Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei. Era o icoană veche care se va face vestită prin descoperirea rugăciunii „Cuvine-se cu adevărat". Prin anii 980-982, într-un ajun de duminică, înainte de privegherea de toată noaptea, bătrânul călugăr plecase la biserica din apropiere şi lăsase cuvânt ucenicului să facă rânduiala religioasă şi în chilie. Cum era de ascultare, ucenicul făcuse întocmai ce i s-a spus. Când acesta ajunge la cântarea a IX-a Canoanelor „Ceea ce eşti mai curată decât serafimii...", iată că aude cum cineva începe să cânte împreună cu el „Cuvine-se cu adevărat să te fericim pe tine Născătoare de Dumnezeu". Era un călugăr pelerin, apărut pe neprins de veste, care se alăturase celui din chilie, în săvârşirea rânduielilor de rigoare. În acest moment icoana a început să radieze lumină în jurul său, ca în plină zi. Ucenicul, uluit de cele petrecute, îl roagă pe misteriosul călugăr să-i scrie versurile. Acesta i le scrie cu degetul pe o ţiglă de parcă scria pe ceară moale şi-i spune : „De acum înainte aşa să cântaţi şi voi, ortodocşii", şi zicând acestea s-a făcut nevăzut. Ucenicul, rămas de unul singur, se dumerise că fusese martorul unor mari întâmplări. Îl luminase gândul, că pelerinul n-a fost altcineva decât Sfântul Arhanghel Gavriil şi venise, cum făcuse şi alteori, să aducă oamenilor cuvântul Celui de Sus.
Din chilia „Adormirea Maicii Domnului" icoana a fost pusă în Sfântul Altar a bisericii Protaton, unde şi până astăzi se păstrează o icoană de acest fel, iar ţigla cu cântarea divină este dusă la Constantinopol şi inclusă în cărţile de cult ale Bisericii Ortodoxe. În scurt timp, rugăciunea Arhanghelului Gavriil a fost introdusă în cadrul Sfintei Liturghii, imediat după Sfinţirea Darurilor de Pâine şi Vin. Valea cu chiliile se numeşte de atunci Adin, ceea ce înseamnă „a cânta", „cântare". Icoana ''Cuvine-se cu adevărat'' este de o inestimabilă valoare şi a devenit protectoarea Sfântului Munte. Icoana este sărbătorită la 11/24 iunie, comemorând minunata apariţie a Sfântului Arhanghel și la 13/26 iulie în cinstea Soborului Arhanghelului Gavriil.
Este o icoană de tip Eleusa, personajele centrale exprimând gingăşie şi tandreţe. Ţine Pruncul cu mâna dreaptă, cu cea stângă, petrecută pe sub picoarele lui, prinde între degete cămaşa fiului. Micul Iisus poartă cămaşă scurtă, până la genunchi, în mâna dreaptă ţine sulul, pe care sunt scrise cuvintele Axionului. Mâna stângă, însă, este strecurată pe sub vălul Maicii Domnului spre umărul Ei stâng. Ambii poartă coroane şi nimburi aurite. Doi îngeri încadrează nimbul Preacuratei, iar în cer deschis Atotputernicul binecuvântează cu ambele maini. Realizată în tehnica tempera pe lemn, icoana este prevăzută cu foiță de aur și email multicolor ce conferă imaginii o finețe aparte. Inscripția de pe latura inferioară a chenarului anunță că icoana a fost realizată de pictorul Ioasaf, în anul 1905.
Este vorba de călugărul zugrav Ioasaf Berghie (1862-?) de la mănăstirea Noul Neamţ, aflându-se aici în perioada anul 1887 - anii '40 ai secolului XX, ocupând trei camere, „ca să-şi aşeze atelierul ... în care a lucrat continuu la icoane şi mănăstiri". Născut în familia dascălului bisericii din satul Jabca, Ștefan Berghie, Ioan Berghie a îndrăgit de tânăr chipurile sfinte din icoane. În anul 1890, însuşi stareţul Andronic de la Noul Neamţ l-a binecuvântat sa picteze icoane. Primind monahismul în anul 1895 cu numele Ioasaf, va merge pe jos să viziteze mari centre bisericeşti din preajmă și de mai departe, de unde va prelua taina zugrăvirii icoanelor. De la primele icoane interpretate într-un stil naiv, va ajunge să picteze icoane ca un adevărat profesionist, deprinzând şi tehnici decorative noi. Devine foarte popular în toată Basarabia, lucrările lui fiind solicitate şi peste hotarele ţării. Pictând un număr impunător de icoane acestea ajung să fie comercializate drept icoane provenite din marile ateliere meșteșugărești. În sensul evitării acestor situaţii confuze, primeşte binecuvântarea stareţului de a-şi lăsa semnătura pe icoane, astfel obținând celebritate și numele lui.
Episodul Sviderian în Epipaleoliticul carpato-nistrean
Tyragetia, serie nouă, vol. I [XVI], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Эпипалеолитический свидер в Карпато-Днестровском регионе В статье рассматриваются сложные проблемы диагностики присутствия в Днестровско-Карпатском регио- не такого культурного явления как эпипалеолитический свидер. Представлены новые материалы, собранные на стоянке Селиште, делается попытка реинтерпретации материалов ряда «раннемезолитических» памятников Поднестровья, такие как Молодова V, слой 1, Атаки VI, Сокол и др. Если наши разработки корректны, то вероятно, область распространения свидерской епипалеолитической культуры смещается намного к югу. Рассматриваются два варианта объяснения присутствия свидерских элементов в данной зоне: либо здесь находится область зарождения свидера из местного эпигравета, либо рассматриваемые стоянки, включая Чахлэу-Скауне и Биказ-Кей представляют собой точки в продвижении свидерцев в сторону Крыма. Список иллюстраций: Рис. 1. Свидерский кремневый материал из стоянки Скауне (по К.С. Николаеску-Плопшор). Рис. 2. Схематичный план мыса Селиште. Рис. 3. Кремневые предметы, опубликованные И. Рафаловичем и В. Лапушняном: 1, 2, 6-9 - нуклеусы; 3-4 - пластиночки ретушированные; 5, 12 - пластины ретушированные; 13 - свидерский наконечник; 15-16 - скребки Рис. 4. Кремневые предметы из стоянки Селиште: 1, 3, 4, 28 - пластины грубо ретушированные; 2, 23 - резцы; 5, 6, 21 - ретушированные острия; 7-16, 19, 20, 22, 24, 27 - скребки; 29-30 нуклеусы. Рис. 5. Кремневые предметы из стоянки Молодова V, слой 1: 1, 3-5, 25, 31 - скребки; 2, 7 - предмет типа esquaille; 6, 8, 10, 16, 17, 20, 21, 24 - пластины с прямым и косо ретушированным концом; 9, 15, 22 - пластины с ретушированной спинкой; 13, 14 - свидерские наконечники; 18-19 - пластины грубо ретушированные 23, 26-30 - резцы. Рис. 6. Кремневые предметы, характерные для свидерской культуры (по И. и С. Козловски 1975) Рис. 7. Карта эпипалеолитических стоянок Карпато-Днестровского региона, с свидерскими элементами в каменой индустрии: 1 - Атаки VI; 2 - Врублевцы; 3 - Сокол; 4 - Молодова V, слой 1; 5 - Оселивка I, III; 6 - Скауне; 7 - Селиште. Прерывистой линией обозначены возможные пути продвижения свидерцев.
Vitalie Burlacu
Date preliminare privind cercetările de periegheză efectuate în preajma satului Răuțel (raionul Fălești)
Tyragetia, serie nouă, vol. VI [XXI], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.