Realizată în 1902 de compania „AG vorm Siedel & Nauman" din Dresden, Germania.
Dimensiuni: lungime-38 cm, lățime-35 cm, înălțime-20 cm. Greutate-16 kg. A intrat în colecția muzeală în 1984, prin transfer de la Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală. Mașina cuprinde carul normal, instalat pe rulmenți cu bile și role, și claviatura standard, pe care sunt montate 42 de clape cu două seturi complete de alfabet latin și chirilic, semne de punctuație, cifre și simboluri matematice, capabile să tasteze 126 de caractere. Sub carcasa din metal se află barele de scriere, dispuse în evantai, ce conțin caracterele în relief și rolele cu bandă tușată. Prin apăsarea clapelor se acționează barele de scriere, care lovesc banda tușată și imprimă caracterele pe hârtia încordată în sulul mașinii. Are părțile laterale frumos decorate cu elemente rafinate turnate din fontă, stil Art Nouveau, care reprezintă denumirea mărcii - „Ideal". Modelul Polyglott, dotat cu claviatură bilingvă brevetată în Marea Britanie de către Max Klaczko din Riga-Letonia, a fost produs între anii 1902 și 1913, reprezentând prima mașină care scria în două limbi. Mașina „Ideal Polyglott" a fost vândută activ în Imperiul Rus și foarte populară în Polonia, Bulgaria și Serbia. Mașina de scris - un dispozitiv mecanic folosit pentru imprimarea textelor direct pe hârtie - se numără printre cele mai importante invenții ale lumii moderne, deoarece a revoluționarizat procesul de comunicare. De la sfârșitul secolului al XIX-lea și până la începutul secolului al XXI-lea a devenit un instrument indispensabil, folosit pe scară largă de către scriitori, în birouri și pentru corespondența de afaceri, în case private. Momentul de vârf al mașinii de scris a fost în anii '50 ai sec. XX, când media de vânzări a atins în SUA 12 milioane de unități. În noiembrie 2012, fabrica „Brother" din Marea Britanie a produs ceea ce a pretins a fi ultima mașină de scris, aceasta fiind donată Muzeului Științelor din Londra.
Apariția calculatorului și a programelor de procesare text, inventarea imprimantei și scăderea prețurilor la toate acestea, au dus la dispariția mașinii de scris de pe piața largă. Aceasta a devenit exponat de muzeu. La 23 iunie se marchează Ziua mașinii de scris, ziua în care inventatorul și jurnalistul american Christopher Latham Sholes a patentat mașina sa de scris. Astfel, este celebrat dispozitivul simplu, care este deja istorie, și minunatele realizări literare pe care le-a dat lumii începând din 1868.
Rolul transportului terestru în comerțul Basarabiei (1812-1853)
Tyragetia, serie nouă, vol. I [XVI], nr. 2, Istorie. Muzeologie Chișinău, 2007
Роль наземного транспорта в торговли Бессарабии (1812-1853)
Статья отображает роль наземного транспорта во внешней и внутренней торговли Бессарабии в период от аннексии Бессарабии (1812) и до начала Крымской воины (1853). Основываясь на архивных материалах, мы пришли к выводу, что главной причиной экономического кризиса наступившего во второй половине XIX-го века является полное безалаберность царского правительства в отношении путей сообщения. Из-за того, что главнейшие участки дорог, в основном Днестровские переправы, отдавались в откупное содержание частным лицам, не существовало общего плана развития инфраструктуры Бессарабии. Не существовало также ясного распределения компетенции между местными органами власти в этом отношении. Но даже в случае единого решения, требовалось также утверждение вышестоящих инстанции, как то Новороссийского генерал-губернатора или Министра Путей Сообщения. Отсутствие удовлетворительных дорог, делало гужевой транспорт очень дорогостоящим. В отдельные периоды года стоимость доставки товаров гужом достигало половины транспортируемого товара. А это был очень большим недостатком. Наше внимание, также, привлекли такие аспекты данной проблемы как первые дискуссии вокруг построения железных дорог в Бессарабии, социальные аспекты транспортной системы и развитие главнейших коммерческих трактов Бессарабии.
Andrei Emilciuc
Instituirea şi funcţionarea magaziilor de rezervă a cerealelor în Basarabia (1834-1856)
Tyragetia, serie nouă, vol. XIII [XXVIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Andrei Emilciuc
Personalul carantinelor dunărene din Basarabia: dinamică, structură şi salarizare (1812-1856)
Tyragetia, serie nouă, vol. XVIII [XXXIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Andrei Emilciuc
Medalia „Pentru munca de realizare excelentă a mobilizării generale din anul 1914” din colecțiile Muzeului Național de Istorie a Moldovei
Tyragetia, serie nouă, vol. IX [XXIV], nr. 2, Istorie. Muzeologie Chișinău, 2015
Andrei Emilciuc
Preocupările Zemstvei din Basarabia privind navigația comercială pe fluviul Nistru (1868-1914)
Tyragetia, serie nouă, vol. IV [XIX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Andrei Emilciuc
Rolul exportului de cereale în comerțul extern al Basarabiei (1812-1830)
Tyragetia, serie nouă, vol. IV [XIX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Realizată în 1902 de compania „AG vorm Siedel & Nauman" din Dresden, Germania. Dimensiuni: lungime-38 cm, lățime-35 cm, înălțime-20 cm. Greutate-16 kg. A intrat în colecția muzeală în 1984, prin transfer de la Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.