EN RO















#Exponatul Lunii

>>>

Evanghelia este o carte de cult fundamentală a Bisericii Ortodoxe ce însumează cele patru mărturii apostolice despre Fiul lui Dumnezeu de la Matei, Marcu, Luca și Ioan, "inspirați de același Duh Sfânt, unicul și adevăratul autor al Evangheliei". Evanghelia sau Vestea bună, mărturisind despre Slava lui Hristos, face trimitere la întreaga învățătură a Mântuitorului și la faptele Sale, cele patru Evanghelii, reprezentând cei patru piloni apărători ai Bisericii.
Fericitul Ieronim (340-420), autorul primei traduceri integrale a Sfintei Scripturi în limba latină, a atribuit celor patru apostoli câte una dintre ființele care apar în viziunea profetului Iezechiel (1:5). Astfel, Sfântul Evanghelist Matei, cel dintâi care a menționat despre Nașterea Domnului este însoțit în imagini de îngerul care a binevestit miracolul, Sfântului Evanghelist Marcu, asemănat cu Sfântul Ioan Botezătorul, "glasul celui care striga în pustie", i s-a atribuit leul. Sfântul Evanghelist Luca, cel care îl menționează la începutul Evangheliei sale pe preotul Zaharia, este personificat cu taurul înaripat, făcându-se trimitere la jertfa taurului, adusă de înaltul prelat, Sfântul Evanghelist Ioan pentru înalta sa gândire teologică, fiind asociat cu vulturul. 
Evanghelia de altar, editată la 1890, în tipografia Lavrei Pecerska din Kiev, pe lângă cele patru Evanghelii canonice, conține și alte texte liturgice - citiri de la Vecernie, de la Sfânta Liturghie, Molitve, slujbe. 
Este o Evanghelie mare cu dimensiunile 37x48 cm, legată în carton și piele, ferecătura din metal galben fiind prevăzută cu două încuietori metalice, muchiile aurite. Pe coperta, gravată cu ornamentații vegetale și geometrice, sunt aplicate cinci iconițe de formă oval-verticală, realizate în email policrom. În centru se distinge scena "Învierea Domnului", în colțurile registrului superior - chipurile Sfinților Evangheliști Matei și Ioan, în cel inferior - Sfinții Evangheliști Luca și Marcu. Evanghelia imprimată în culorile roșu și negru conține 428 de file, textul fiind decorat cu diverse ornamente tipografice: vignete, inițiale, gravuri, frontispicii etc. Numerotarea lucrării este realizată pe file, numărul de ordine atestându-se în dreapta filei, în zona superioară. 
Evanghelia lui Matei este tipărită pe paginile 1-105, pagina inițială fiind însoțită de scena Nașterii Domnului, Evanghelia lui Marcu continuă la paginile 104-168, și scena reprezentativă - Botezul Domnului, Evanghelia după Luca cuprinde paginile 172-273, pagina de început purtând scena Bunei Vestiri, Evanghelia după Ioan este inclusă între paginile 280-358, scena evocativă fiind Răstignirea Domnului. 

Tipografia Lavrei Pecerska, menționată în colofon, are rădăcini îndelungate - fondată, potrivit tradiției, de Arhimandritul Elisei Pletenetsky în 1615 - deși perioadele exacte ale primelor tipărituri rămân discutabile. Exemplarul a intrat în colecțiile Muzeului Național de Istorie a Moldovei (FB-23062-35) achiziționat în 1982, a fost transferat în colecțiile MNIM în 1996 din patrimoniul Muzeului de Istorie a Religiei. 

Tur Virtual


#Exponatul Lunii

Octombrie 2022

Icoana Acoperământul Maicii Domnului

Mai multe icoane din colecția Muzeului Național de Istorie a Moldovei reproduc în compozițiile lor miracolul ce s-ar fi săvârșit pe la începutul secolului X în biserica Maicii Domnului Vlacherne din Constantinopol. Conform legendei, orășenii s-au retras în lăcaș de frica unei invazii ce amenința capitala imperiului. Mulțimea adunată se ruga neîncetat, adresându-se Preacuratei Fecioare să salveze orașul. În biserica Vlacherne, secole la rând s-au păstrat preacinstitele ei veșminte, despre care se zice că erau făcătoare de minuni. Printre creștinii ce se rugau în biserică se afla și sfântul Andrei cel Nebun întru Hristos, venit împreună cu ucenicul său Epifanie, cel ce va deveni ulterior Patriarhul Constantinopolului Polievkt. După ore de rugăciuni fierbinți, sfântul Andrei s-a învrednicit s-o vadă pe Născătoarea de Dumnezeu trecând prin ușile împărătești cu un alai de sfinți, care s-au ridicat deasupra mulțimii, rugându-se împreună cu cei prezenți. Într-un târziu, Preacurata Fecioară și-a răsfirat veșmântul peste mulțime, în semn de apărare și ocrotire, părăsind lăcașul. Tot din legendă cunoaștem că orașul a fost salvat atunci cu adevărat.

Mai târziu, în amintirea acestei minuni, Biserica va rândui Sărbătoarea Acoperământul Maicii Domnului, oficiată în ziua de 1/14 octombrie.

În compoziția icoanei expuse se reliefează interiorul bisericii Vlacherne. În registrul superior, într-o mandorlă ovală radiată, Maica Domnului planează pe nori, ținându-și pe mâini omoforul. Ea poartă veșminte ample, garnisite cu fir de aur, de sub care se văd și pantofii roșii auriți. În registrul inferior, în centrul mulțimii adunate, este înfățișat Roman Melodul stând pe amvon cu orarul în mâini, capul fiindu-i încadrat de un nimb radiant. Este îmbrăcat în straie de sărbătoare, de aceleași nuanțe ca și veșmintele Născătoarei de Dumnezeu. Roman Melodul este înconjurat de mai multe fețe bisericești și oameni simpli, printre care si sfântul Andrei, care îl îndeamnă pe discipolul său Epifanie să ridice privirea în sus spre miracolul ce se săvârșea în biserică. Apariția imnografului Roman Melodul (490-556) în această compoziție nu este întâmplătoare. Tânărul diacon și-a început activitatea în biserica Vlacherne, unde, cinci secole mai târziu, sfântul Andrei și-a trăit revelația miraculoasă. Legenda povestește că anume Născătoarea de Dumnezeu l-a înzestrat pe tânăr cu harul unei voci minunate, el proslăvind-o ulterior în cântările sale, scriind, după toate probabilitățile, și Imnul Acatist al Maicii Domnului. Biserica îl comemorează pe Roman Melodul la 1/14 octombrie, în aceeași zi când este pomenit Acoperământul Maicii Domnului.

Icoana provine din secolul al XIX-lea, din unul din atelierele din sudul Rusiei, fiind pictată în tempera pe un suport din lemn cu dimensiunile 59x90x3 cm.



 

 


Moldova independentă
RSSM sub regimul sovietic
Războiul Al Doilea Mondial
Basarabia şi RASSM între cele două războaie mondiale
Basarabia în perioada dintre cele două războaie mondiale
Epoca renaşterii mişcării cultural-naţionale
Epoca reformelor şi consecinţelor
Suprimarea autonomiei. Basarabia o nouă colonie ţaristă
Perioada autonomiei relative a Basarabiei în cadrul Imperiului Rus
Epoca
Fanariotă
Între medieval şi modern, epoca fanariotă
Epoca de aur a culturii româneşti
Secolul de aur al  culturii româneşti
Lupta pentru apărarea fiinţei naţionale a Ţării Moldovei
Lupta pentru apărarea fiinţei naţionale a Ţării Moldovei
Formarea statului medieval Moldova
Perioada formării şi constituirii definitive a statului medieval de sine stătător Moldova
Epoca marilor migraţiuni nomade
Epoca marilor migraţiuni nomade şi apariţia primelor formaţiuni prestatale în regiunea carpato-dunăreană
Evul mediu timpuriu
Evul mediu timpuriu. Perioada constituirii comunităţilor romanicilor, a apariţiei primelor formaţiuni prestatale
Epoca fierului
Epoca fierului şi epoca antică
Epoca bronzului
Epoca bronzului
Epoca eneoliticului
Epoca eneoliticului
Epoca neoliticului
Epoca neoliticului
Epoca paleoliticului
Epoca paleoliticului
  
10 decembrie – 19 decembrie 2025
 
Expoziție „Arta vorbește acolo unde vocea tace”
 
25 noiembrie – 19 decembrie 2025
 
02 decembrie 2025 – 04 ianuarie 2026
 
25 septembrie 2025 – 1 septembrie 2026
 
11 august 2025 – 31 ianuarie 2026
 
Peste 2500 de piese din metale prețioase de o deosebită valoare istorică, artistică și simbolică
  

Veniţi la muzeu! Redescoperiţi istoria!
Vizitează muzeul
Vizitează muzeul
Program de vară– zilnic,
orele 10-18.

Program de iarnă – zilnic,
orele 10-17.
Luni închis.
Taxe de intrare:  Adulţi – 50 lei, pensionari, studenţi - 20 lei, elevi - 10 lei. Acces gratuit (...)

WiFi Internet prin Wi-Fi gratuit: Pentru vizitatori în curtea Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei funcţionează o reţea de internet prin Wi-Fi.




#Exponatul Lunii

Evanghelia este o carte de cult fundamentală a Bisericii Ortodoxe ce însumează cele patru mărturii apostolice despre Fiul lui Dumnezeu de la Matei, Marcu, Luca și Ioan, "inspirați de același Duh Sfânt, unicul și adevăratul autor al Evangheliei"...

Citeşte mai multe >>




































Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2025 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC

 



Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2025 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC

menu
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2025 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC