În lumea ebluisantă a pietrelor prețioase și a metalelor nobile există unii bijutieri care s-au detașat evident, reușind, prin arta lor, să armonizeze perfect eleganța discretă cu rafinamentul absolut, geniul cu designul, sofisticarea cu splendoarea eternă și inubliabilă.
Numele Fabergè - emblemă a originalității creațiilor unei Case devenite celebre - a scris istorie în lumea bijuteriilor și a artelor decorative. Talentul de-a reuni bijuteria, designul artistic și utilitatea în objets de lux și objets de fantesie a suscitat mereu o veritabilă fascinație. Confecționate din aur, argint, email și pietre prețioase, piesele realizate în atelierele Fabergé sunt dovada unei virtuozități ieșite din comun, distingându-se prin grija pentru detalii și perfecta asociere a materialelor. Chiar și piesele inspirate din vocabularul stilurilor anterioare poartă marca unei inconfundabile originalități.
Muzeul Național de Istorie a Moldovei tezaurizează un spectaculos căuș, realizat în atelierele Casei Fabergé, la începutul secolului al XX-lea.
Căușul Fabergé reprezintă un melanj curios între „stilul rus" și stilul „modern". Este realizat din argint masiv, cu cupa circulară, aurită pe interior. Toarta supraînălțată, stilizată (tip cârlig), decorată cu motive vegetale, inele triple și perle de argint. Buza este împodobită cu un brâu lat, alcătuit din medalioane dreptunghiulare, ornamentate cu bucle spiralate și solzi stilizați, dispuse alternativ. Recipientul este susținut de patru piciorușe semisferice. În registrul central, sunt gravate inscripțiile: Eugenie von Platonow/St.Petersburg și ТОРГОВЫЙ ДОМЪ „АЛЕКСАНДРЪ"/1863/15/10/1913.
În urma cercetărilor presupunem că acest căuș a fost realizat la comanda negustorului de ghilda întâi, Alexander Trauberg, proprietarul Casei de Comerț „АЛЕКСАНДРЪ", de pe Bulevardul Nevsky 11, Sankt-Petersburg, cu ocazia aniversării a 50 de ani de la fondarea firmei sale.
Însemnele de marcaj, poansonate pe exteriorul bazei: sigla K. ФАБЕРЖЕ, surmontată de stema Imperiului Rus, un profil feminin, văzut din dreapta, cu kokoshnik, în chenar oval, însoțită de litera majusculă Δ ( delta) din alfabetul grecesc și titlul argintului 88, certifică realizarea piesei de filiala moscovită a Casei Fabergé.
Creațiile cu șarm hipnotic realizate de Casa Fabergé au devenit idealul estetic al unei epoci, simboluri ale exuberanței și rafinamentului, create de un bijutier al regilor și un rege al bijuteriilor.
Tipărituri transilvănene în Basarabia (a doua jumătate a sec. XVIII și primele două decenii ale sec. XX)
Tyragetia, serie nouă, vol. II [XVII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Трансильванские церковные книги в Бессарабии (вторая половина XVIII и первые два десятилетия XX ст.)
Трансильванские печатные книги этого периода, сохранившиеся в кишинëвских коллекциях, наряду с другими, изданными, как в румынских, так и в зарубежных печатных центрах, являются достоверной поддержкой для православных христиан Бессарабии, аннексированной царской Россией в 1812 году. В церковных библиотеках сохранены до настоящего времени религиозные книги, вышедшие в свет в трансильванских печатных центрах, и ими пользуются в богослужении священнослужители. Эти книги, наряду с другими, изданными в Кишинëве, Бухаресте, Яшь, Рымнике и Монастыре Нямц, являются достоверной опорой в процессе сохранения румынских духовных ценностей в этой провинции. На данном этапе исследования были проанализированы более 35 печатных церковных изданий (72 эк- земпляра), находящихся в кишинëвских коллекциях, которые были изданы в Блаже, Сибиу, Брашове. На- иболее многочисленными являются: Апостол (Блаж, 1802), Цветная Триод (Cибиу, 1805), Цветная Триод (Блаж, 1809), Апостол (Блаж, 1814), Служебник (Cибиу, 1902), Апостол (Cибиу, 1917). Их распространение, согласно рукописным заметкам их собственников, охватывало всю территорию Бессарабии. По сравнению с другими трансильванские книги лучше сохранились, благодаря хорошему качеству бумаги, переплëту и связке книг.
Igor Cereteu
Evenimente istorice din secolele XVII-XVIII atestate în însemnări pe manuscrise și cărți vechi cu circulație în Ţara Moldovei
Tyragetia, serie nouă, vol. V [XX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Igor Cereteu
Unele considerații privind difuzarea cărții vechi tipărite la Chișinău
Tyragetia, serie nouă, vol. VI [XXI], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Igor Cereteu
Pagini din istoria bibliotecii mănăstirii Hâncu
Tyragetia, serie nouă, vol. VIII [XXIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Igor Cereteu
Un manuscris despre slujitorii catedralei Nașterеa Domnului din Chișinău din perioada 1840- 1851
Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Igor Cereteu
Tipărituri nemțene din secolul XIX în Basarabia
Tyragetia, serie nouă, vol. III [XVIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
În lumea ebluisantă a pietrelor prețioase și a metalelor nobile există unii bijutieri care s-au detașat evident, reușind, prin arta lor, să armonizeze perfect eleganța discretă cu rafinamentul absolut, geniul cu designul, sofisticarea cu splendoarea eternă și inubliabilă...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.