Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei. Era o icoană veche care se va face vestită prin descoperirea rugăciunii „Cuvine-se cu adevărat". Prin anii 980-982, într-un ajun de duminică, înainte de privegherea de toată noaptea, bătrânul călugăr plecase la biserica din apropiere şi lăsase cuvânt ucenicului să facă rânduiala religioasă şi în chilie. Cum era de ascultare, ucenicul făcuse întocmai ce i s-a spus. Când acesta ajunge la cântarea a IX-a Canoanelor „Ceea ce eşti mai curată decât serafimii...", iată că aude cum cineva începe să cânte împreună cu el „Cuvine-se cu adevărat să te fericim pe tine Născătoare de Dumnezeu". Era un călugăr pelerin, apărut pe neprins de veste, care se alăturase celui din chilie, în săvârşirea rânduielilor de rigoare. În acest moment icoana a început să radieze lumină în jurul său, ca în plină zi. Ucenicul, uluit de cele petrecute, îl roagă pe misteriosul călugăr să-i scrie versurile. Acesta i le scrie cu degetul pe o ţiglă de parcă scria pe ceară moale şi-i spune : „De acum înainte aşa să cântaţi şi voi, ortodocşii", şi zicând acestea s-a făcut nevăzut. Ucenicul, rămas de unul singur, se dumerise că fusese martorul unor mari întâmplări. Îl luminase gândul, că pelerinul n-a fost altcineva decât Sfântul Arhanghel Gavriil şi venise, cum făcuse şi alteori, să aducă oamenilor cuvântul Celui de Sus.
Din chilia „Adormirea Maicii Domnului" icoana a fost pusă în Sfântul Altar a bisericii Protaton, unde şi până astăzi se păstrează o icoană de acest fel, iar ţigla cu cântarea divină este dusă la Constantinopol şi inclusă în cărţile de cult ale Bisericii Ortodoxe. În scurt timp, rugăciunea Arhanghelului Gavriil a fost introdusă în cadrul Sfintei Liturghii, imediat după Sfinţirea Darurilor de Pâine şi Vin. Valea cu chiliile se numeşte de atunci Adin, ceea ce înseamnă „a cânta", „cântare". Icoana ''Cuvine-se cu adevărat'' este de o inestimabilă valoare şi a devenit protectoarea Sfântului Munte. Icoana este sărbătorită la 11/24 iunie, comemorând minunata apariţie a Sfântului Arhanghel și la 13/26 iulie în cinstea Soborului Arhanghelului Gavriil.
Este o icoană de tip Eleusa, personajele centrale exprimând gingăşie şi tandreţe. Ţine Pruncul cu mâna dreaptă, cu cea stângă, petrecută pe sub picoarele lui, prinde între degete cămaşa fiului. Micul Iisus poartă cămaşă scurtă, până la genunchi, în mâna dreaptă ţine sulul, pe care sunt scrise cuvintele Axionului. Mâna stângă, însă, este strecurată pe sub vălul Maicii Domnului spre umărul Ei stâng. Ambii poartă coroane şi nimburi aurite. Doi îngeri încadrează nimbul Preacuratei, iar în cer deschis Atotputernicul binecuvântează cu ambele maini. Realizată în tehnica tempera pe lemn, icoana este prevăzută cu foiță de aur și email multicolor ce conferă imaginii o finețe aparte. Inscripția de pe latura inferioară a chenarului anunță că icoana a fost realizată de pictorul Ioasaf, în anul 1905.
Este vorba de călugărul zugrav Ioasaf Berghie (1862-?) de la mănăstirea Noul Neamţ, aflându-se aici în perioada anul 1887 - anii '40 ai secolului XX, ocupând trei camere, „ca să-şi aşeze atelierul ... în care a lucrat continuu la icoane şi mănăstiri". Născut în familia dascălului bisericii din satul Jabca, Ștefan Berghie, Ioan Berghie a îndrăgit de tânăr chipurile sfinte din icoane. În anul 1890, însuşi stareţul Andronic de la Noul Neamţ l-a binecuvântat sa picteze icoane. Primind monahismul în anul 1895 cu numele Ioasaf, va merge pe jos să viziteze mari centre bisericeşti din preajmă și de mai departe, de unde va prelua taina zugrăvirii icoanelor. De la primele icoane interpretate într-un stil naiv, va ajunge să picteze icoane ca un adevărat profesionist, deprinzând şi tehnici decorative noi. Devine foarte popular în toată Basarabia, lucrările lui fiind solicitate şi peste hotarele ţării. Pictând un număr impunător de icoane acestea ajung să fie comercializate drept icoane provenite din marile ateliere meșteșugărești. În sensul evitării acestor situaţii confuze, primeşte binecuvântarea stareţului de a-şi lăsa semnătura pe icoane, astfel obținând celebritate și numele lui.
Implementarea învățământului secundar în Basarabia în anii 1833-1871
Tyragetia, serie nouă, vol. VIII [XXIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Развитие среднего образования в Бессарабии в 1833-1871 годах
В этой статье мы рассмотрим процесс развития среднего образования в Бессарабии, начиная с 1833 года, когда открылась первая средняя государственная школа, до 1871 года, когда в Российской империи был проведен ряд реформ, нашедших отражение и в системе образования.
Среднее образование в Бессарабии было введено во время правления императора Николая I (1826-1856 гг.). Царская политика в сфере образования характеризовалась рядом ограничений. Правительство намеревалось преобразовать систему образования в орудие поддержания и укрепления режима. Для достижения этой цели царское правительство провело некоторую реорганизацию системы образования. Она предусматривала организацию школы на основе сословного принципа, воспитание детей в религиозном духе, контроль над школами со стороны полиции, превращение их в средство русификации нерусских народов.
В соответствии с новым школьным уставом от 8 декабря 1828 преемственность между приходскими и уездными училищами была ликвидирована, в результате чего образовались две системы образования: система начального образования, включающая в себя уездные и приходские училища, и система среднего и высшего образования, включающая в себя гимназии и университеты.
Отсутствие системного образования в регионе сильно ощущалось. После четырехлетней подготовительной работы, 12 сентября 1833 года в Кишиневе была открыта мужская гимназия. Она была создана в соответствии с уставом от 1828 года и имела семилетний курс обучения. Первоначально были открыты три младших класса. Однако, в короткий срок Кишиневская мужская гимназия стала одним из главных учреждений гимназического образования в Одесском учебном округе.
Изменения, произошедшие в российской системе образования, коснулись и этого учебного заведения. Реформа 1864 года разделила средние учебные заведения на три категории: классические гимназии, реальные гимназии и реальные училища. Согласно этому уставу, Кишиневская мужская гимназия получила статус классической гимназии. По новому уставу, основными предметами здесь были классические языки и математика.
В том же году, 8 марта, была открыта первая средняя женская школа, основная задача которой заключалась в воспитании дочерей дворян, чиновников, купцов и представителей других состоятельных сословий. Школа имела два начальных класса и существовала за счет денег, собранных от налогообложения дворянства, церквей и монастырей.
В период 1833-1871 гг. в Бессарабии существовало два средних учебных заведения (одно для мальчиков и одно для девочек), распространявших знания среди бессарабского населения.
Tatiana Chicaroș
Activitatea Şcolii Reale din Chișinău în perioada anilor 1873-1918
Tyragetia, serie nouă, vol. IV [XIX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Tatiana Chicaroș
Baza legislativă a învățământului secundar din Imperiul Rus în epoca modernă
Tyragetia, serie nouă, vol. V [XX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Tatiana Chicaroș
Din istoria fondării și activității liceului privat pentru fete din orașul Bălți
Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Tatiana Chicaroș
Rolul școlilor particulare din Basarabia în sistemul învățământului din Imperiul Rus în a doua jumătate a sec. al XIX-lea - începutul sec. al XX-lea
Tyragetia, serie nouă, vol. VI [XXI], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Tatiana Chicaroș
Evoluția învățământului laic din Basarabia în sec. al XIX-lea - începutul sec. al XX-lea
Tyragetia, serie nouă, vol. III [XVIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.