De-a lungul timpului, oamenii au „purtat" dinții ca pe unele dintre cele mai prețioase ornamente. Anume din această cauză, în multe culturi, dinții au suferit modificări de nenumărate ori, căpătând diverse forme și culori.
Până în prezent, astfel de tradiții locale sunt cunoscute în Bali, ca ritual de inițiere a tinerilor între 16 și 18 ani. O astfel de practică simbolizează intrarea în viața adultă. Se crede că astfel de procedură calmează șase păcate spirituale de bază (printre care lăcomia, pofta, zgârcenia). Iar pentru aceasta, sunt piliți șase dinți, inclusiv colții. Femeile din tribul Mentawai, din insula Sumatra, practică cioplirea și ascuțirea dinților, fiind convinse că doar așa devin atrăgătoare. Procedura se efectuează fără anestezie, de către un șaman local, care, pentru a face ceremonia cât mai dureroasă, folosește o daltă cu tăișul știrbit și bont. Ritualul dat se practică de milenii la cerința a generații întregi de fete.
O mandibulă umană cu urmele unui astfel de ritual a fost descoperită în așezarea Cobîlnea „Stația" (s. Cobîlea, r-ul Șoldănești, anul 1986) atribuită culturii Noua (perioada târzie a epocii bronzului, sec. XV-XIII a. Chr.). În rezultatul analizei antropologice a obiectului s-a dovedit că mandibula aparține unui tânăr de rasă europoidă, cu vârsta la deces cuprinsă între 18 și 20 de ani. Importanța acestei descoperiri constă în redarea unei practici neobișnuite pentru comunitățile culturii Noua și în general pentru populațiile umane preistorice care au populat spațiul carpato-danubiano-nord pontic, și anume - pilirea dentară. Cei patru dinți incisivi sunt secționați în jumătate longitudinal, operație efectuată cu puțin timp înaintea morții individului. Nu este exclus ca mandibula să fi aparținut unui alogen, care în rezultatul unor circumstanțe necunoscute a ajuns în acest spațiu și a intrat în contact cu populația locală. Dar pentru verificarea unei astfel de ipoteze, sunt necesare un șir de analize (ADN, izotopică, 14C).
Urmele de șlefuire observate pe unele zone ale mandibulei, nu exclud utilizarea acesteia ca atribut de cult (pandantiv) după moartea individului.
Anuarul Muzeului Național de Istorie a Moldovei, nr. I
Chișinău, 1992
I. Studii
• Nicolae A. Răilean, Istoria există numai prin adevăr • Nicolae A. Chetraru, Primul arheolog basarabean Ion C. Surucean și primul muzeu de istorie a Moldovei • Grigorie P. Jitaru, Contribuții la istoricul blazonului Basarabilor • Vlad D. Ghimpu, Considerații privind evoluția procesului etnic în Moldova • Mihai Sofronie, Vasile Stroescu, un mare mecenat al românilor transilvăneni • Л.Г. Амшеников, Молдавские поселения на Украине
II. Istorie veche și arheologie
• И.А. Борзияк, А.И. Давид, Т.Ф. Обадэ, Климэуць II – верхне-палеолитическая стоянка с мамонтовой фауной в Приднестровье • О.Г. Левицкий, Е.Н. Савва, Л.Ф. Чобан, Исследование курганного могильника раннего железного века у с. Тринка. • В.Я. Сорокин, Орудия труда и хозяйство племен культуры Прекукутень-Триполъе А на территории Молдовы • Н.В. Гольцева, Два кинжалa-меча эпохи бронзы из собрания Национального музея истории Молдовы • В.П. Хахеу, О гетских памятниках Левобережья Молдовы. • Г.И. Постикэ, Новые данные о средневековом горизонте в Старом Орхее • Natalia N. Mateevici, Colecțiile fondului de arheologie ale Muzeului Național de istorie a Moldovei
III. Istorie
• Mihai P. Onilă, Satele din județele Lăpușna, Orhei și Soroca care au fost închinate mănăstirilor (sec. XV-XVII) • Pavel S. Cocîrla, Unele dale privitoare la administrația ținutului și tîrgului Orhei la sfîrșitul sec. XVI - prima jumătate a sec. XVII • Liuba C. Bîrsan, Pîrcalabii cetăților de pe Nistru în timpul domniei lui Ştefan cel Mare • И.Е. Гончарова, Монеты феодальной Молдовы • В.Б. Букарский, План лагеря Карла XII. Из фондов Национального музея истории Молдовы • Olimpia Palamariu, Monede și medalii din sec. XVII-XIX din colecția Muzeului Hunedoara-Deva • Valentin N. Tomulet, Noi opinii privind dezvoltarea comerțului Basarabiei în prima jumătate a sec. XIX • Ludmila P. Nastase, Spre Nilul Albastru. (Destinul unui basarabean - Petru V. Şciusev). • Măria V. Hasnas, Ziarul Basarabia - cîteva file de arhiva • Elena T. Postică, Contribuții la cercetarea activității administrației românești în Basarabia în primele luni ale Marii Uniri • Virgiliu Teodorescu, Monumentele ridicate în orașul Chișinău în 1918-1940 • О.Ю. Щипакина, Страницы былого • А.А. Кушнир, Оперная певица и педагог Лидия Бабич • А.М. Кракан, Академическая капеллa "Дойна" • Nadejda V. Lavric, Soarta dramatică a orașului basarabean • Д.А. Крупейников, Стали героми на земле Молдовы • И.Ф. Рыжова, Грустная память • Л.А. Репринцева, Депортация 1949 года в Молдавии в коллекциях Музея • Alexei P. Zagaievschi, Satul Cosăuți - file din istorie
IV. Muzeografie și arhivistică
• П.П. Старостенко, Музей Древностей Понта Скифского И.К. Суручана в Кишиневе • Eugenia V. Borodac, Cerințe la descrierea unor categorii de obiecte muzeistice • Gheorghe Rusu, Arhivele Statului din Iași. La 160 de ani de la înființare
De-a lungul timpului, oamenii au „purtat" dinții ca pe unele dintre cele mai prețioase ornamente. Anume din această cauză, în multe culturi, dinții au suferit modificări de nenumărate ori, căpătând diverse forme și culori. Până în prezent, astfel de tradiții locale sunt cunoscute în Bali, ca ritual de inițiere a tinerilor între 16 și 18 ani...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.