Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei. Era o icoană veche care se va face vestită prin descoperirea rugăciunii „Cuvine-se cu adevărat". Prin anii 980-982, într-un ajun de duminică, înainte de privegherea de toată noaptea, bătrânul călugăr plecase la biserica din apropiere şi lăsase cuvânt ucenicului să facă rânduiala religioasă şi în chilie. Cum era de ascultare, ucenicul făcuse întocmai ce i s-a spus. Când acesta ajunge la cântarea a IX-a Canoanelor „Ceea ce eşti mai curată decât serafimii...", iată că aude cum cineva începe să cânte împreună cu el „Cuvine-se cu adevărat să te fericim pe tine Născătoare de Dumnezeu". Era un călugăr pelerin, apărut pe neprins de veste, care se alăturase celui din chilie, în săvârşirea rânduielilor de rigoare. În acest moment icoana a început să radieze lumină în jurul său, ca în plină zi. Ucenicul, uluit de cele petrecute, îl roagă pe misteriosul călugăr să-i scrie versurile. Acesta i le scrie cu degetul pe o ţiglă de parcă scria pe ceară moale şi-i spune : „De acum înainte aşa să cântaţi şi voi, ortodocşii", şi zicând acestea s-a făcut nevăzut. Ucenicul, rămas de unul singur, se dumerise că fusese martorul unor mari întâmplări. Îl luminase gândul, că pelerinul n-a fost altcineva decât Sfântul Arhanghel Gavriil şi venise, cum făcuse şi alteori, să aducă oamenilor cuvântul Celui de Sus.
Din chilia „Adormirea Maicii Domnului" icoana a fost pusă în Sfântul Altar a bisericii Protaton, unde şi până astăzi se păstrează o icoană de acest fel, iar ţigla cu cântarea divină este dusă la Constantinopol şi inclusă în cărţile de cult ale Bisericii Ortodoxe. În scurt timp, rugăciunea Arhanghelului Gavriil a fost introdusă în cadrul Sfintei Liturghii, imediat după Sfinţirea Darurilor de Pâine şi Vin. Valea cu chiliile se numeşte de atunci Adin, ceea ce înseamnă „a cânta", „cântare". Icoana ''Cuvine-se cu adevărat'' este de o inestimabilă valoare şi a devenit protectoarea Sfântului Munte. Icoana este sărbătorită la 11/24 iunie, comemorând minunata apariţie a Sfântului Arhanghel și la 13/26 iulie în cinstea Soborului Arhanghelului Gavriil.
Este o icoană de tip Eleusa, personajele centrale exprimând gingăşie şi tandreţe. Ţine Pruncul cu mâna dreaptă, cu cea stângă, petrecută pe sub picoarele lui, prinde între degete cămaşa fiului. Micul Iisus poartă cămaşă scurtă, până la genunchi, în mâna dreaptă ţine sulul, pe care sunt scrise cuvintele Axionului. Mâna stângă, însă, este strecurată pe sub vălul Maicii Domnului spre umărul Ei stâng. Ambii poartă coroane şi nimburi aurite. Doi îngeri încadrează nimbul Preacuratei, iar în cer deschis Atotputernicul binecuvântează cu ambele maini. Realizată în tehnica tempera pe lemn, icoana este prevăzută cu foiță de aur și email multicolor ce conferă imaginii o finețe aparte. Inscripția de pe latura inferioară a chenarului anunță că icoana a fost realizată de pictorul Ioasaf, în anul 1905.
Este vorba de călugărul zugrav Ioasaf Berghie (1862-?) de la mănăstirea Noul Neamţ, aflându-se aici în perioada anul 1887 - anii '40 ai secolului XX, ocupând trei camere, „ca să-şi aşeze atelierul ... în care a lucrat continuu la icoane şi mănăstiri". Născut în familia dascălului bisericii din satul Jabca, Ștefan Berghie, Ioan Berghie a îndrăgit de tânăr chipurile sfinte din icoane. În anul 1890, însuşi stareţul Andronic de la Noul Neamţ l-a binecuvântat sa picteze icoane. Primind monahismul în anul 1895 cu numele Ioasaf, va merge pe jos să viziteze mari centre bisericeşti din preajmă și de mai departe, de unde va prelua taina zugrăvirii icoanelor. De la primele icoane interpretate într-un stil naiv, va ajunge să picteze icoane ca un adevărat profesionist, deprinzând şi tehnici decorative noi. Devine foarte popular în toată Basarabia, lucrările lui fiind solicitate şi peste hotarele ţării. Pictând un număr impunător de icoane acestea ajung să fie comercializate drept icoane provenite din marile ateliere meșteșugărești. În sensul evitării acestor situaţii confuze, primeşte binecuvântarea stareţului de a-şi lăsa semnătura pe icoane, astfel obținând celebritate și numele lui.
• Nicolae Răileanu, Activitatea muzeistică în Moldova în anul 1996 (L'activité muséale de la République Moldova en 1996) • loan Opriș, Curente și direcții muzeografice în pragul mileniului III (Courents et directions muséographiques au début du lll-ième millénaire) • Maria Danilov, Ana Grițco, Acte în limbă română tipărite în Basarabia (1812-1830) (Des Ades en Roumain publiés en Bassarabie) • Ion Hâncu, Semnificația etno-culturală a locuințelor din Moldova în evul mediu timpuriu (La signification ethno-culturelle des demeures en Moldova du Moyen Age Prématuré) • Vlad D. Ghimpu, Mănăstiri rupestre din Orheiul Vechi (Les monastères rupestres d'Orheiul Vechi) • Vlad D. Ghimpu Mănăstirea rupestră de la „Peștera lui Bechir" din Soroca (Le monastère rupestre de la „Grotte de Bechir" de Soroca)
II. Arheologie și istorie (Archeologie et Histoire)
• Nicolae Chetraru, Serghei Covalenco, Stațiunea mezolitică în grota Brânzeni l (La station mésolithique de la grotte Brânzeni l) • Olga Şcipachin, Un topor de aramă din fondurile Muzeului Național de Istorie a Moldovei (Une hache de cuivre des fonds du Musée National d'Histoire de Moldova) • Natalia Mateevlci, Cercetările a doi tumuli de lângă satul Hlinoaia, Grigoriopol (Les recherches de deux tumulus près du village Hlinoaia) • Natalia Mateevici, Colecția inedită de piese de import grecesc de la Cetatea Albă (La collection de pièces grecques d'importation de Cetatea Albă) • Al. Levinschi, Serghei Aguinicov, Complexe sarmatice timpurii în tumulii Nistrului de Jos (Des Complexes Sarmatiques précoces dans Ies tumulus du Bas-Dniestr) • Al. Levinschi, Καρποδκακαζ’ - ZOSIMOS, IV, 34, 6 • Serghei Kurciatov, Alexandru Popa, Tipuri de locuințe și anexe gospodărești din așezarea culturii Sântana de Mureș-Cernjahov de lângă orașul Drochia (Types de demeures et anexes ménagâres de l'habitat de culture Sântana de Mureș-Cernjahov près de la viile Drochia) • Ion Dron, Turla - denumire străveche daco-geticâ a Nistrului (Turla - l'encien nom Daco-Gète de Nistru) • Ion Tentiuc, Plastica miniaturală de lut din perioada evului mediu timpuriu din Moldova (Quelques considérations concernant la plastique miniaturelle d'argile de la période du Moyen Age Prématuré de Moldova) • Vera Paiul, Tezaurul monetar din secolele XVI-XVII de la Caterinovca, Camenca (Le trésor monétaire des XVI-XVII s. de Caterinovca, Camenca) • Ana Niculiță, Un tezaur medieval monetar, găsit în orașul Chișinău (155(5?)-1672) (Un trésor monétaire trouvé á Chișinău) • Minai Onilă, Din istoria satului Speia (Chivărul), Anenii Noi, sec.XVI-XVIII (Pages cfhistoire du village Speia (Chivărul), Anenii-Noi, XVI-XVIII s.) • Lilia Zabolotnâi, Coraportul principalelor ramuri agrare în economia urbană a Moldovei de la sfârșitul secolului al XVI-lea începutul sec.al XVIII-lea (La corrélation des principales branches agraires de l'économie urbaine de Moldova à la fin des XVI - XVIII s.) • Andrei Eșanu, Valentina Eșanu, Din istoria administrării publice a orașului Chișinău (sec. XVII - încep. sec. XIX) (Pages de l'histoire de l'administration publique de la viile Chișinău(XVII s. - début de XIX s.) • Eduard Baidaus, Criza politică din Republica Polonă și Moldova de la mijlocul secolului al XVII-lea: unele considerente privind geneza "problemei ucrainene" (La crise politique de la République de Pologne et de Moldova au milieu du XVIIs.: Quelleques considérations au sujet de la genèse du problème ukrainien") • Liuba Bârsan, Aspecte social economice a localității Nimoreni, laloveni în a doua jumătate a sec. al XVIII-lea până la mijlocul sec. al XlX-lea (L'aspect socio-culturel de la localité Nimoreni dans la deusième moitié du XVIII s. jusqu'au XIX s.) • Ion Dron, Tirașpol - mărturie toponimică a continuității populației băștinașe în sudul Basarabiei (Tirașpol - témoignage toponimique de la continuation de ia population du Sud de Moldova • Vladimir Mischevca, Hatti-Şeriful din anul 1802 (Le Khati-i cherif de 1802) • Minai Onilă, Genealogia neamului Danciu-Durac descălecătorii răzeșilor satului Isacova, țin. Orhei (La généalogie de familie Danciu-Durac Ies fondateurs de răzeși (paysannes libres) du village Isacova, Orhei) Maria Danilov, Gramatica lui Ştefan Margela (date și ipoteze noi) (La grammaire de Ştefan Margela) • Ana Grițco, "Așezământul pentru ocârmuirea oblastei Basarabiei", 1828 - un document inedit din patrimoniul M.N.I.M. („L'établissement pour le gouvemement de la région Bassarabie" (1828) - un document inédit du patrimoine du Musée Nationale de l'Histoire de Moldova) • Valentin Tomuleț, Considerații privind regimul vamal al Basarabiei în perioada 1812-1830 (Des considérations concernant le régime douanier de Bassarabie entre 1812-1830) • Valentin Tomuleț, Contraverse privind suprimarea cordonului vamal de la Nistru (anii 1812-1830) (Les contraverses sur la probleme de la suprimation de cordone douanier sur Nistru (années1812-1830) • Lidia Volânschl, Gheorghe Sandul, Din istoria holerei In Basarabia în secolul al XlX-lea (Pages d'histoire de choléra en Bassarabie) • Lidia Volânschi, Din Istoria Grădinii Publice și a Parcului Catedralei din Chișinău (Pages d'histoire du Jardin Publique et du Parc de la Cathédrale de Chișinău) • Valentin Dumitru, Dinastia Leonard și aportul ei în dezvoltarea satului Speia (La dynastie Leonard et son rôle dans le dévelopement du village Speia) • Nicolae Dâmcenco, Mănăstirea Noul Neamț (Le monastère Noul Neamț) • Ala Melniciuc, Din istoria construcției bisericilor ortodoxe din județul Tiraspol în secolele XVIII-XIX (Pages d’histoire de la construction des edifices de culte orthodoxe dans le district Tiraspol en XVIII s. le debut de XIX s.) • Aurelia Cornețchi, File din istoria Liceului de fete „Sf. Ana" din Ismail (Pages d'histoire du Lycee de filles Sf. Ana" d'lsmail) • Ion Varta, Căteva tentative de construire în Basarabia ale unor partide politice de orientare națională (1905-1912) (Quelques tentattves de constituer en Bassarabie des partis politiques d'orientation naționale (1905-1912) • Eugen Icnim, Conferirea ordinului „Minai Viteazul" în Primul Război Mondial (L'attribution de l'ordre „Mihai Viteazul" pendant la Première Guerre mondiale) • Daniel Bogdea, România la expozițiile internaționale din perioada interbelică (Roumanie aux expositions internationales de la période entre Ies deux Guerres mondiales) • Nicolae Bulat, „Solidaritatea" - asociația corpului didactic din județul Soroca în anii 1918-1940 („Solidarité" - l'association l'enseignant corps du département Soroca, pendant Ies années 1918-1940) • Vera Stăvilă, Un eveniment cultural neordinar în Basarabia anului 1942 (Un éveniment culturel en 1942 en Bassarabie) • Rodlca Solovei, Considerațiuni cu privire la repatrierea românilor de la est de Bug (1942-1943) (Quelques considérations concernant le repatriement des Roumains de l'Est de Bug (1942-1943) • Elena Postică, Sabia dreptății („Le sabre de la justice") • Măria Praporșcic, Tratarea problemei Basarabiei în istoriografia postbelică din România în contextul raporturilor româno-sovietice (Le problème de Bassarabie dans l'historiographie postbelique de Roumanie dans le contexte des rapports sovieto-roumains) • Maria Ciocanu, Ştergarul de cap ca element de stabilire a statutului social de femeie măritată (L'écharpe de tete comme un élément du statut social d’une femme mariée) • Maria Ciocanu, Rolul moașei în obiceiurile de integrare a nou-născutului (Les traditions à la naissance)
• Nadejda Pogolșa, Istoricul comunității evreiești din județul și orașul Tiraspol (până la 1917) (Pages d’histoire de la communauté juive de Tiraspol et de ce district jusqu'à 1917)
lll. Muzeografie și memorialistică (Museographie et memoriaux)
• Maria Hasnaș, Reorientări metodologice în Muzeul de Istorie (Des reorientations mettiodologiques dans l'activite du Musée d’Histoire) • Elena Ploșnița, Aspecte din evoluția muzeelor școlare basarabene (Des aspects d’evolution des musées scolaires de Bassarabie) • Ilie Borziac, Nicolae Chetraru, Geologul basarabean Theodor Văscăuțanu • Liubovi Reprințev, Rostislav Ocușco - pictor și pedagog (Rostislav Ocușco - un peintre et un pédagogue) • Natalia Şalaghlnov, Grafica plasticianului moldovean Aurel David (La graphique du plasticien moldave Aurel David)
IV. Restaurare. Recenzii (Restauration. Comptes - Rendus)
• Ecaterlna Bondarenco, Probleme și perspective de conservare-restaurare la Muzeul Național de Istorie a Moldovei (Problèmes et perspectives de conservation - restauration au Musee National d’Histoire de Moldova) • Ecaterlna Bondarenco, Restaurarea goblenului „Moșii" (Le goblène „Moșii" („Les viellards") • Valentina Granaci, Conservarea, patologia și restaurarea cărții în Biblioteca Națională (La conservation, la pathologie et la restauration des livres dans la Bibliothèque Nationale de la République Moldova) • Alexandru Popa, H.-P. Blume, P.Felix-Henningsen, W.R.Fischer ș.a., HANDBUCH DER BODENKUNDE (COMPENDIU DE PEDOLOGIE), Landsberg/Lech: ecomed, 1996, ISBN 3-609-72210-X.
V. Cronica muzeelor (La chroniquie des musées)
• Aurelia Cornețchi, Cronica activității cultural-științifice a Muzeului Național de Istorie a Moldovei, 1996-1997 (La chroniquie de l’activite culturelle et scentifiquie du Musée National d'Histoire de Moldova, 1996-1997) • Ala Melnicluc, Unele probleme privind activitatea muzeelor în perioada postsovietică (Muzeul din Tiraspol în anii 1986-1996) (Quelques problèmes concernant l'activité des musées pendant la périod post-soviétiqie (le musée de Tiraspol, Ies années 1986-1996)
Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.