În lumea ebluisantă a pietrelor prețioase și a metalelor nobile există unii bijutieri care s-au detașat evident, reușind, prin arta lor, să armonizeze perfect eleganța discretă cu rafinamentul absolut, geniul cu designul, sofisticarea cu splendoarea eternă și inubliabilă.
Numele Fabergè - emblemă a originalității creațiilor unei Case devenite celebre - a scris istorie în lumea bijuteriilor și a artelor decorative. Talentul de-a reuni bijuteria, designul artistic și utilitatea în objets de lux și objets de fantesie a suscitat mereu o veritabilă fascinație. Confecționate din aur, argint, email și pietre prețioase, piesele realizate în atelierele Fabergé sunt dovada unei virtuozități ieșite din comun, distingându-se prin grija pentru detalii și perfecta asociere a materialelor. Chiar și piesele inspirate din vocabularul stilurilor anterioare poartă marca unei inconfundabile originalități.
Muzeul Național de Istorie a Moldovei tezaurizează un spectaculos căuș, realizat în atelierele Casei Fabergé, la începutul secolului al XX-lea.
Căușul Fabergé reprezintă un melanj curios între „stilul rus" și stilul „modern". Este realizat din argint masiv, cu cupa circulară, aurită pe interior. Toarta supraînălțată, stilizată (tip cârlig), decorată cu motive vegetale, inele triple și perle de argint. Buza este împodobită cu un brâu lat, alcătuit din medalioane dreptunghiulare, ornamentate cu bucle spiralate și solzi stilizați, dispuse alternativ. Recipientul este susținut de patru piciorușe semisferice. În registrul central, sunt gravate inscripțiile: Eugenie von Platonow/St.Petersburg și ТОРГОВЫЙ ДОМЪ „АЛЕКСАНДРЪ"/1863/15/10/1913.
În urma cercetărilor presupunem că acest căuș a fost realizat la comanda negustorului de ghilda întâi, Alexander Trauberg, proprietarul Casei de Comerț „АЛЕКСАНДРЪ", de pe Bulevardul Nevsky 11, Sankt-Petersburg, cu ocazia aniversării a 50 de ani de la fondarea firmei sale.
Însemnele de marcaj, poansonate pe exteriorul bazei: sigla K. ФАБЕРЖЕ, surmontată de stema Imperiului Rus, un profil feminin, văzut din dreapta, cu kokoshnik, în chenar oval, însoțită de litera majusculă Δ ( delta) din alfabetul grecesc și titlul argintului 88, certifică realizarea piesei de filiala moscovită a Casei Fabergé.
Creațiile cu șarm hipnotic realizate de Casa Fabergé au devenit idealul estetic al unei epoci, simboluri ale exuberanței și rafinamentului, create de un bijutier al regilor și un rege al bijuteriilor.
Reclama fabricilor, uzinelor și depozitelor în presa basarabeană (sfârșitul secolului XIX - începutul secolului XX)
Tyragetia, serie nouă, vol. IV [XIX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Printed press was and will remain one of the most important means of advertising. The number of periodical publications in Bessarabia increases considerably at the end of 19th-beginning of 20th century. Along with the growing number of periodical publications, increases also the number of advertising ads. Their messages were diverse and included all life aspects.
The thematic of this article is focused on certain economical aspects of publicity from the Bessarabian press. It reveals the issue of advertising factories, plants, warehouses in the public and private publications. A big number of ads about factories, plants and warehouses are contained in calendars–addresses, yearly public publications, issues of Бессарабские губернские ведомости newspaper, of Бессарабское сельское хозяйство journal and of the Statistical Committee. The newspapers offer more than half of their space for advertising. These publications serve as documentary resources for elucidating various aspects of the Bessarabian advertising.
The ads from different publications serve as a base for a classification of offer from various Bessarabian producers to local consumers. The offer is very diverse: from candies, alcohol, wine, mineral water and lemonades, sugar, fish, tobacco to furniture, tiles and bricks, cars and farming tools etc.
The publicity ads from the printed press can offer precious information about Bessarabian history, at the chapter social-economical development.
Vera Serjant
Moştenirea lui Vasile Stroescu
Tyragetia, serie nouă, vol. XIV [XXIX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Vera Serjant
Revista Kișinevskie Eparhial′nye Vedomosti - mediu purtător de reclamă (1867-1917)
Tyragetia, serie nouă, vol. VIII [XXIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Vera Serjant
Ziarul „Новая газета" și rolul lui în dezvoltarea publicității în Basarabia țaristă
Tyragetia, serie nouă, vol. VI [XXI], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Vera Serjant
Medalii din patrimoniul Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei dedicate evenimentului Marii Uniri
Tyragetia, serie nouă, vol. XII [XXVII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Vera Serjant
Unele reflecții asupra mecanismului efectuării reclamei în Basarabia (sfârșitul sec. XIX - începutul sec. XX)
Tyragetia, serie nouă, vol. III [XVIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
În lumea ebluisantă a pietrelor prețioase și a metalelor nobile există unii bijutieri care s-au detașat evident, reușind, prin arta lor, să armonizeze perfect eleganța discretă cu rafinamentul absolut, geniul cu designul, sofisticarea cu splendoarea eternă și inubliabilă...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.