Exponatul reprezintă un fragment de la o amforă unicat, descoperită în anul 1988 într-un cuptor de ars ceramică din așezarea Chirileni III (raionul Sîngerei), atribuită culturii arheologice Cucuteni-Tripolie etapa CII (mileniile V-IV a. Chr.).
Fragmentul ceramic cu reprezentări umane și geometrice pictate constituie circa 50 % din partea superioară a unei amfore, realizată din pastă de lut fără impurități. Este ars în mediu oxidant, în secțiune având culoare roșietică. Suprafața interioară a vasului este acoperită cu un strat de culoare roz-albicioasă, iar exteriorul netezit și lustruit este acoperit cu un strat de angobă gălbuie-cenușie. Corpul amforei este sferoidal cu patru tortițe piramidale pe umăr, iar gâtul este înalt tronconic cu buza scurtă răsfrântă la exterior. Dimensiunile vasului: diametrul buzei - 18 cm; diametrul maxim al corpului - 43-45 cm; înălțimea gâtului - 13 cm; înălțimea fragmentului expus - 43 cm; înălțimea totală estimată a vasului este de 55-60 cm. Grosimea la buză - 6-7 mm, la gât - 9-11 mm, iar la corp - 10-13 mm.
Suprafața exterioară a amforei în proporție de circa 4/5, cu excepția părții inferioare, este ornamentată bicolor cu vopsea neagră și maro, ca unealtă fiind folosită pensula care se resimte din aplicarea specifică a liniilor. Cel mai probabil au fost folosite două pensule. Ornamentul este împărțit în trei registre orizontale care înconjoară vasul împărțind interiorul în metope. Decorul este compus din linii dispuse vertical, orizontal sau oblic formând compoziții geometrice de tipul plasei.
Semnificația deosebită a amforei rezidă din reprezentarea în registrul de mijloc al picturii a scenei stilizate a unui dans ritualic feminin. Scena pictată pe corpul amforei reprezintă imaginea unui grup alcătuit din 9 personaje feminine asistate de doi câni și 3 șerpi. Imaginile feminine sunt reprezentate schematic, cu accentuarea picioarelor lungi, fustelor mini-trapezoidale, corpul întins scund, mâinile îndoite în plin dans și capurile punctate.
Vasele cu reprezentări pictate antropomorfe se întâlnesc foarte rar, fiind cunoscute până în prezent circa 140 de imagini de acest fel în întregul areal de răspândire a culturii Cucuteni-Tripolie.
Pe baza analizei formei vasului, decorului specific și a contextului descoperii, se poate admite că amfora de la Chirileni ține de cultul Femeii-Mamă, a Marei Zeițe venerată de populațiile din eneolitic.
Chestiunea familiei în RSSM în contextul Perestroikăi, 1985-1988
Tyragetia, serie nouă, vol. IX [XXIV], nr. 2, Istorie. Muzeologie Chișinău, 2015
Вопрос о семейной политике в Молдавской ССР в контексте перестройкиv(1985-1988 гг.)
Резюме
Перестройка, начатая в середине 1985 года Михаилом Горбачевым, представляла собой весьма неоднозначную программу дальнейшей модернизации СССР, нацеленную на решение многочисленных проблем советского общества. Среди этих проблем была и политика в отношении института семьи. В этой связи XXVII съезд КПСС (февраль-март 1986 г.) принял ряд мер, которые имели целью коренным образом изменить семейную политику. Правительство Молдавской ССР и ЦК КПМ приняли на себя инициативу в реализации этой программы. Обязанности были распределены между различными министерствами, ведомствами, а также культурными и общественными организациями. Было организовано несколько опро- сов общественного мнения для получения информации о жизни семей Советской Молдавии. В результате была выявлена менее утешительная картина, чем было принято считать официально: наличие преступно- сти среди подростков, алкоголизм в семьях, растущая тенденция разводов, вопросы гигиены и прочее. Эти проблемы были унаследованы посткоммунистическими обществами в странах бывшего Советского Союза, в том числе и Республикой Молдова.
Diana Cașu
Sovietizarea Basarabiei și politica față de femei (1944-1945): creearea Adunărilor de Delegate
Tyragetia, serie nouă, vol. IV [XIX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Diana Cașu
Lilia Zabolotnaia, Femeia în relațiile de familie din Ţara Moldovei în contextul european până la începutul secolului al XVIII-lea (căsătorie, logodnă, divorț), Chișinău: Pontos, 2011, 344 p. ISBN 978-9975-51-278-7
Tyragetia, serie nouă, vol. VIII [XXIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Exponatul reprezintă un fragment de la o amforă unicat, descoperită în anul 1988 într-un cuptor de ars ceramică din așezarea Chirileni III (raionul Sîngerei), atribuită culturii arheologice Cucuteni-Tripolie etapa CII (mileniile V-IV a. Chr.)...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.