În lumea ebluisantă a pietrelor prețioase și a metalelor nobile există unii bijutieri care s-au detașat evident, reușind, prin arta lor, să armonizeze perfect eleganța discretă cu rafinamentul absolut, geniul cu designul, sofisticarea cu splendoarea eternă și inubliabilă.
Numele Fabergè - emblemă a originalității creațiilor unei Case devenite celebre - a scris istorie în lumea bijuteriilor și a artelor decorative. Talentul de-a reuni bijuteria, designul artistic și utilitatea în objets de lux și objets de fantesie a suscitat mereu o veritabilă fascinație. Confecționate din aur, argint, email și pietre prețioase, piesele realizate în atelierele Fabergé sunt dovada unei virtuozități ieșite din comun, distingându-se prin grija pentru detalii și perfecta asociere a materialelor. Chiar și piesele inspirate din vocabularul stilurilor anterioare poartă marca unei inconfundabile originalități.
Muzeul Național de Istorie a Moldovei tezaurizează un spectaculos căuș, realizat în atelierele Casei Fabergé, la începutul secolului al XX-lea.
Căușul Fabergé reprezintă un melanj curios între „stilul rus" și stilul „modern". Este realizat din argint masiv, cu cupa circulară, aurită pe interior. Toarta supraînălțată, stilizată (tip cârlig), decorată cu motive vegetale, inele triple și perle de argint. Buza este împodobită cu un brâu lat, alcătuit din medalioane dreptunghiulare, ornamentate cu bucle spiralate și solzi stilizați, dispuse alternativ. Recipientul este susținut de patru piciorușe semisferice. În registrul central, sunt gravate inscripțiile: Eugenie von Platonow/St.Petersburg și ТОРГОВЫЙ ДОМЪ „АЛЕКСАНДРЪ"/1863/15/10/1913.
În urma cercetărilor presupunem că acest căuș a fost realizat la comanda negustorului de ghilda întâi, Alexander Trauberg, proprietarul Casei de Comerț „АЛЕКСАНДРЪ", de pe Bulevardul Nevsky 11, Sankt-Petersburg, cu ocazia aniversării a 50 de ani de la fondarea firmei sale.
Însemnele de marcaj, poansonate pe exteriorul bazei: sigla K. ФАБЕРЖЕ, surmontată de stema Imperiului Rus, un profil feminin, văzut din dreapta, cu kokoshnik, în chenar oval, însoțită de litera majusculă Δ ( delta) din alfabetul grecesc și titlul argintului 88, certifică realizarea piesei de filiala moscovită a Casei Fabergé.
Creațiile cu șarm hipnotic realizate de Casa Fabergé au devenit idealul estetic al unei epoci, simboluri ale exuberanței și rafinamentului, create de un bijutier al regilor și un rege al bijuteriilor.
Галина Кущ, Гульнара Джумабекова, Сергей Демиденко, Галия Базарбаева
Depozitul cu cazan nituit din perioada târzie a epocii bronzului din Kazahstanul de Est
Tyragetia, serie nouă, vol. X [XXV], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Cuvinte-cheie: Kazahstanul de Est, epoca bronzului, depozit, metal, unelte, cazan.
Rezumat: Articolul introduce în circuitul științific un depozit din perioada târzie a epocii bronzului descoperit în Kazahstanul de Est. Analogiile pieselor din depozit se găsesc în mediul culturilor de tip Andronovo răspândite în Altai, zona Tien Shan, Žetysu, Xinjiang.
În cadrul depozitului un interes deosebit prezintă toporul cu gaura de înmănușare transversală și cazanul nituit. Descoperirile arheologice au demonstrat o răspândire foarte largă a topoarelor cu gaura de înmănușare transverslă, ceea ce permite să considerăm că acest tip era caracteristic perioadei târzii a epocii bronzului în Kazahstanul de Est, Altai, Žetysu și în zona de nord a Asiei Centrale. Se poate trage concluzia că acest tip de topoare poate fi datat în sec. XII-IX (VIII) a. Chr.
Vasele de metal reprezintă o categorie de piese rar întâlnită în zona de est a stepelor eurasiatice. În afară de exeplarul prezentat, vase de metal au fost descoperite în zona centrală a Kazahstanului - necropolele Ascisu și Nurtaldy (XIX-XVIII a. Chr.). În Kazahstanul de est astfel de vase au fost atestate în necropola Izmajlovo, iar în partea de sud-est a Kazahstanului - în necropola Andreevsk, care se datează în sec. XII-IX (VIII) a. Chr.
Dar cele mai apropiate analogii ale vasului din Zajsan pot fi găsite în zona de vest a Eurasiei. Conform clasificării propuse de V.S. Bočkarev, care a evidențiat trei grupe principale de vase de metal, exemplarul din Kazahstanul de Est poate fi plasat într-o poziție intermediară între grupele IIБ și IIIБ, ceea ce permite încadrarea lui între sfârșitul sec. XIII și începutul sec. XII a. Chr. Depozitul, însă, poate datat în limita sec. XII-IX a. Chr.
Lista ilustrațiilor: Fig. 1. Localizarea depozitului în raport cu amplasarea localităților Ust'-Kamenogorsk, Zajsan, Dairovo, Kokžyra (după D. Duisenbai). Fig. 2. Depozitul din raionul Zajsan. 1-2 - Dălți; 3-5 - tesle (foto S. Starikov). Fig. 3. Depozitul din raionul Zajsan. 1 - Topor; 2 - fragment de topor; 3 - dorn; 4 - topor-celt (foto S. Starikov). Fig. 4. Depozitul din raionul Zajsan. 1 - Cârlig; 2 - inele din bronz (foto S. Starikov). Fig. 5. Depozitul din raionul Zajsan. Vas din metal (foto S. Starikov).
În lumea ebluisantă a pietrelor prețioase și a metalelor nobile există unii bijutieri care s-au detașat evident, reușind, prin arta lor, să armonizeze perfect eleganța discretă cu rafinamentul absolut, geniul cu designul, sofisticarea cu splendoarea eternă și inubliabilă...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.