Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei. Era o icoană veche care se va face vestită prin descoperirea rugăciunii „Cuvine-se cu adevărat". Prin anii 980-982, într-un ajun de duminică, înainte de privegherea de toată noaptea, bătrânul călugăr plecase la biserica din apropiere şi lăsase cuvânt ucenicului să facă rânduiala religioasă şi în chilie. Cum era de ascultare, ucenicul făcuse întocmai ce i s-a spus. Când acesta ajunge la cântarea a IX-a Canoanelor „Ceea ce eşti mai curată decât serafimii...", iată că aude cum cineva începe să cânte împreună cu el „Cuvine-se cu adevărat să te fericim pe tine Născătoare de Dumnezeu". Era un călugăr pelerin, apărut pe neprins de veste, care se alăturase celui din chilie, în săvârşirea rânduielilor de rigoare. În acest moment icoana a început să radieze lumină în jurul său, ca în plină zi. Ucenicul, uluit de cele petrecute, îl roagă pe misteriosul călugăr să-i scrie versurile. Acesta i le scrie cu degetul pe o ţiglă de parcă scria pe ceară moale şi-i spune : „De acum înainte aşa să cântaţi şi voi, ortodocşii", şi zicând acestea s-a făcut nevăzut. Ucenicul, rămas de unul singur, se dumerise că fusese martorul unor mari întâmplări. Îl luminase gândul, că pelerinul n-a fost altcineva decât Sfântul Arhanghel Gavriil şi venise, cum făcuse şi alteori, să aducă oamenilor cuvântul Celui de Sus.
Din chilia „Adormirea Maicii Domnului" icoana a fost pusă în Sfântul Altar a bisericii Protaton, unde şi până astăzi se păstrează o icoană de acest fel, iar ţigla cu cântarea divină este dusă la Constantinopol şi inclusă în cărţile de cult ale Bisericii Ortodoxe. În scurt timp, rugăciunea Arhanghelului Gavriil a fost introdusă în cadrul Sfintei Liturghii, imediat după Sfinţirea Darurilor de Pâine şi Vin. Valea cu chiliile se numeşte de atunci Adin, ceea ce înseamnă „a cânta", „cântare". Icoana ''Cuvine-se cu adevărat'' este de o inestimabilă valoare şi a devenit protectoarea Sfântului Munte. Icoana este sărbătorită la 11/24 iunie, comemorând minunata apariţie a Sfântului Arhanghel și la 13/26 iulie în cinstea Soborului Arhanghelului Gavriil.
Este o icoană de tip Eleusa, personajele centrale exprimând gingăşie şi tandreţe. Ţine Pruncul cu mâna dreaptă, cu cea stângă, petrecută pe sub picoarele lui, prinde între degete cămaşa fiului. Micul Iisus poartă cămaşă scurtă, până la genunchi, în mâna dreaptă ţine sulul, pe care sunt scrise cuvintele Axionului. Mâna stângă, însă, este strecurată pe sub vălul Maicii Domnului spre umărul Ei stâng. Ambii poartă coroane şi nimburi aurite. Doi îngeri încadrează nimbul Preacuratei, iar în cer deschis Atotputernicul binecuvântează cu ambele maini. Realizată în tehnica tempera pe lemn, icoana este prevăzută cu foiță de aur și email multicolor ce conferă imaginii o finețe aparte. Inscripția de pe latura inferioară a chenarului anunță că icoana a fost realizată de pictorul Ioasaf, în anul 1905.
Este vorba de călugărul zugrav Ioasaf Berghie (1862-?) de la mănăstirea Noul Neamţ, aflându-se aici în perioada anul 1887 - anii '40 ai secolului XX, ocupând trei camere, „ca să-şi aşeze atelierul ... în care a lucrat continuu la icoane şi mănăstiri". Născut în familia dascălului bisericii din satul Jabca, Ștefan Berghie, Ioan Berghie a îndrăgit de tânăr chipurile sfinte din icoane. În anul 1890, însuşi stareţul Andronic de la Noul Neamţ l-a binecuvântat sa picteze icoane. Primind monahismul în anul 1895 cu numele Ioasaf, va merge pe jos să viziteze mari centre bisericeşti din preajmă și de mai departe, de unde va prelua taina zugrăvirii icoanelor. De la primele icoane interpretate într-un stil naiv, va ajunge să picteze icoane ca un adevărat profesionist, deprinzând şi tehnici decorative noi. Devine foarte popular în toată Basarabia, lucrările lui fiind solicitate şi peste hotarele ţării. Pictând un număr impunător de icoane acestea ajung să fie comercializate drept icoane provenite din marile ateliere meșteșugărești. În sensul evitării acestor situaţii confuze, primeşte binecuvântarea stareţului de a-şi lăsa semnătura pe icoane, astfel obținând celebritate și numele lui.
I. Arheologie și istorie (Archeologie et Histoire)
• Ilie Borziac, Vasile Chirica, Unele considerații referitoare la Gravetianul dintre Nistru și Carpații Orientali (Certaines considérations sur le Gravetien d'entre Nistrou et Ies Carpates Orientals) • Serghei Covalenco, Nicolae Chetraru, Bazele tipologice de individualizare a complexelor mezoliticedin Moldova (Les bases typologiques de l'individualisation des complexes mésolithiques) • Nicolae Chetraru, Serghei Covalenco, Bădragii Vechi - complex mezolitic de tip Kukrek din regiunea Prutului de Mijloc (Bădragii Vechi - Complexe mésolithique du type Kukrek de la région Prouthoul de Mijloc) • Ecaterina Abâzov, Eugen Clocico, Necropola tumulară de lângă s. Chirileni (La nécropole tumulaire Chirileni-Ungheni (II)) • Alexandru Levinschi, Olga Şcipachin, Ghenadie Dulea, Rezervația istorico-naturală "Saharna" - primele investigații (La réservation historico-naturelle "Saharna" - Ies premières investigations) • Alexandru Popa, Sticla de geam din perioada romană târzie în Basarabia (La verre de la période romane-tardive en Bassarabie) • Ion Dron, Peresecina (reevaluări și contribuții istorico-etimologice) (Peresecina - reévaluations et contributions istorico-etimologiques) • Liuba Bârsan, Acest Vlaicu Galeș! (Ce Vlaicu Galeș!) • Eduard Baidaus, Considerente privind premisele politice ale războiului de la Hotin din anul 1621 (Considérations visant Ies premises politiques de la guerre de Hotin de 1621) • Mihai Onilă, Un boier de țară - Mihalcea Hâncu (300 de ani de la moarte) (Un boyard du pays - Mihalcea Hâncu) • Nicolae Răileanu, Carol al Xll-lea după bătălia de la Poltava. Calea spre Bender (Tighina) (Carol XII aprés la bataille de Poltava. Les chemins vers Bender (Tighina)) • Alexei Zagaievschi, Mănăstirea Cosăuți în negura timpului (Le monastère Cosăuți dans Ies tenebres du temps) • Maria Danilov, Ana Grițco, Acte în limba română tipărite în Basarabia (1812-1830. Partea a ll-a (Actes en roumain imprimés en Bessarabie (1812-1830)) • Silvia Corlăteanu-Granciuc, Contribuții documentare la istoricul colonizărilor sârbești în teritoriile dintre Prut și Nistru în primul pătrar al sec. al XIX-lea (Contributions documentaires â l'istorique des colonisations serbes sur le territoire d'entre Prouth et Nistrou dans le premier quart du XlX-e siècle) • Liubov Malahov, Revista Kișinevskie Eparhialinâe Vedomosti (1867-1917) în colecția MNIM (La revue Bulletin diocèse de Chișinău 1867-1917 en collection du MNIM) • Silviu Andrieș-Tabac, Noua stemă și noul drapel ale orașului Rezina (Le nouveau blazon et le nouveau drapeau de la viile Rezina) • Lidia Volânschi, Din istoria mișcării cercetașilor din Basarabia în perioada interbelică (De l'histoire du mouvement de éclaireurs de la Bessarabie dans la période d'entre Ies guerres) • Maria Praporșcic, Poziția autorităților RASSM față de Basarabia (1924-1929) (La position des autorités RASSM à l'egard de la Bessarabie) • Elena Postică, Martiri ai rezistenței antitotalitariste din Basarabia (Les martires de la résistance antitotalitaire de Bessarabie) • Maria Evdochimov, F.N. Tifaniuc-unul din organizatorii industriei de vinificație din Moldova (în baza colecțiilor muzeale) (F.N. Tifaniuc - un des organisateurs de ('industrie vinicole de Moldova (en vertu des collections du musée) II. Muzeografie, etnografie, numizmatica (Museographie, ethnographie, numismatique)
• Grigore Cemârtan, Vânatul și creșterea animalelor domestice la triburile neolitice și eneolitice de pe teritoriul Republicii Moldova (La chlasse et l'élevage chez Ies tribus néolithiques et énéolithiques sur le territoire de la Républicque Moldova) • Vera Paiul, Tezaurul monetar din secolele XVI-XVII descoperit la Milești (Nisporeni) (Le trésor monétaire des XVI-e-XVII-e siècles de Milești, district Nisporeni) • Eugenia Borodac, Tamara Stamatov, Mostre de porțelanuri europene în colecția MNIM (Des échantillon de porcelaine europene dans la colection du Musée National d’Histoire de Moldova) • Irina Gonciarov, Însemne ale persoanelor din administrația țărănească din sec. al XlX-lea în colecția MNIM (Insignes des personnes de l'administration paysanne du XlX-e siècle dans la collection du Musée d’Histoire de Moldova) • Elena Ploșnița, Muzeul de istorie al Basarabiei - un deziderat al Comisiei Guberniale Ştiințifice a Arhivelor (Le Musée d’Histoire de la Bessarabie - un désidérat de la Commission Goubernielle Scientifique des Archives) • Ecaterina Bondarenco, Restaurarea unui păretar de la sfârșitul sec. al XlX-lea (La restauration d’un tapis mural de la fin du XlX-e siècle) • Alexandru Furtună, Unele considerente privind păstoritul transhumant și implicațiile lui în Basarabia, Transnistria, Crimeea, Caucaz și Asia Mijlocie (sfârșitul sec. al XlX-lea - începutul sec. al XlX-lea) (Certaines considérations concernant la bergerie transhumante et son implication en Bessarabie, Transnistria, Crimée, Caucase et l'Assie Moyenne (fin du XlX-e s. comm. du XX-e siècle) • Diana Nicoglo, Aspecte simbolice ale mesei nupțiale găgăuzești din sec. al XlX-lea - începutul sec al XX-lea (Les aspects symboliques de la table nuptiale gagauze du XlX-e s. - au debut du XX-e s.) • Olga Luchianeț, Considerații privind percepția colectivă reciprocă a etniilor conlocuitoare din Moldova (Des considérations concernant la perception collective réciproque des étnies cohabitantes de Moldova)
III. Cultură, artă, învățământ (Culture, art, enseignement)
• Rodica Blanovschi, Chipul Sfintei Parascheva în iconografia ortodoxă (sec. XIV-XVII) (L'image de Sainte Parascheva dans l'iconographie ortodoxe (XIV-XVII siècle) • Vlad D. Ghimpu, Biserici din târgul Orheiului (Les églises de la viile Orhei) • Nicolai Dâmcenko, Andrei Zenkin, Moștenirea culturală a tipografului Mihail Strilbițchi (L'héritage culturel du typographe Mihail Strilbitschi) • Ludmila Năstase, Creionări la portretul de creație al arhitectului A.l. Bernardazzi (Des croyonnages au portrait de création de l'architecte A.l. Bernardazzi) • Nicolae Crețu, Unele considerații asupra dezvoltării învățământului în Basarabia în sec. al XlX-lea (Certaines considérations sur le développement de l'enseignement en Bessarabie du XlX-e siècle) • Ion Chirtoagă, Valentina Chirtoagă, Mărturii despre învățământul primar în coloniile germane din Basarabia (sec. al XlX-lea - începutul sec. al XX-lea) (Des témoignages sur l'enseignement primaire dans Ies colonies allemandes de la Bessarabie (XlX-e s. – corn du XX-e siècle) • Aurelia Cornețchi, Liceul de fete Regina Maria din Bolgrad. Pagini de istorie (Le Lycee de filles Régina Maria de Bolgrad. Pages d’histoire) • Liubov Reprințev, Creația lui Boris Nesvedov în colecția MNIM (către aniversarea a 95-a de la naștere) (L'oeuvre du peintre B. Nesvedov dans Ies collections du musée (à l'aniversaire de 95-ème année de sa nyissance)
IV. Recenzii, omagii (Comptes-rendus, hommages)
• Corpus des römichen Funde im Europäischen Barbaricum (A. Popa) • Monumenta Romaniae Vaticana (A. Hâncu-Tentiuc, l. Tentiuc) • Revista Arheologică, 2, Chișinău, 1998 (V. Ghimpu) • Simion Gavrilă, reputat arheolog și muzeograf român. La 70 de ani (Simion Gavrilă, renommé archeolog et muzeographe roumain. À 70 ans) (l. Niculiță)
V. Cronică muzeală (Chronique museale)
• A. Cornețchi, Activitatea cultural-științifică a Muzeului Național de Istorie a Moldovei (L'activité culturelle - scientifique du Musée National d'Histoire de Moldova, 1998) • N. Dâmcenko, 40 de ani ai Muzeului din Tiraspol (40 ans du Musée de Tiraspol)
Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.