelul în miniatură al stilului și tradițiilor artei iconografice locale. Expoziția include bunuri culturale semnificative prin valoarea lor patrimonială, artistică, spirituală și memorialistică. 

În cadrul expoziției sunt prezentate circa șaizeci de icoane ce provin din Basarabia, Ucraina, Rusia, Ierusalim și din Grecia. Cea mai timpurie icoană datează din anul 1810, în câmpul ei regăsindu-se și numele autorului, a călugărului Evtaf, cea mai târzie provine dintr-un atelier mănăstiresc din Grecia, datând din a II-a jumătate a secolului al XX-lea. Pictate pe lemn și pe pânză, icoanele reprezintă diverse stiluri de artă iconografică cum ar fi cele de tradiție bizantină și de manieră realist-academică, cele ce îmbină elementul baroc, precum și cele de expresie naivă. Icoanele expuse reprezintă rodul pictorilor cu pregătire specială și cel al zugravilor amatori, caracteristici ce evocă expresiile iconografice care au modelat în acea perioadă icoana basarabeană. 

Elementul distinctiv al expoziției este diversitatea de categorii și stiluri de interpretare, de tehnici și materiale, de forme de realizare - toate acestea conferindu-i autenticitate și personalitate. Dată fiind prezența numeroasă a pieselor de aceeași categorie iconografică, criteriul de expunere al icoanelor este cel tipologic. Întregul material iconografic a fost sistematizat în cinci compartimente distincte. Primul grup tematic îl constituie icoanele ce evocă „Chipul evanghelic al Mântuitorului", categorie ce însumează și cele mai multe tipuri iconografice de la „Nașterea Domnului" până la „Punerea în mormânt". „Chipul lui Hristos în slavă" include subiectele iconografice - „Schimbarea la față", „Învierea Domnului" și „Înălțarea Domnului" - momente în care apostolii sunt inițiați în taine revelatorii încă necunoscute pentru ei. „Chipul nefăcut de mană al Mântuitorului" este înfățișat în icoanele „Mahrama regelui Abgar" și „Mahrama Veronicăi", acestea reprezentând achiropiitele", imagini pe care, conform tradiției, chipul Mântuitorului apare în mod miraculos.


Prima reprezentare este considerată „Fața bizantină" sau orientală, a Domnului, imprimată pe marama trimisă regelui Abgar al Edesei, a doua, fiind numită și „Fața romană" sau occidentală, aceasta redând chipul pătimind al Domnului de pe năframa Veronicăi, femeia care prin atingerea hainei Mântuitorului s-a vindecat de suferințele grele. Icoanele „Bunul Păstor" reprezintă „Chipul simbolic al Mântuitorului", chip inspirat din Evanghelie, din cuvintele și pildele Mântuitorului, redat pe cât de profund, pe atât de sublim și pur în spiritualitatea sa. Tipurile iconografice Iisus Hristos „Viță-de-vie", Iisus Hristos „Pantocratorul", Iisus Hristos „Marele Împărat" și Iisus Hristos „Marele Arhiereu" întruchipează „Chipul liturgic al Mântuitorului". Cele mai numeroase imagini din acest compartiment sunt cele în care Iisus Hristos este redat în postură de Pantocrator. Reprodus în circa 40 de icoane, pentru expunere au fost selectate cele mai reprezentative prin mesajele lor artistice și spirituale. 

Drept material complementar au fost utilizate și alte obiecte liturgice din patrimoniul muzeului - cruci pectorale, sfeșnice, potire, cădelnițe etc. Publicul vizitator va avea posibilitatea să examineze și unele detalii mărite din compoziția icoanelor expuse, amplasate separat, acestea putând să-l surprindă plăcut.


 




Moldova independentă
RSSM sub regimul sovietic
Războiul Al Doilea Mondial
Basarabia şi RASSM între cele două războaie mondiale
Basarabia în perioada dintre cele două războaie mondiale
Epoca renaşterii mişcării cultural-naţionale
Epoca reformelor şi consecinţelor
Suprimarea autonomiei. Basarabia o nouă colonie ţaristă
Perioada autonomiei relative a Basarabiei în cadrul Imperiului Rus
Epoca
Fanariotă
Între medieval şi modern, epoca fanariotă
Epoca de aur a culturii româneşti
Secolul de aur al  culturii româneşti
Lupta pentru apărarea fiinţei naţionale a Ţării Moldovei
Lupta pentru apărarea fiinţei naţionale a Ţării Moldovei
Formarea statului medieval Moldova
Perioada formării şi constituirii definitive a statului medieval de sine stătător Moldova
Epoca marilor migraţiuni nomade
Epoca marilor migraţiuni nomade şi apariţia primelor formaţiuni prestatale în regiunea carpato-dunăreană
Evul mediu timpuriu
Evul mediu timpuriu. Perioada constituirii comunităţilor romanicilor, a apariţiei primelor formaţiuni prestatale
Epoca fierului
Epoca fierului şi epoca antică
Epoca bronzului
Epoca bronzului
Epoca eneoliticului
Epoca eneoliticului
Epoca neoliticului
Epoca neoliticului
Epoca paleoliticului
Epoca paleoliticului
  
  

Veniţi la muzeu! Redescoperiţi istoria!
Vizitează muzeul
Vizitează muzeul
Program de vară– zilnic,
orele 10-18.

Program de iarnă – zilnic,
orele 10-17.
Luni închis.
Taxe de intrare:  Adulţi – 50 lei, pensionari, studenţi - 20 lei, elevi - 10 lei. Acces gratuit (...)

WiFi Internet prin Wi-Fi gratuit: Pentru vizitatori în curtea Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei funcţionează o reţea de internet prin Wi-Fi.




#Exponatul Lunii

Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei...

Citeşte mai multe >>




































Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2025 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC

 



Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2025 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC

menu
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2025 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC