Descoperire întâmplătoare. Vasul de metal a fost, probabil, utilizat în calitate de urnă funerară. A fost găsit împreună cu un alt vas, de tip scoică, utilizat drept capac pentru urna funerară, într-o surpătură a drumului pe teritoriul rezervației naturale Iahorlâc, raionul Dubăsari. Satul Iahorlâc este situat la gura pârâului omonim, care este afluent de stânga al fluviului Nistru.
Aparține tipului Hemmoo (sau Eggers 63) și constituie o descoperire rară în siturile antice târzii din secolele II - III de după Hristos. Acest tip de vase este considerat de cercetători a fi de origine italică, galo-italică sau mediteraneană, utilizat frecvent în calitate de urnă funerară sau de inventar funerar de către bastarni. În momentul descoperirii era, conform recuperatorilor, plin cu „pământ și oase arse".
Recipientul a fost găsit împreună cu un vas din tablă de alamă, care avea pereții ondulați sau canelați. Are înălțimea de 14,9 cm (fără inelul suportului fundului). Diametrul corpului vasului este de 19,5 cm. Înălțimea totală a a vasului aste de 16,2 cm. Buza vasului este trasă în afară, având diametrul de 20,5 cm. Recipientul este confecționat din tablă subțire de alamă, de doar 0,1 cm grosime. Partea superioară a vasului este ornamentată modest. Pe mijlocul buzei, în exterior, are incizată o linie orizontală superficială. Tot pe exterior, trecerea de la buză la la corpul vasului este marcată de o canelură lată de 0,3 cm. De la nivelul acestei caneluri buza vasului este îngroșată până la 0,25 cm. Pe partea superioară a buzei vasului, pe două părți dispuse simetric, au fost decupate urechiușele de formă semicirculară, cu baza realizată în trepte. Urechiușele vasului au înălțimea de 2,2 cm și lățimea de 5,1 cm. Împreună cu „treptele" de la bază, urechiușele sunt late de 6,1 cm. Pe mijlocul urechiușei a fost realizat orificiul pentru toartă, de formă circulară alungită, cu dimensiunile de 1,2 x 1,5 cm.
Ornamentul din partea superioară a corpului vasului este reprezentat de două benzi, formate din câte două linii incizate, dispuse paralel, cu distanța între linii de 0,2 și 0,4 cm. Intervalul dintre cele două benzi este de 0,9 cm. Toarta vasului, în forma de semicerc, este mobilă, destul de groasă, rectangulară în secțiune (08 x 0,9 cm). Este realizată dintr-o bară alamă cu colțurile rotunjite. Are capetele subțiate până la 0,6 cm și lățite până la 0,9 cm, pe o lungime de 2,6 cm, care amintesc capete de pasăre. Pe partea mediană, pe trei părți ale barei din care a fost confecționată toarta, au fost realizate semne incizate, care amintesc cifrele romane IX și XI. Fundul vasului a fost confecționat dintr-o foaie de tablă aparte. Aceasta a fost lucrată prin presare la strung. Drept mărturie servește adâncitura de la tija de fixare a strungului, care s-a păstrat pe partea centrală a fundului vasului. În jurul acestei adâncituri a fost realizat un ornament format din două benzi de linii concentrice, cu diametrul de 1,8 cm și, respectiv, de 5,9 cm. Partea inferioară a vasului este supraînălțată și se sprijină pe un suport/fund inelar, format prin modelarea pereților vasului și îndoirea la strung a piesei care a format fundul propriu-zis. Acesta are diametrul de 8,7 cm.
Pentru spațiul nord-vest pontic și est-carpatic vom menționa câteva situri sau puncte disparate, în care au fost descoperite fragmente de vase de metal, utilizate în calitate de inventar funerar sau urne funerare. Este vorba de descoperirile din complexele funerare ale unor necropole plane, datate cu primele secole ale erei noastre, de la Hansca-Lutăria II și Dănceni-Ialoveni. Aici au fost identificate, prin săpătură, morminte nobiliare, fragmente de vase de bronz cu toarte de metal, asemănătoare vasului de la Iahorlîc.
Locuri de agrement din Chișinău. Cafeneaua Manikov (sf. sec. XIX - anii ’30. sec. XX)
Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Места проведения досуга в Кишиневе. Кондитерская Манькова (конец XIX - 30 гг. XX в.)
Коллекции почтовых открыток представляют собой фотохронику, отличающуюся разнообразием объектов, изучение которых позволяет извлечь из тьмы забвения различные срезы повседневной жизни былых времен. В этом смысле интересна открытка из фондов музея, на которой изображена кондитерская Манькова - место, где более века назад собирались зажиточные и преуспевающие члены кишиневского общества. История кофейни связана с именем А.И. Манькова - успешного кишиневского предпринимателя второй половины XIX - начала XX вв. Первоначально, в 80-е гг. XIX века, кондитерская располагалась в здании Епархиального дома на ул. Александровской, где А. Маньков арендовал помещение, а с 1901 года - в доме Шварцмана на ул. Пушкинской, также в арендованном помещении. В 1905 году владелец построил для своего заведения здание в Фонтанном переулке (между улицами Синадиновской и Пушкинской), известное как кондитерская Манькова, которое отличалось интересной архитектурой, «европейским» интерьером и со вкусом обустроенными террасами. Это было одно из первых зданий Кишинева, куда было проведено электричество (в 1907 г.). Очень скоро эта кофейня стала излюбленным местом отдыха кишиневцев, где можно было выпить чаю или кофе со швейцарским шоколадом, полакомиться вкусным пирожным, а также пообедать или поужинать. Заведение просуществовало до 1934 года, когда А.И. Маньков скончался в возрасте 92 лет. В советский период здание кондитерской было разрушено, и сегодня на его месте находится Дом прессы (участок между улицами Пушкина и Влайку Пыркэлаб).
Список иллюстраций:
1. Кафе Манькова, начало XX в. (почтовая открытка, НМИМ).
2. Кондитерская Манькова, первая половина XX в. (почтовая открытка, частная коллекция).
3. Дом Шварцмана, начало XX века. В этом здании располагалась Кондитерская Манькова с 1901 по 1905 г. (почтовая открытка, НМИМ).
4. Рекламные объявления Кондитерской Манькова, публиковавшиеся в прессе тех времен (газеты „Новое время", „Друг", „Бессарабская Жизнь", „Юбилейный сельскохозяйственный календарь" и т.д.).
5. Штампы читальни и библиотеки бессарабского Благородного Собрания (обнаружены в книге из фондов НМИМ).
Ana Grițco
Edificiul Comunitatea Hârbovăț a surorilor de caritate din Chișinău (sf. sec. XIX - înc. sec. XX) - imagine și istorie
Tyragetia, serie nouă, vol. VI [XXI], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Ana Grițco
Biserica – o ipostază a gestului caritabil din Basarabia în epoca modernă
Tyragetia, serie nouă, vol. III [XVIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Ana Grițco
Cartea poștală cu suport publicitar din patrimoniul Muzeului Național de Istorie a Moldovei (sf. sec. XIX - prima jum. a sec. XX)
Tyragetia, serie nouă, vol. XI [XXVI], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Ana Grițco
O expoziție plină de lumini
Tyragetia, serie nouă, vol. XVII [XXXII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Ana Grițco
Marele război. Mărturii foto-documentare (Expoziție consacrată centenarului de la declanșarea Primului Război Mondial)
Tyragetia, serie nouă, vol. IX [XXIV], nr. 2, Istorie. Muzeologie Chișinău, 2015
Descoperire întâmplătoare. Vasul de metal a fost, probabil, utilizat în calitate de urnă funerară. A fost găsit împreună cu un alt vas, de tip scoică, utilizat drept capac pentru urna funerară, într-o surpătură a drumului pe teritoriul rezervației naturale Iahorlâc, raionul Dubăsari. Satul Iahorlâc este situat la gura pârâului omonim, care este afluent de stânga al fluviului Nistru...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.