Artefactul reprezintă un topor de luptă prelucrat din rocă magmatică (diabaz), de culoare cenușiu-brună. Acesta a fost descoperit întâmplător în anul 1966, pe teritoriul satului Aluniș, raionul Rîșcani. Conform caracteristicilor sale morfologice artefactul poate fi atribuit culturii Catacombelor (sec. XXIX-XXII a. Chr).
Toporul are corpul masiv, naviform alungit, cu umerii slab reliefați, muchia scurtă și îngustă, plană și circulară în secțiune transversală. Tăișul este ușor arcuit. Orificiul a fost perforat în zona lățimii maxime a obiectului. Acesta are formă circulară și diametrul de 2,2, cm. Suprafața artefactului este minuțios șlefuită, foarte îngrijit lucrată și nu prezintă urme de lovire sau așchieri.
Dimensiuni: lungime - 20,0 cm; lățime maximă - 8,4 cm; diametrul muchiei - 5,0 cm; lățimea lamei - 7,0 cm. Greutatea - 2,3 kg.
Topoarele de luptă din piatră sunt caracteristice comunităților culturii Catacombelor și sunt descoperite de cele mai multe ori ca inventar funerar, depuse în morminte. Prezența topoarelor în complexele funerare, atribuie acestora o funcționalitate complexă: arme - simboluri sociale - obiecte de cult. Topoarele erau utilizate inițial ca arme, devenind simbol social pentru proprietar, ulterior căpătând și caracter votiv în rezultatul depunerii lor în morminte, pentru a servi defunctului și după moartea sa. Despre funcția de simbol social a topoarelor de luptă din piatră ne vorbesc rocile de înaltă calitate utilizate la prelucrarea lor, dar și modul de executare deosebit de îngrijit. În cazul toporului de la Aluniș în favoarea acestei ipoteze vin și dimensiunile mari ale acestuia, care îl deosebesc de alte exemplare.
Descoperirea topoarelor de luptă din piatră în afara unui complex funerar, poate însemna o depunere cu caracter votiv al acestuia. Este greu de imaginat că aceste piese deosebit de îngrijit lucrate, din roci de înaltă calitate aduse de la distanțe mari, puteau fi abandonate sau pierdute întâmplător. Mult mai probabil, acestea erau depuse în scopuri magico-religioase, caz posibil și pentru toporul de piatră descoperit la Aluniș.
Dosarele de arhivă - surse de studiere a orfevrăriei bisericești
Tyragetia, serie nouă, vol. VIII [XXIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Архивные документы как источник изучения ювелирного дела в предметах церковного употребления
В данной статье рассматриваются архивные документы из национальных архивов и архивов соседних стран, имеющие непосредственное отношение к развитию ювелирного дела. Изученные документы были систематизированы автором с точки зрения хронологии (документы царского, межвоенного и советского периодов) и тематики (нормативные акты, инвентарные описи, формулярные списки и т.д.). На основании архивных материалов 1945-1955 гг. по инвентаризациям, проводившимся в Свято-Георгиевской церкви города Кишинева, Свято-Никольской церкви села Сирец Страшенского района, собора города Бэлць, Свято-Троицкой церкви села Кукуеций Векь Рышканского района и Свято-Никольской церкви села Антонешть района Штефан-Водэ, были определены основные культовые предметы и церковные облачения, имевшиеся в этих храмах. Анализ архивных источников позволяет создать более полную картину развития ювелирного и скобяного дела на восточноевропейском пространстве и существенно расширить сведения о наличии и типологии изделий из благородных и простых металлов.
Liliana Condraticova
Activitatea atelierului de confecționare a articolelor de bijuterii din Chișinău în anii 1966-1972
Tyragetia, serie nouă, vol. III [XVIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Liliana Condraticova
Prelucrarea artistică a metalului în spațiul pruto-nistrean. Tipologia articolelor în creația meșterilor autohtoni
Tyragetia, serie nouă, vol. VI [XXI], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Liliana Condraticova
Ion Xenofontov, Războiul din Afghanistan (1979-1989) în memoria participanților din Republica Moldova. Realitatea istorică și imaginarul social. Iași: Lumen, 2010, 544 p.
Tyragetia, serie nouă, vol. V [XX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Liliana Condraticova
Activitatea meșterilor-giuvaergii din Moldova în anii '70-'80 ai secolului XX (în baza Fabricii de bijuterii din Chișinău)
Tyragetia, serie nouă, vol. IV [XIX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Liliana Condraticova
Orfevrăria ecleziastică din Basarabia (1812-1827)
Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Artefactul reprezintă un topor de luptă prelucrat din rocă magmatică (diabaz), de culoare cenușiu-brună. Acesta a fost descoperit întâmplător în anul 1966, pe teritoriul satului Aluniș, raionul Rîșcani. Conform caracteristicilor sale morfologice artefactul poate fi atribuit culturii Catacombelor (sec. XXIX-XXII a. Chr)...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.