Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei. Era o icoană veche care se va face vestită prin descoperirea rugăciunii „Cuvine-se cu adevărat". Prin anii 980-982, într-un ajun de duminică, înainte de privegherea de toată noaptea, bătrânul călugăr plecase la biserica din apropiere şi lăsase cuvânt ucenicului să facă rânduiala religioasă şi în chilie. Cum era de ascultare, ucenicul făcuse întocmai ce i s-a spus. Când acesta ajunge la cântarea a IX-a Canoanelor „Ceea ce eşti mai curată decât serafimii...", iată că aude cum cineva începe să cânte împreună cu el „Cuvine-se cu adevărat să te fericim pe tine Născătoare de Dumnezeu". Era un călugăr pelerin, apărut pe neprins de veste, care se alăturase celui din chilie, în săvârşirea rânduielilor de rigoare. În acest moment icoana a început să radieze lumină în jurul său, ca în plină zi. Ucenicul, uluit de cele petrecute, îl roagă pe misteriosul călugăr să-i scrie versurile. Acesta i le scrie cu degetul pe o ţiglă de parcă scria pe ceară moale şi-i spune : „De acum înainte aşa să cântaţi şi voi, ortodocşii", şi zicând acestea s-a făcut nevăzut. Ucenicul, rămas de unul singur, se dumerise că fusese martorul unor mari întâmplări. Îl luminase gândul, că pelerinul n-a fost altcineva decât Sfântul Arhanghel Gavriil şi venise, cum făcuse şi alteori, să aducă oamenilor cuvântul Celui de Sus.
Din chilia „Adormirea Maicii Domnului" icoana a fost pusă în Sfântul Altar a bisericii Protaton, unde şi până astăzi se păstrează o icoană de acest fel, iar ţigla cu cântarea divină este dusă la Constantinopol şi inclusă în cărţile de cult ale Bisericii Ortodoxe. În scurt timp, rugăciunea Arhanghelului Gavriil a fost introdusă în cadrul Sfintei Liturghii, imediat după Sfinţirea Darurilor de Pâine şi Vin. Valea cu chiliile se numeşte de atunci Adin, ceea ce înseamnă „a cânta", „cântare". Icoana ''Cuvine-se cu adevărat'' este de o inestimabilă valoare şi a devenit protectoarea Sfântului Munte. Icoana este sărbătorită la 11/24 iunie, comemorând minunata apariţie a Sfântului Arhanghel și la 13/26 iulie în cinstea Soborului Arhanghelului Gavriil.
Este o icoană de tip Eleusa, personajele centrale exprimând gingăşie şi tandreţe. Ţine Pruncul cu mâna dreaptă, cu cea stângă, petrecută pe sub picoarele lui, prinde între degete cămaşa fiului. Micul Iisus poartă cămaşă scurtă, până la genunchi, în mâna dreaptă ţine sulul, pe care sunt scrise cuvintele Axionului. Mâna stângă, însă, este strecurată pe sub vălul Maicii Domnului spre umărul Ei stâng. Ambii poartă coroane şi nimburi aurite. Doi îngeri încadrează nimbul Preacuratei, iar în cer deschis Atotputernicul binecuvântează cu ambele maini. Realizată în tehnica tempera pe lemn, icoana este prevăzută cu foiță de aur și email multicolor ce conferă imaginii o finețe aparte. Inscripția de pe latura inferioară a chenarului anunță că icoana a fost realizată de pictorul Ioasaf, în anul 1905.
Este vorba de călugărul zugrav Ioasaf Berghie (1862-?) de la mănăstirea Noul Neamţ, aflându-se aici în perioada anul 1887 - anii '40 ai secolului XX, ocupând trei camere, „ca să-şi aşeze atelierul ... în care a lucrat continuu la icoane şi mănăstiri". Născut în familia dascălului bisericii din satul Jabca, Ștefan Berghie, Ioan Berghie a îndrăgit de tânăr chipurile sfinte din icoane. În anul 1890, însuşi stareţul Andronic de la Noul Neamţ l-a binecuvântat sa picteze icoane. Primind monahismul în anul 1895 cu numele Ioasaf, va merge pe jos să viziteze mari centre bisericeşti din preajmă și de mai departe, de unde va prelua taina zugrăvirii icoanelor. De la primele icoane interpretate într-un stil naiv, va ajunge să picteze icoane ca un adevărat profesionist, deprinzând şi tehnici decorative noi. Devine foarte popular în toată Basarabia, lucrările lui fiind solicitate şi peste hotarele ţării. Pictând un număr impunător de icoane acestea ajung să fie comercializate drept icoane provenite din marile ateliere meșteșugărești. În sensul evitării acestor situaţii confuze, primeşte binecuvântarea stareţului de a-şi lăsa semnătura pe icoane, astfel obținând celebritate și numele lui.
Marius Alexianu, Olivier Weller, Robin Brigand, Roxana-Gabriela Curcă
Cercetări etnoarheologice asupra izvoarelor de apă sărată din Moldova Subcarpatică
Tyragetia, serie nouă, vol. II [XVII], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Этноархеологические исследования источников солёной воды из Прикарпатской Молдовы
Прикарпатский регион восточной Румынии очень богат источниками солёной воды и является одним из немногих мест в Европе, где сохранились традиционные обычаи и методы добычи соли, особенно в жидком виде. Использование источников солёной воды без какой-либо механизации, экономической организации, юридической регламентации предоставляет возможность проводить этноархеологические исследования в условиях, приближённых к доиндустриальным обществам. Результаты предварительных исследований в данном регионе были опубликованы в 1992 г. Начиная с 2003 г. ведутся совместные франко-румынские изыскания, основанные на конкретной методологии с использованием специально разработанных этнографических анкет. С 2007 г. исследования проводятся в рамках проекта CNCSIS-PN-II-Idei, cod 414/2007. Анкетирование населения проводилось у источников, в поле у загонов для овец и в сёлах/городах. Анализ анкет, заполненных в 2004-2007 гг. в уездах Нямц и Бакэу, позволил выявить ряд оригинальных способов добычи и распространения соли: система для отвода воды, использование специфических сосудов, существование специализированных групп для производства кристаллизированной соли, натуральный обмен и др. Эти ценные этнографические данные способствуют выдвижению новых археологических гипотез, в том числе: выявление определённых связей между добычей соли и охотой, в области использования соли (в пище, консервировании, лечебных целях и др.) и даже в социальной организации добывания и распространения соли.
Список иллюстраций:
Рис. 1. Регион исследования и состояние минеральных источников, где проводилось этнографическое анкетирование в уезде Нямц (по Weller 2006). Рис. 2. Места, где проводилось этнографическое анкетирование в прикарпатском регионе уезда Нямц в 2004, 2005 и 2006 гг. Карта (по Brigand, Weller 2006). Рис. 3. Различные виды благоустройства источников солёной воды в уезде Нямц. Фото: Weller. Рис. 4. Колодец из Слатина-Фелиоара, ком. Агапия. Фото: Weller. Рис. 5. Территории, снабжённые солёной водой из источников прикарпатского региона уезда Нямц. Карта (по Brigand, Weller 2006). Рис. 6. Инвентарь и характерные данные изученных источников солёной воды из уезда Нямц. Рис. 7. Ёмкости и транспортные средства, использованные для транспортировки солёной воды. Фото: Weller. Рис. 8. Примеры использования солёной воды. Фото: Weller. Рис. 9. Обмен соли на зерновые в северо-восточной Румынии во время и после Второй мировой войны. Карта (по Weller).
Robin Brigand
Centurații romane în Câmpia Venetă (Italia)
Tyragetia, serie nouă, vol. VI [XXI], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Roxana-Gabriela Curcă
Agnomina în inscripțiile grecești de la Tomis
Tyragetia, serie nouă, vol. II [XVII], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Marius Alexianu
Un aspect al economiei trace: sclavi pentru sare
Tyragetia, serie nouă, vol. I [XVI], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică Chișinău, 2007
Olivier Weller
Pledoarie pentru câteva grăunțe de sare în Preistoria europeană
Tyragetia, serie nouă, vol. VI [XXI], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.