EN RO
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Mod citire















#Exponatul Lunii

Exponatul reprezintă o amforă unicat, descoperită în anul 1984 în așezarea Șuri I (satul Șuri, r-nul Drochia) fiind atribuită culturii arheologice Cucuteni-Tripolie (mil. V-IV a. Chr.). Pentru prima dată, amforele cu ornament „facial" apar în complexele ceramice din perioada de înflorire a civilizației Cucuteni-Tripolie (începutul mileniului IV a.Chr.) fiind prezente până la dispariția acestei culturi (ultimul sfert al mileniului IV a.Chr.).

Acest tip de amforă este cunoscut în literatura de specialitate și ca: „urnă facială", amforă cu ornament de tip „chip de bufniță", amforă cu ornament „facial" sau „amforă facială". Denumirea se datorează atât ornamentului specific cât și formei tronconice sau rotunjite a corpului. Decorul de pe vas a fost interpretat ca fiind capul unei bufnițe (cercurile mari de pe laturile mânerelor ar reprezenta ochii, iar mânerele - ciocul). Cu aceeași probabilitate, decorul poate prezenta imagini ale unor creaturi mitologice cu două sau cu patru fețe, de caracter antropomorf, zoomorf sau ornitomorf, specifice panteonului culturii Cucuteni-Tripolie.

Originea amforelor cu ornament „facial" poate fi găsită în vasele antropomorfe cu două fețe și corp rotunjit, prevăzute cu două sau patru mânere, care redau două figuri feminine statuare, amplasate spate la spate. Se consideră că ele reprezintă principala zeitate feminină a panteonului Cucuteni-Tripolie - Zeița Mamă sau Zeița Universului, imaginată în două ipostaze diferite.

Prin formă și ornamentică, amfora facială reflectă credințele și viziunile predominante ale comunităților umane din toate timpurile privind structura Universului, reprezintă un adevărat poem mitologic despre originile Omului și al Pământului, idei/concepte ce se desfășoară în adevărate dimensiuni cosmice. Ornamentul stilizat antropo- și zoomorf de pe vas, desfășurat în două sau trei niveluri pe verticală și pe compartimentat în patru orizonturi, reprezintă Spațiului Cosmic, Centrul și părțile lumii cu Muntele Cosmic, Pământul și Cerul, Arborele Vieții, Soarele și Luna în diferitele ei faze etc. În spațiul ornamental al amforei sunt incluși, prin imagini, cei care îl locuiesc: animale, păsări sau simbolurile acestora. Cea mai importantă zonă ornamentală de pe amforă este spațiul dintre mânere. Ornamentul vasului reflectă una dintre cele mai semnificative teme ale credințelor comunităților culturii Cucuteni-Tripolie - tema legăturii indisolubile dintre Pământ și Cer.


Tur Virtual

 
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
 

Publicaţii Revista „Tyragetia"

Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
ISSN 1857-0240
E-ISSN 2537-6330

Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 2, Istorie. Muzeologie

Chișinău, 2013

I. Studii


Valentin Tomuleț
Statutul călărașilor din Basarabia: de la administrația moldovenească la cea imperială rusă

Andrei Emilciuc
Cărți vest-europene în Basarabia: căi de difuzare și control guvernamental (1812-1862)

II. Materiale și cercetări


Vasile Mărculeț, Ioan Mărculeț
Unități militar-administrative bizantine în Bulgaria răsăriteană și la Dunărea de Jos în timpul lui Ioannes I Tzimiskes

Silvia Barcari
Reflexii istoriografice privind relațiile comerciale locale și de tranzit din spațiul pruto-nistrean și Dunărea de Jos (sfârșitul sec. al XIII-lea - sec. al XIV-lea)

Лора Тасева
Copia manuscrisului de la Chișinău a celor trei scrieri anti-latine din secolul al XIV-lea

Андрей Красножон
Descoperirea recentă a unor lespezi de piatră din secolul al XV-lea de la Cetatea Albă, considerate a fi pierdute

Dumitra Bulei
Viața culturală și cartea tipărită în vremea lui Matei Basarab

Lilia Zabolotnaia
Destinul unei doamne în istoria Moldovei. Mituri și realități despre Ecaterina Cerchezoaică – a doua soție a lui Vasile Lupu

Jackson Little
Calabalâcul slav: Campania de la Prut a lui Petru I, tabăra regelui suedez Carol XII la Bender și dezvoltarea panslavismului (Despre campania lui Petru I în Valahia și Moldova și consecințele lor)

Alina Felea
Unele categorii de epitafuri din Ţara Moldovei și țările vecine în sec. XVII - începutul sec. al XIX-lea

Vlad D. Ghimpu
Care a fost structura reală a bisericii domnești Adormirea Maicii Domnului de la mănăstirea Căpriana?

Irina Cereș
Aspecte cu privire la relațiile economice ale Imperiului Rus cu Principatul Moldova la sfârșitul secolului al XVIII-lea - începutul secolului al XIX-lea

Игорь Гулянович
Urbanonimele orașelor din sudul Basarabiei la mijlocul sec. XIX (Akkerman, Ismail (Tucikov), Chilia): tendințe generale și particularități

Liliana Condraticova
Orfevrăria ecleziastică din Basarabia (1812-1827)

Valentin Tomuleț, Victoria Bivol
Reprezentanți ai elitei burgheze din Basarabia: negustorul grec Pantelei Sinadino (anii ’30-’50 ai sec. al XIX-lea)

Igor Cereteu
Un manuscris despre slujitorii catedralei Nașterеa Domnului din Chișinău din perioada 1840- 1851

Tatiana Chicaroș
Din istoria fondării și activității liceului privat pentru fete din orașul Bălți

Cristina Gherasim
Confirmarea titlurilor nobiliare de către boierimea din Basarabia în prima jumătate a sec. al XIX- lea: Familia de nobili Frunzetti (Frunză)

Manole Brihuneț
Acte legislative privind amenajarea cimitirelor și construcția bisericilor din cimitir în prima jumătate a secolului al XIX-lea

Dinu Poștarencu
Completări și precizări biografice referitoare la Ioan Pelivan

Cristina Tănase
Activitățile caritabile ale familiei Stroescu la Brașov

Maria Danilov
Cărți cu valoare de patrimoniu din biblioteca lui Paul Gore (identificarea și/sau inventarierea surselor)

Silvia Scutaru
Clerul basarabean în anii Primului Război Mondial

Marian Petcu
Trei evenimente politico-jurnalistice din România (1925-1927)

Alexandru Furtună
Biserica Sf. Ilie din târgul Telenești (de la întemeiere și până la începutul secolului al XX-lea)

Nicolae Fuștei
„Uniunea ateilor militanți” (1925-1947) în luptă cu religia

Angela Lisnic, Nadejda Scobioală
Retribuirea muncii cadrelor didactice în sistemul totalitar

Igor Cașu
Mișcarea de eliberare națională în RSSM, 1989-1991: unele contribuții

Jerzy Hatłas
Bulgarii în Transnistria

Gheorghe Pisica
Reflecții privind sistemul pluripartidist din Republica Moldova

Silviu Andrieș-Tabac
Simbolurile heraldice ale comunei Lipnic, raionul Ocnița

Sergiu Dobrea
Considerații privind istoricul apariției și evoluției armelor de foc portative (sec. XIV-XIX)

Всеволод Образцов, Юрий А. Пятницкий
„Chipuri sfinte pe tăișuri”: săbii unicale din colecția Ermitajului (considerații preliminare)

Elena Postică
Expoziția muzeală „Moldova Sovietică: între mituri și gulag”

Vera Stăvilă
Afișul cinematografic din patrimoniul Muzeului Național de Istorie a Moldovei

Vera Serjant
Subiecte agricole ale anunțului publicitar în colecția de presă de patrimoniu (sf. sec. XIX - înc. sec. XX)

Ana Grițco
Locuri de agrement din Chișinău. Cafeneaua Manikov (sf. sec. XIX - anii ’30. sec. XX)

Adelaida Chiroșca
Chipul Maicii Domnului de la Hârbovăț în colecția de icoane din patrimoniul Muzeului Național de Istorie a Moldovei

Lucia Marinescu-Tonu
Expoziția „În Lumea jucăriilor”

Elena Ploșnița
Eveniment muzeal 2013: Proiect internațional Pe când Suedia era guvernată din Moldova

Elena Ploșnița
Muzeologia – știință academică sau ecluză pentru științele umanistice?

III. Recenzii și prezentări de carte


Ion Chirtoagă
Demir Dragnev, Istorie și civilizație medievală și modernă timpurie în Ţările Române. Studii și materiale, Chișinău: Cartdidact-Civitas, 2012, 596 p. ISBN 978-9975-9847-1-3

Maria Danilov
Dinu Poștarencu, Destinul românilor basarabeni sub dominația țaristă, Chișinău: CEP USM, 2012, 546 p. ISBN 978-9975-71-322-1

 


 

 


Moldova independentă
RSSM sub regimul sovietic
Războiul Al Doilea Mondial
Basarabia şi RASSM între cele două războaie mondiale
Basarabia în perioada dintre cele două războaie mondiale
Epoca renaşterii mişcării cultural-naţionale
Epoca reformelor şi consecinţelor
Suprimarea autonomiei. Basarabia o nouă colonie ţaristă
Perioada autonomiei relative a Basarabiei în cadrul Imperiului Rus
Epoca
Fanariotă
Între medieval şi modern, epoca fanariotă
Epoca de aur a culturii româneşti
Secolul de aur al  culturii româneşti
Lupta pentru apărarea fiinţei naţionale a Ţării Moldovei
Lupta pentru apărarea fiinţei naţionale a Ţării Moldovei
Formarea statului medieval Moldova
Perioada formării şi constituirii definitive a statului medieval de sine stătător Moldova
Epoca marilor migraţiuni nomade
Epoca marilor migraţiuni nomade şi apariţia primelor formaţiuni prestatale în regiunea carpato-dunăreană
Evul mediu timpuriu
Evul mediu timpuriu. Perioada constituirii comunităţilor romanicilor, a apariţiei primelor formaţiuni prestatale
Epoca fierului
Epoca fierului şi epoca antică
Epoca bronzului
Epoca bronzului
Epoca eneoliticului
Epoca eneoliticului
Epoca neoliticului
Epoca neoliticului
Epoca paleoliticului
Epoca paleoliticului

  
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
  
Veniţi la muzeu! Redescoperiţi istoria!
Vizitează muzeul
Vizitează muzeul
Program de vară– zilnic,
orele 10-18.

Program de iarnă – zilnic,
orele 10-17.
Vineri închis.
Taxe de intrare:  Adulţi – 10 lei, pensionari, adulţi cu dizabilităţi medii / invaliditate de gradul III, studenţi - 5 lei, elevi - 2 lei. Acces gratuit (...)

WiFi Internet prin Wi-Fi gratuit: Pentru vizitatori în curtea Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei funcţionează o reţea de internet prin Wi-Fi.







#Exponatul Lunii

Exponatul reprezintă o amforă unicat, descoperită în anul 1984 în așezarea Șuri I (satul Șuri, r-nul Drochia) fiind atribuită culturii arheologice Cucuteni-Tripolie (mil. V-IV a. Chr.). Pentru prima dată, amforele cu ornament „facial" apar în complexele ceramice din perioada de înflorire a civilizației Cucuteni-Tripolie (începutul mileniului IV a.Chr.) fiind prezente până la dispariția acestei culturi (ultimul sfert al mileniului IV a.Chr.). Acest tip de amforă este cunoscut în literatura de specialitate și ca: „urnă facială", amforă cu ornament de tip „chip de bufniță", amforă cu ornament „facial" sau „amforă facială". Denumirea se datorează atât ornamentului specific cât și formei tronconice sau rotunjite a corpului. Decorul de pe vas a fost interpretat ca fiind capul unei bufnițe (cercurile mari de pe laturile mânerelor ar reprezenta ochii, iar mânerele - ciocul). Cu aceeași probabilitate, decorul poate prezenta imagini ale unor creaturi mitologice cu două sau cu patru fețe, de caracter antropomorf, zoomorf sau ornitomorf, specifice panteonului culturii Cucuteni-Tripolie...

Citeşte mai multe >>































__________________________________________

Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2021 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC

 



Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2021 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC

menu