Obiectul expus, un vas ceramic de tip „askos", provine din necropola tumulară de lângă satul Ciumai, raionul Taraclia. Vasul a fost descoperit în anul 2015 într-un mormânt cenotaf atribuit culturii Jamnaja, datată în perioada timpurie a epocii bronzului (cca 3300-2600 a. Chr.).
Recipientul de configurație evident asimetrică, este modelat manual din pastă de lut de calitate, având suprafța netedă de culoare brună cu pete cenușii. Corpul vasului, este prevăzut cu o proeminență accentuată și un gât tronconic cu deschiderea mai largă spre gură. Vasul are o toartă și este ornamentat cu trei perechi de aplicații reliefate, amplasate simetric. Înățimea vasului este de 15,5 cm, diametrul gurii de 11,4 cm, diamentul corpului de 15 cm și diametrul bazei de 7,5 cm. Asemenea vase în literatura arheologică sunt cunoscute sub denumirea de vase „askos", termenul respectiv, fiind de proveniență din limba greacă veche, desemnând unul din recipientele primitive de epocă - burduful din piele de animal.
În timpurile preistorice, la unele popoare, burduful era transpus în ceramică, în aceste cazuri fiind păstate trăsăturile de bază ale vasului arhaic din piele, căpătând o formă bombată proeminentă cu toartă și fund plat. Din aspectul original al burdufului s-a păstrat gura asimetrică corespunzătoare gâtului animalului, și uneori trei sau patru piciorușe, corespunzătoare apendicelor pielii jupuite de pe picioarele animalului. Aceste vase au pierdut caracterul zoomorf original, înscriindu-se drept o formă nouă în inventarul ceramicii neo-eneolitice. Primele vase de acest tip sunt atestate în Grecia, în neoliticul timpuriu (cca 5000-4500 a. Chr.) având forma unor cupe sau căni. În culturile neo-eneolitice carpato-balcanice se întâlnește tipul de askos egeean de formă scundă sau înaltă, cu sau fără piciorușe și cu toartă. Mai rar, acestea sunt prevăzute cu două guri (una de umplere și alta de golire) sau sunt descentrate și prevăzute cu guri de formă ciudată. În spațiul dintre Carpați și Nipru se cunosc doar forme înalte de askos simplu, fără elemente zoomorfe. Vasele de tip askos sunt prezente în diverse culturi preistorice, cu precădere în Europa de Sud-Est și Anatolia.
Fiind descoperite de multe ori în asociere cu inventar de cult, vasele askos ar putea fi un indicator important al utilizării în practici ritualice religioase. Alături de cele zoomorfe, antropomorfe și vasele de tip rhyton (recipient aproximativ conic din care, în cadrul unor ceremonii erau băute sau se turnate fluide), askosurile au fost încadrate în categoria vaselor cu destinație de cult, fiind legate de libații (act ritual care consta în gustarea și apoi vărsarea unei cupe de vin, lapte etc. ca omagiu adus divinității).
Expoziția muzeală „Moldova Sovietică: între mituri și gulag”
Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Музейная экспозиция «Советская Молдавия: между мифами и ГУЛАГом»
Красный террор, как и «советская мечта», возник одновременно с большевистским переворотом в России. С 7 ноября 1917 года на территории современной Республики Молдова, сначала в Молдавской Автономной Советской Социалистической Республике, а с 1940 года - в Молдавской Советской Социалистической Республике, тоталитарный коммунистический режим совершил ряд преступлений против человечества: геноцид, политические репрессии, организованный голод.
Сотни тысяч ни в чем не повинных людей подверглись репрессиям за свои политические или религиозные убеждения, по национальным или социальным (классовым) мотивам. Сотни тысяч человек были депортированы в Сибирь, приговорены к смерти, подвергнуты лишению свободы, уморены голодом, помещены в психиатрические учреждения.
В экспозиции «Советская Молдова: между мифами и ГУЛАГом» представлено около 700 музейных экспонатов: фотографии, документы, письма из Сибири, списки конфискованного имущества, плакаты тех лет, антисоветские лозунги и листовки, личные вещи бывших депортированных и политических заключенных, прочие исторические реликвии. Она воссоздает страшную картину Большого террора, воздавая дань памяти всем жертвам тоталитарного коммунистического режима.
Elena Postică
Din arhiva fostului KGB - în patrimoniul muzeal. Istoria unei colecţii
Tyragetia, serie nouă, vol. XII [XXVII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Elena Postică
Stejarul de la Caracui. Expoziție dedicată centenarului de la nașterea academicianului Nicolae Corlăteanu
Tyragetia, serie nouă, vol. IX [XXIV], nr. 2, Istorie. Muzeologie Chișinău, 2015
Elena Postică
Figuri basarabene în Guvernele României interbelice
Tyragetia, serie nouă, vol. II [XVII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Elena Postică
Foametea din anii 1946-1947 din Moldova în documente oficiale şi mărturii ale supravieţuitorilor
Tyragetia, serie nouă, vol. XIV [XXIX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Elena Postică
Ion Ungureanu, un destin luminat de Luceafăr
Tyragetia, serie nouă, vol. X [XXV], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Obiectul expus, un vas ceramic de tip „askos", provine din necropola tumulară de lângă satul Ciumai, raionul Taraclia. Vasul a fost descoperit în anul 2015 într-un mormânt cenotaf atribuit culturii Jamnaja, datată în perioada timpurie a epocii bronzului (cca 3300-2600 a. Chr.)...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.