EN RO















#Exponatul Lunii

>>>

Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei. Era o icoană veche care se va face vestită prin descoperirea rugăciunii „Cuvine-se cu adevărat". 
Prin anii 980-982, într-un ajun de duminică, înainte de privegherea de toată noaptea, bătrânul călugăr plecase la biserica din apropiere şi lăsase cuvânt ucenicului să facă rânduiala religioasă şi în chilie. Cum era de ascultare, ucenicul făcuse întocmai ce i s-a spus. Când acesta ajunge la cântarea a IX-a Canoanelor „Ceea ce eşti mai curată decât serafimii...", iată că aude cum cineva începe să cânte împreună cu el „Cuvine-se cu adevărat să te fericim pe tine Născătoare de Dumnezeu". Era un călugăr pelerin, apărut pe neprins de veste, care se alăturase celui din chilie, în săvârşirea rânduielilor de rigoare. În acest moment icoana a început să radieze lumină în jurul său, ca în plină zi. Ucenicul, uluit de cele petrecute, îl roagă pe misteriosul călugăr să-i scrie versurile. Acesta i le scrie cu degetul pe o ţiglă de parcă scria pe ceară moale şi-i spune : „De acum înainte aşa să cântaţi şi voi, ortodocşii", şi zicând acestea s-a făcut nevăzut. Ucenicul, rămas de unul singur, se dumerise că fusese martorul unor mari întâmplări. Îl luminase gândul, că pelerinul n-a fost altcineva decât Sfântul Arhanghel Gavriil şi venise, cum făcuse şi alteori, să aducă oamenilor cuvântul Celui de Sus.

Din chilia „Adormirea Maicii Domnului" icoana a fost pusă în Sfântul Altar a bisericii Protaton, unde şi până astăzi se păstrează o icoană de acest fel, iar ţigla cu cântarea divină este dusă la Constantinopol şi inclusă în cărţile de cult ale Bisericii Ortodoxe. În scurt timp, rugăciunea Arhanghelului Gavriil a fost introdusă în cadrul Sfintei Liturghii, imediat după Sfinţirea Darurilor de Pâine şi Vin. Valea cu chiliile se numeşte de atunci Adin, ceea ce înseamnă „a cânta", „cântare". Icoana ''Cuvine-se cu adevărat'' este de o inestimabilă valoare şi a devenit protectoarea Sfântului Munte. Icoana este sărbătorită la 11/24 iunie, comemorând minunata apariţie a Sfântului Arhanghel și la 13/26 iulie în cinstea Soborului Arhanghelului Gavriil.

Este o icoană de tip Eleusa, personajele centrale exprimând gingăşie şi tandreţe. Ţine Pruncul cu mâna dreaptă, cu cea stângă, petrecută pe sub picoarele lui, prinde între degete cămaşa fiului. Micul Iisus poartă cămaşă scurtă, până la genunchi, în mâna dreaptă ţine sulul, pe care sunt scrise cuvintele Axionului. Mâna stângă, însă, este strecurată pe sub vălul Maicii Domnului spre umărul Ei stâng. Ambii poartă coroane şi nimburi aurite. Doi îngeri încadrează nimbul Preacuratei, iar în cer deschis Atotputernicul binecuvântează cu ambele maini. Realizată în tehnica tempera pe lemn, icoana este prevăzută cu foiță de aur și email multicolor ce conferă imaginii o finețe aparte. Inscripția de pe latura inferioară a chenarului anunță că icoana a fost realizată de pictorul Ioasaf, în anul 1905.

Este vorba de călugărul zugrav Ioasaf Berghie (1862-?) de la mănăstirea Noul Neamţ, aflându-se aici în perioada anul 1887 - anii '40 ai secolului XX, ocupând trei camere, „ca să-şi aşeze atelierul ... în care a lucrat continuu la icoane şi mănăstiri". Născut în familia dascălului bisericii din satul Jabca, Ștefan Berghie, Ioan Berghie a îndrăgit de tânăr chipurile sfinte din icoane. În anul 1890, însuşi stareţul Andronic de la Noul Neamţ l-a binecuvântat sa picteze icoane. Primind monahismul în anul 1895 cu numele Ioasaf, va merge pe jos să viziteze mari centre bisericeşti din preajmă și de mai departe, de unde va prelua taina zugrăvirii icoanelor. De la primele icoane interpretate într-un stil naiv, va ajunge să picteze icoane ca un adevărat profesionist, deprinzând şi tehnici decorative noi. Devine foarte popular în toată Basarabia, lucrările lui fiind solicitate şi peste hotarele ţării. Pictând un număr impunător de icoane acestea ajung să fie comercializate drept icoane provenite din marile ateliere meșteșugărești. În sensul evitării acestor situaţii confuze, primeşte binecuvântarea stareţului de a-şi lăsa semnătura pe icoane, astfel obținând celebritate și numele lui.


Tur Virtual


Publicaţii Revista „Tyragetia"


Tyragetia, nr. IX

Tyragetia, nr. IX

Chișinău, 2000

SUMAR (SOMMAIRE)

I. Studii

• Nicolae Raileanu, 100 ani de Muzeografie. (110 ans de muséographie dans la République Moldova)
• Lilia Calughin, Aurelia Cornețchi, Informatizarea Patrimoniului Muzeului Național de Istorie a Moldovei. (L'informatisation du patrimoine du Musée National d'Histoire de Moldova)
• Elena Ploșnița, Problema ocrotirii Patrimoniului cultural în epoca modernă (Le problème de la protection du patrimoine culturel dans l'époque moderne)

II. Arheologie și istorie (Arheologie et Histoire)

• Nicolae Chetraru, Sergiu Covalenco, Particularitățile tehnico-tipologice ale complexului de silex din stațiunea paleoliticului superior Rașcov VII. (Les particularités technico-typologiques du complexe de silex dans la periode paleolithique tardive de Rașcov VII)
• Victor Sorochin, Cercetări arheologice în așezarea precuteniană Isacova II. (Recherches archéologiques dans l'habitat précucutenien Isacova II)
• Grigore Cemârtan, Trăsăturile morfologice ale taurinelor (Bos taurus) din stațiunile eneolitice de pe teritoriul Republicii Moldova
• Natalia Mateevici, Penetrația amforelor grecești în spațiul Nord-Vest Pontic în sec. IV - încep. sec. II a Chr. (La pénétration des amphores grecques dans l'espace nord - ouest pontique an VI s. - commencement du II s. a. Christ)       
• Alexandru Levinschi, Olga Scipachin, Măria Negură, Complexele locative din fortificația getică Saharna - „La Revechin” (Les complexes locatifs de la fortification gétique Saharna - „La Revechin”)
• Marc Tcaciuc, Galina Zasâpchin, Date noi de la cetatea Rudi - „La Şanțuri”. Caracterizarea tipologică și cronologică a complexelor închise. (Nouvelles dates concernant la fortification Rudi - „La Şanțuri”. La typologie et la cronologie des complexes funéraires)
• Maria Pavlov, Rezultatele preliminare ale cercetării materialelor cu caracter antropologic și arheozoologic din complexele funerare de la cetatea Rudi -  „La Şanțuri”. (Matériaux antropologiques et archéozoologiques de la fortification Rudi - „La Şanțuri”)
• Ion Hâncu, Semnificația etnoculturală a unor așezări arheologice de pe teritoriul actual al Republicii Moldova (La signification ethnoculturelle de certains habitats archéologiques médiévals prématurés de l'espace entre Prout - Nistrou)
• Ion Dron, Hidronimie Românească (Basarabia și Transnistria) (L'hydronymie roumaine (Bessarabie et Transnistrie)
• Liviu Vacarciuc, De la mitologie antică la oenologie modernă (De la mythologie antique l'oénologie moderne)
• Vlad D. Ghimpu, Rodica Blanovsschi, Natalia Ghimpu, Cercetări Arheologice preliminare în târgului medieval din Lăpușna (Recherches archéologiques préliminaires dans Ie bourg médiévale Lăpușna)
• Liuba Bârsan, Unitățile și instrumentele de măsurat lungimea pământului în Moldova (Les unitès et Ies instruments de mesure de la longueur de la terre en Moldova au s. XV - com. XIX s.)
• Mihai Onilă, Populația satului Isacova, ținutul Orhei (sf. sec. XVI  - încep. sec. XIX) (La population du village Isacova, district Orhei (fin du XVI - commencement du XIX s.)
• Andrei Eșanu, Valentina Eșanu, Raporturile Căprienei cu mănăstirea Zograf de la Muntele Athos (sec. XVII - încep. sec. XX) (Les liaisons de Căpriana avec le monastere Zografu de la Sainte Montagne Athos (XVII-XX))     
• Rita Voloșin, Geneologia familiei Demi (La généalogie de la familie Demi)
• Maria Danilov, Carte și tipar în Basarabia (1812-1830). Reconsiderări (Livre et imprimerie en Bessarabie (1812-1830))
• Lidia Volânschi, Contribuții la istoricul tipografiilor din Basarabia (1814-1914) (Contributions à l'histoire des typographies de Bessarabie (1814-1914))
• Ion Chirtoagă, Valentina Chirtoagă, Evoluția etnodemografică a populației Basarabiei de Sud în primele decenii ale sec. al XlX-lea (L'évolution ethnodémographique de la population du sud de Bessarabie dans Ies premières décennies du XlX s.)
• Ana Grițco, Aspecte din activitatea Consistoriului Duhovnicesc din Chișinău (a ll-a jumătate a sec. XIX - încep. sec. XX) (Aspects de l'activité du Conseil ecclésiastique de Chișinău (II moitié du XIX s. commencement du XX s.))
• Aurelia Cornețchi, File din istoria Liceului de fete Principesa Ileana din Tighina (Feuielles de l'histoire du Lycée de filles La princesse Hélène de Tighina)
• Ludmila Năstase, Locașurile de cult în creația arhitectului A.V. Şciusev (Le locaux de cult dans la création de l'architecte A.V. Şciusev)
• Alexei Zagaievschi, Meseria în piatră de Cosăuți (Le métier en pierre de Cosăuți)
• Vitalie Ciobanu, Militarii în mișcarea de eliberare națională din Basarabia, 1917-1918 (Les militaires dans le mouvement naționale de Bessarabie (1917-1918)
• Petru Vicol, Un program educativ pentru județul Soroca înaintat la 1935 de senatorul Gheorghe N. Gâscă (Un programme éducatif pour le district Soroca proposé en 1935 par le sénateur Gheorghe N. Gâscă)
• Elena Postică, Memoria istorică ca formă de justiție (Memoire historique comme forme de Justice)
• Maria Praporșcic, Congresul al lll-lea al scriitorilor din Moldova (14-15 octombrie 1965) (Le III-éme Congrès des écrivains de Moldova (14-15 octombre 1965))
• Victor Gaiciuc, Crearea Armatei Naționale al Republicii Moldova în contextul evenimentelor istorice (La formation de L'Armée Nationale de République Moldova dans le contexte de evénéments historiques)
• Silviu Andrieș-Tabac, Noile simboluri ale orașului Orhei (Les nouveaux symboles hérealidique de la viile d'Orhei)

III. Muzeografie și etnografie (Museographie et ethnographie)

• Ecaterina Bondarenco, Cromatica și ornamentica covoarelor din colecția Muzeului Național de Istorie a Moldovei (La chromatique et l'ornement des tapis de la collection du Musée National d'Histoire de Moldova)
• Nadejda Botea, Cartea tipărită la lași în sec. XVIII. Din colecția Muzeului
Național de Istorie a Moldovei (Le livre imprimé à lași en XVIII s. De la collection du Musée National d'Histoire de Moldova)

• Irina Gonciarov, O medalie de F. Müller în memoria bătăliei de la Poltava (1709) (La médaille de l'artisan allemand F. Müller "En souvenir de la bataille de Poltava" de la collection MNIM)
• Eugenia Borodac, Tamara Stamatov, Porțelanuri și faianță rusească în colecția Muzeului Național de Istorie a Moldovei (La faience et la porcelaine de Russie dans la collection du musée)
• Liubov Malahov, Ziarul "Ведомости Кишиневской Городской Думы" (1899-1916) în colecția Muzeului Național de Istorie a Moldovei (Le Journal "Le Bulletin de la Dume Citadine de Chișinău" dans la collection du Musee National d'histoire de Moldova)
• Polina Gridnev, Arta antică în colecția Muzeului Național de Artă Plastică a Moldovei (L'art antique dans la collection du Musée National d'Art Plastique de Moldova)
• Diana Iepure, Ceramică decorativă din Patrimoniul Muzeului Național de Istorie a Moldovei (La céramique décorative du patrimoine MNIM)
• Liubov Reprințev, Pictorul C. Chitaica (1914-1962) în colecția Muzeului Național de Istorie a Moldovei (Le peintre C. Chitaica (1914-1962) dans la collection MNIM)
• Maria Evdochimov, M.A. Peleah - personalitate în domeniul vinificației din Moldova. (Din colecția Muzeului Național de Istorie a Moldovei) (M.A. Peleah - iilustre savant - pédagogue dans le domaine de la production de vin et de la cultivation de la vigne (sur le matériei de la collection du musee)
• Svetlana Speranschi, Restaurarea icoanei "lisus Pantocratorul" din a II jum. sec. XIX (La restauration d'une icône de la II moitié du XIX "Jesus Pantocratorul")
• Silvia Şărănuță, Contribuții la studierea vestimentației păstorești din Moldova (Des contributions a l'étude de la vestimentation pastorale de Moldova)
• Anastasia Hâncu-Tentiuc, Influențe interetnice în cadrul obiceiurilor populare tradiționale din sudul Basarabiei (Influences interethniques dans le cadre des coutumes populaires traditionnelles du Sud de Bessarabie)




 

 

Moldova independentă
RSSM sub regimul sovietic
Războiul Al Doilea Mondial
Basarabia şi RASSM între cele două războaie mondiale
Basarabia în perioada dintre cele două războaie mondiale
Epoca renaşterii mişcării cultural-naţionale
Epoca reformelor şi consecinţelor
Suprimarea autonomiei. Basarabia o nouă colonie ţaristă
Perioada autonomiei relative a Basarabiei în cadrul Imperiului Rus
Epoca
Fanariotă
Între medieval şi modern, epoca fanariotă
Epoca de aur a culturii româneşti
Secolul de aur al  culturii româneşti
Lupta pentru apărarea fiinţei naţionale a Ţării Moldovei
Lupta pentru apărarea fiinţei naţionale a Ţării Moldovei
Formarea statului medieval Moldova
Perioada formării şi constituirii definitive a statului medieval de sine stătător Moldova
Epoca marilor migraţiuni nomade
Epoca marilor migraţiuni nomade şi apariţia primelor formaţiuni prestatale în regiunea carpato-dunăreană
Evul mediu timpuriu
Evul mediu timpuriu. Perioada constituirii comunităţilor romanicilor, a apariţiei primelor formaţiuni prestatale
Epoca fierului
Epoca fierului şi epoca antică
Epoca bronzului
Epoca bronzului
Epoca eneoliticului
Epoca eneoliticului
Epoca neoliticului
Epoca neoliticului
Epoca paleoliticului
Epoca paleoliticului
  
  

Veniţi la muzeu! Redescoperiţi istoria!
Vizitează muzeul
Vizitează muzeul
Program de vară– zilnic,
orele 10-18.

Program de iarnă – zilnic,
orele 10-17.
Luni închis.
Taxe de intrare:  Adulţi – 50 lei, pensionari, studenţi - 20 lei, elevi - 10 lei. Acces gratuit (...)

WiFi Internet prin Wi-Fi gratuit: Pentru vizitatori în curtea Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei funcţionează o reţea de internet prin Wi-Fi.




#Exponatul Lunii

Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei...

Citeşte mai multe >>




































Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2025 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC

 



Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2025 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC

menu
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2025 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC