Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei. Era o icoană veche care se va face vestită prin descoperirea rugăciunii „Cuvine-se cu adevărat". Prin anii 980-982, într-un ajun de duminică, înainte de privegherea de toată noaptea, bătrânul călugăr plecase la biserica din apropiere şi lăsase cuvânt ucenicului să facă rânduiala religioasă şi în chilie. Cum era de ascultare, ucenicul făcuse întocmai ce i s-a spus. Când acesta ajunge la cântarea a IX-a Canoanelor „Ceea ce eşti mai curată decât serafimii...", iată că aude cum cineva începe să cânte împreună cu el „Cuvine-se cu adevărat să te fericim pe tine Născătoare de Dumnezeu". Era un călugăr pelerin, apărut pe neprins de veste, care se alăturase celui din chilie, în săvârşirea rânduielilor de rigoare. În acest moment icoana a început să radieze lumină în jurul său, ca în plină zi. Ucenicul, uluit de cele petrecute, îl roagă pe misteriosul călugăr să-i scrie versurile. Acesta i le scrie cu degetul pe o ţiglă de parcă scria pe ceară moale şi-i spune : „De acum înainte aşa să cântaţi şi voi, ortodocşii", şi zicând acestea s-a făcut nevăzut. Ucenicul, rămas de unul singur, se dumerise că fusese martorul unor mari întâmplări. Îl luminase gândul, că pelerinul n-a fost altcineva decât Sfântul Arhanghel Gavriil şi venise, cum făcuse şi alteori, să aducă oamenilor cuvântul Celui de Sus.
Din chilia „Adormirea Maicii Domnului" icoana a fost pusă în Sfântul Altar a bisericii Protaton, unde şi până astăzi se păstrează o icoană de acest fel, iar ţigla cu cântarea divină este dusă la Constantinopol şi inclusă în cărţile de cult ale Bisericii Ortodoxe. În scurt timp, rugăciunea Arhanghelului Gavriil a fost introdusă în cadrul Sfintei Liturghii, imediat după Sfinţirea Darurilor de Pâine şi Vin. Valea cu chiliile se numeşte de atunci Adin, ceea ce înseamnă „a cânta", „cântare". Icoana ''Cuvine-se cu adevărat'' este de o inestimabilă valoare şi a devenit protectoarea Sfântului Munte. Icoana este sărbătorită la 11/24 iunie, comemorând minunata apariţie a Sfântului Arhanghel și la 13/26 iulie în cinstea Soborului Arhanghelului Gavriil.
Este o icoană de tip Eleusa, personajele centrale exprimând gingăşie şi tandreţe. Ţine Pruncul cu mâna dreaptă, cu cea stângă, petrecută pe sub picoarele lui, prinde între degete cămaşa fiului. Micul Iisus poartă cămaşă scurtă, până la genunchi, în mâna dreaptă ţine sulul, pe care sunt scrise cuvintele Axionului. Mâna stângă, însă, este strecurată pe sub vălul Maicii Domnului spre umărul Ei stâng. Ambii poartă coroane şi nimburi aurite. Doi îngeri încadrează nimbul Preacuratei, iar în cer deschis Atotputernicul binecuvântează cu ambele maini. Realizată în tehnica tempera pe lemn, icoana este prevăzută cu foiță de aur și email multicolor ce conferă imaginii o finețe aparte. Inscripția de pe latura inferioară a chenarului anunță că icoana a fost realizată de pictorul Ioasaf, în anul 1905.
Este vorba de călugărul zugrav Ioasaf Berghie (1862-?) de la mănăstirea Noul Neamţ, aflându-se aici în perioada anul 1887 - anii '40 ai secolului XX, ocupând trei camere, „ca să-şi aşeze atelierul ... în care a lucrat continuu la icoane şi mănăstiri". Născut în familia dascălului bisericii din satul Jabca, Ștefan Berghie, Ioan Berghie a îndrăgit de tânăr chipurile sfinte din icoane. În anul 1890, însuşi stareţul Andronic de la Noul Neamţ l-a binecuvântat sa picteze icoane. Primind monahismul în anul 1895 cu numele Ioasaf, va merge pe jos să viziteze mari centre bisericeşti din preajmă și de mai departe, de unde va prelua taina zugrăvirii icoanelor. De la primele icoane interpretate într-un stil naiv, va ajunge să picteze icoane ca un adevărat profesionist, deprinzând şi tehnici decorative noi. Devine foarte popular în toată Basarabia, lucrările lui fiind solicitate şi peste hotarele ţării. Pictând un număr impunător de icoane acestea ajung să fie comercializate drept icoane provenite din marile ateliere meșteșugărești. În sensul evitării acestor situaţii confuze, primeşte binecuvântarea stareţului de a-şi lăsa semnătura pe icoane, astfel obținând celebritate și numele lui.
Anuarul Muzeului Național de Istorie a Moldovei, nr. I
Chișinău, 1992
I. Studii
• Nicolae A. Răilean, Istoria există numai prin adevăr • Nicolae A. Chetraru, Primul arheolog basarabean Ion C. Surucean și primul muzeu de istorie a Moldovei • Grigorie P. Jitaru, Contribuții la istoricul blazonului Basarabilor • Vlad D. Ghimpu, Considerații privind evoluția procesului etnic în Moldova • Mihai Sofronie, Vasile Stroescu, un mare mecenat al românilor transilvăneni • Л.Г. Амшеников, Молдавские поселения на Украине
II. Istorie veche și arheologie
• И.А. Борзияк, А.И. Давид, Т.Ф. Обадэ, Климэуць II – верхне-палеолитическая стоянка с мамонтовой фауной в Приднестровье • О.Г. Левицкий, Е.Н. Савва, Л.Ф. Чобан, Исследование курганного могильника раннего железного века у с. Тринка. • В.Я. Сорокин, Орудия труда и хозяйство племен культуры Прекукутень-Триполъе А на территории Молдовы • Н.В. Гольцева, Два кинжалa-меча эпохи бронзы из собрания Национального музея истории Молдовы • В.П. Хахеу, О гетских памятниках Левобережья Молдовы. • Г.И. Постикэ, Новые данные о средневековом горизонте в Старом Орхее • Natalia N. Mateevici, Colecțiile fondului de arheologie ale Muzeului Național de istorie a Moldovei
III. Istorie
• Mihai P. Onilă, Satele din județele Lăpușna, Orhei și Soroca care au fost închinate mănăstirilor (sec. XV-XVII) • Pavel S. Cocîrla, Unele dale privitoare la administrația ținutului și tîrgului Orhei la sfîrșitul sec. XVI - prima jumătate a sec. XVII • Liuba C. Bîrsan, Pîrcalabii cetăților de pe Nistru în timpul domniei lui Ştefan cel Mare • И.Е. Гончарова, Монеты феодальной Молдовы • В.Б. Букарский, План лагеря Карла XII. Из фондов Национального музея истории Молдовы • Olimpia Palamariu, Monede și medalii din sec. XVII-XIX din colecția Muzeului Hunedoara-Deva • Valentin N. Tomulet, Noi opinii privind dezvoltarea comerțului Basarabiei în prima jumătate a sec. XIX • Ludmila P. Nastase, Spre Nilul Albastru. (Destinul unui basarabean - Petru V. Şciusev). • Măria V. Hasnas, Ziarul Basarabia - cîteva file de arhiva • Elena T. Postică, Contribuții la cercetarea activității administrației românești în Basarabia în primele luni ale Marii Uniri • Virgiliu Teodorescu, Monumentele ridicate în orașul Chișinău în 1918-1940 • О.Ю. Щипакина, Страницы былого • А.А. Кушнир, Оперная певица и педагог Лидия Бабич • А.М. Кракан, Академическая капеллa "Дойна" • Nadejda V. Lavric, Soarta dramatică a orașului basarabean • Д.А. Крупейников, Стали героми на земле Молдовы • И.Ф. Рыжова, Грустная память • Л.А. Репринцева, Депортация 1949 года в Молдавии в коллекциях Музея • Alexei P. Zagaievschi, Satul Cosăuți - file din istorie
IV. Muzeografie și arhivistică
• П.П. Старостенко, Музей Древностей Понта Скифского И.К. Суручана в Кишиневе • Eugenia V. Borodac, Cerințe la descrierea unor categorii de obiecte muzeistice • Gheorghe Rusu, Arhivele Statului din Iași. La 160 de ani de la înființare
Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.