EN RO















#Exponatul Lunii

>>>

Exponatul reprezintă un fragment de la o amforă unicat, descoperită în anul 1988 într-un cuptor de ars ceramică din așezarea Chirileni III (raionul Sîngerei), atribuită culturii arheologice Cucuteni-Tripolie etapa CII (mileniile V-IV a. Chr.).

Fragmentul ceramic cu reprezentări umane și geometrice pictate constituie circa 50 % din partea superioară a unei amfore, realizată din pastă de lut fără impurități. Este ars în mediu oxidant, în secțiune având culoare roșietică. Suprafața interioară a vasului este acoperită cu un strat de culoare roz-albicioasă, iar exteriorul netezit și lustruit este acoperit cu un strat de angobă gălbuie-cenușie. Corpul amforei este sferoidal cu patru tortițe piramidale pe umăr, iar gâtul este înalt tronconic cu buza scurtă răsfrântă la exterior. Dimensiunile vasului: diametrul buzei - 18 cm; diametrul maxim al corpului - 43-45 cm; înălțimea gâtului - 13 cm; înălțimea fragmentului expus - 43 cm; înălțimea totală estimată a vasului este de 55-60 cm. Grosimea la buză - 6-7 mm, la gât - 9-11 mm, iar la corp - 10-13 mm.

Suprafața exterioară a amforei în proporție de circa 4/5, cu excepția părții inferioare, este ornamentată bicolor cu vopsea neagră și maro, ca unealtă fiind folosită pensula care se resimte din aplicarea specifică a liniilor. Cel mai probabil au fost folosite două pensule. Ornamentul este împărțit în trei registre orizontale care înconjoară vasul împărțind interiorul în metope. Decorul este compus din linii dispuse vertical, orizontal sau oblic formând compoziții geometrice de tipul plasei.

Semnificația deosebită a amforei rezidă din reprezentarea în registrul de mijloc al picturii a scenei stilizate a unui dans ritualic feminin. Scena pictată pe corpul amforei reprezintă imaginea unui grup alcătuit din 9 personaje feminine asistate de doi câni și 3 șerpi. Imaginile feminine sunt reprezentate schematic, cu accentuarea picioarelor lungi, fustelor mini-trapezoidale, corpul întins scund, mâinile îndoite în plin dans și capurile punctate.

Vasele cu reprezentări pictate antropomorfe se întâlnesc foarte rar, fiind cunoscute până în prezent circa 140 de imagini de acest fel în întregul areal de răspândire a culturii Cucuteni-Tripolie.

Pe baza analizei formei vasului, decorului specific și a contextului descoperii, se poate admite că amfora de la Chirileni ține de cultul Femeii-Mamă, a Marei Zeițe venerată de populațiile din eneolitic.


Tur Virtual


Publicaţii Revista „Tyragetia"


Tyragetia, nr. VIII

Tyragetia, nr. VIII

Chișinău, 1999

SUMAR (SOMMAIRE)

I. Arheologie și istorie (Archeologie et Histoire)

• Ilie Borziac, Vasile Chirica, Unele considerații referitoare la Gravetianul dintre Nistru și Carpații Orientali (Certaines considérations sur le Gravetien d'entre Nistrou et Ies Carpates Orientals)
• Serghei Covalenco, Nicolae Chetraru, Bazele tipologice de individualizare a complexelor mezoliticedin Moldova (Les bases typologiques de l'individualisation des complexes mésolithiques)
• Nicolae Chetraru, Serghei Covalenco, Bădragii Vechi - complex mezolitic de tip Kukrek din regiunea Prutului de Mijloc (Bădragii Vechi - Complexe mésolithique du type Kukrek de la région Prouthoul de Mijloc)
• Ecaterina Abâzov, Eugen Clocico, Necropola tumulară de lângă s. Chirileni (La nécropole tumulaire Chirileni-Ungheni (II))
• Alexandru Levinschi, Olga Şcipachin, Ghenadie Dulea, Rezervația istorico-naturală "Saharna" - primele investigații (La réservation historico-naturelle "Saharna" - Ies premières investigations)
• Alexandru Popa, Sticla de geam din perioada romană târzie în Basarabia (La verre de la période romane-tardive en Bassarabie)
• Ion Dron, Peresecina (reevaluări și contribuții istorico-etimologice) (Peresecina - reévaluations et contributions istorico-etimologiques)
• Liuba Bârsan, Acest Vlaicu Galeș! (Ce Vlaicu Galeș!)
• Eduard Baidaus, Considerente privind premisele politice ale războiului de la Hotin din anul 1621 (Considérations visant Ies premises politiques de la guerre de Hotin de 1621)
• Mihai Onilă, Un boier de țară - Mihalcea Hâncu (300 de ani de la moarte) (Un boyard du pays - Mihalcea Hâncu)
• Nicolae Răileanu, Carol al Xll-lea după bătălia de la Poltava. Calea spre Bender (Tighina) (Carol XII aprés la bataille de Poltava. Les chemins vers Bender (Tighina))
• Alexei Zagaievschi, Mănăstirea Cosăuți în negura timpului (Le monastère Cosăuți dans Ies tenebres du temps)
• Maria Danilov, Ana Grițco, Acte în limba română tipărite în Basarabia (1812-1830. Partea a ll-a (Actes en roumain imprimés en Bessarabie (1812-1830))
• Silvia Corlăteanu-Granciuc, Contribuții documentare la istoricul colonizărilor sârbești în teritoriile dintre Prut și Nistru în primul pătrar al sec. al XIX-lea (Contributions documentaires â l'istorique des colonisations serbes sur le territoire d'entre Prouth et Nistrou dans le premier quart du XlX-e siècle)
• Liubov Malahov, Revista Kișinevskie Eparhialinâe Vedomosti (1867-1917) în colecția MNIM (La revue Bulletin diocèse de Chișinău 1867-1917 en collection du MNIM)
• Silviu Andrieș-Tabac, Noua stemă și noul drapel ale orașului Rezina (Le nouveau blazon et le nouveau drapeau de la viile Rezina)
• Lidia Volânschi, Din istoria mișcării cercetașilor din Basarabia în perioada interbelică (De l'histoire du mouvement de éclaireurs de la Bessarabie dans la période d'entre Ies guerres)
• Maria Praporșcic, Poziția autorităților RASSM față de Basarabia (1924-1929) (La position des autorités RASSM à l'egard de la Bessarabie)
• Elena Postică, Martiri ai rezistenței antitotalitariste din Basarabia (Les martires de la résistance antitotalitaire de Bessarabie)
• Maria Evdochimov, F.N. Tifaniuc-unul din organizatorii industriei de vinificație din Moldova (în baza colecțiilor muzeale) (F.N. Tifaniuc - un des organisateurs de ('industrie vinicole de Moldova (en vertu des collections du musée)
II. Muzeografie, etnografie, numizmatica (Museographie, ethnographie, numismatique)

• Grigore Cemârtan, Vânatul și creșterea animalelor domestice la triburile neolitice și eneolitice de pe teritoriul Republicii Moldova (La chlasse et l'élevage chez Ies tribus néolithiques et énéolithiques sur le territoire de la Républicque Moldova)
• Vera Paiul, Tezaurul monetar din secolele XVI-XVII descoperit la Milești (Nisporeni) (Le trésor monétaire des XVI-e-XVII-e siècles de Milești, district Nisporeni)
• Eugenia Borodac, Tamara Stamatov, Mostre de porțelanuri europene în colecția MNIM (Des échantillon de porcelaine europene dans la colection du Musée National d’Histoire de Moldova)
• Irina Gonciarov, Însemne ale persoanelor din administrația țărănească din sec. al XlX-lea în colecția MNIM (Insignes des personnes de l'administration paysanne du XlX-e siècle dans la collection du Musée d’Histoire de Moldova)         
• Elena Ploșnița, Muzeul de istorie al Basarabiei - un deziderat al Comisiei Guberniale Ştiințifice a Arhivelor (Le Musée d’Histoire de la Bessarabie - un désidérat de la Commission Goubernielle Scientifique des Archives)         
• Ecaterina Bondarenco, Restaurarea unui păretar de la sfârșitul sec. al XlX-lea (La restauration d’un tapis mural de la fin du XlX-e siècle)
• Alexandru Furtună, Unele considerente privind păstoritul transhumant și implicațiile lui în Basarabia, Transnistria, Crimeea, Caucaz și Asia Mijlocie (sfârșitul sec. al XlX-lea - începutul sec. al XlX-lea) (Certaines considérations concernant la bergerie transhumante et son implication en Bessarabie, Transnistria, Crimée, Caucase et l'Assie Moyenne (fin du XlX-e s. comm. du XX-e siècle)
• Diana Nicoglo, Aspecte simbolice ale mesei nupțiale găgăuzești din sec. al XlX-lea - începutul sec al XX-lea (Les aspects symboliques de la table nuptiale gagauze du XlX-e s. - au debut du XX-e s.)
• Olga Luchianeț, Considerații privind percepția colectivă reciprocă a etniilor conlocuitoare din Moldova (Des considérations concernant la perception collective réciproque des étnies cohabitantes de Moldova)

III. Cultură, artă, învățământ (Culture, art, enseignement)

• Rodica Blanovschi, Chipul Sfintei Parascheva în iconografia ortodoxă (sec. XIV-XVII) (L'image de Sainte Parascheva dans l'iconographie ortodoxe (XIV-XVII siècle)
• Vlad D. Ghimpu, Biserici din târgul Orheiului (Les églises de la viile Orhei)
• Nicolai Dâmcenko, Andrei Zenkin, Moștenirea culturală a tipografului Mihail Strilbițchi (L'héritage culturel du typographe Mihail Strilbitschi)
• Ludmila Năstase, Creionări la portretul de creație al arhitectului A.l. Bernardazzi (Des croyonnages au portrait de création de l'architecte A.l. Bernardazzi)
• Nicolae Crețu, Unele considerații asupra dezvoltării învățământului în Basarabia în sec. al XlX-lea (Certaines considérations sur le développement de l'enseignement en Bessarabie du XlX-e siècle)
• Ion Chirtoagă, Valentina Chirtoagă, Mărturii despre învățământul primar în coloniile germane din Basarabia (sec. al XlX-lea - începutul sec. al XX-lea) (Des témoignages sur l'enseignement primaire dans Ies colonies allemandes de la Bessarabie (XlX-e s. – corn du XX-e siècle)
• Aurelia Cornețchi, Liceul de fete Regina Maria din Bolgrad. Pagini de istorie (Le Lycee de filles Régina Maria de Bolgrad. Pages d’histoire)
• Liubov Reprințev, Creația lui Boris Nesvedov în colecția MNIM (către aniversarea a 95-a de la naștere) (L'oeuvre du peintre B. Nesvedov dans Ies collections du musée (à l'aniversaire de 95-ème année de sa nyissance)

IV. Recenzii, omagii (Comptes-rendus, hommages)

• Corpus des römichen Funde im Europäischen Barbaricum (A. Popa)
• Monumenta Romaniae Vaticana (A. Hâncu-Tentiuc, l. Tentiuc)
• Revista Arheologică, 2, Chișinău, 1998 (V. Ghimpu)    
• Simion Gavrilă, reputat arheolog și muzeograf român. La 70 de ani (Simion Gavrilă, renommé archeolog et muzeographe roumain. À 70 ans) (l. Niculiță)

V. Cronică muzeală (Chronique museale)

• A. Cornețchi, Activitatea cultural-științifică a Muzeului Național de Istorie a Moldovei (L'activité culturelle - scientifique du Musée National d'Histoire de Moldova, 1998)
• N. Dâmcenko, 40 de ani ai Muzeului din Tiraspol (40 ans du Musée de Tiraspol)




 

 

Moldova independentă
RSSM sub regimul sovietic
Războiul Al Doilea Mondial
Basarabia şi RASSM între cele două războaie mondiale
Basarabia în perioada dintre cele două războaie mondiale
Epoca renaşterii mişcării cultural-naţionale
Epoca reformelor şi consecinţelor
Suprimarea autonomiei. Basarabia o nouă colonie ţaristă
Perioada autonomiei relative a Basarabiei în cadrul Imperiului Rus
Epoca
Fanariotă
Între medieval şi modern, epoca fanariotă
Epoca de aur a culturii româneşti
Secolul de aur al  culturii româneşti
Lupta pentru apărarea fiinţei naţionale a Ţării Moldovei
Lupta pentru apărarea fiinţei naţionale a Ţării Moldovei
Formarea statului medieval Moldova
Perioada formării şi constituirii definitive a statului medieval de sine stătător Moldova
Epoca marilor migraţiuni nomade
Epoca marilor migraţiuni nomade şi apariţia primelor formaţiuni prestatale în regiunea carpato-dunăreană
Evul mediu timpuriu
Evul mediu timpuriu. Perioada constituirii comunităţilor romanicilor, a apariţiei primelor formaţiuni prestatale
Epoca fierului
Epoca fierului şi epoca antică
Epoca bronzului
Epoca bronzului
Epoca eneoliticului
Epoca eneoliticului
Epoca neoliticului
Epoca neoliticului
Epoca paleoliticului
Epoca paleoliticului
  
  

Veniţi la muzeu! Redescoperiţi istoria!
Vizitează muzeul
Vizitează muzeul
Program de vară– zilnic,
orele 10-18.

Program de iarnă – zilnic,
orele 10-17.
Vineri închis.
Taxe de intrare:  Adulţi – 10 lei, pensionari, adulţi cu dizabilităţi medii / invaliditate de gradul III, studenţi - 5 lei, elevi - 2 lei. Acces gratuit (...)

WiFi Internet prin Wi-Fi gratuit: Pentru vizitatori în curtea Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei funcţionează o reţea de internet prin Wi-Fi.




#Exponatul Lunii

Exponatul reprezintă un fragment de la o amforă unicat, descoperită în anul 1988 într-un cuptor de ars ceramică din așezarea Chirileni III (raionul Sîngerei), atribuită culturii arheologice Cucuteni-Tripolie etapa CII (mileniile V-IV a. Chr.)...

Citeşte mai multe >>




































Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2023 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC

 



Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2023 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC

menu
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2023 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC