Exponatul reprezintă un fragment de la o amforă unicat, descoperită în anul 1988 într-un cuptor de ars ceramică din așezarea Chirileni III (raionul Sîngerei), atribuită culturii arheologice Cucuteni-Tripolie etapa CII (mileniile V-IV a. Chr.).
Fragmentul ceramic cu reprezentări umane și geometrice pictate constituie circa 50 % din partea superioară a unei amfore, realizată din pastă de lut fără impurități. Este ars în mediu oxidant, în secțiune având culoare roșietică. Suprafața interioară a vasului este acoperită cu un strat de culoare roz-albicioasă, iar exteriorul netezit și lustruit este acoperit cu un strat de angobă gălbuie-cenușie. Corpul amforei este sferoidal cu patru tortițe piramidale pe umăr, iar gâtul este înalt tronconic cu buza scurtă răsfrântă la exterior. Dimensiunile vasului: diametrul buzei - 18 cm; diametrul maxim al corpului - 43-45 cm; înălțimea gâtului - 13 cm; înălțimea fragmentului expus - 43 cm; înălțimea totală estimată a vasului este de 55-60 cm. Grosimea la buză - 6-7 mm, la gât - 9-11 mm, iar la corp - 10-13 mm.
Suprafața exterioară a amforei în proporție de circa 4/5, cu excepția părții inferioare, este ornamentată bicolor cu vopsea neagră și maro, ca unealtă fiind folosită pensula care se resimte din aplicarea specifică a liniilor. Cel mai probabil au fost folosite două pensule. Ornamentul este împărțit în trei registre orizontale care înconjoară vasul împărțind interiorul în metope. Decorul este compus din linii dispuse vertical, orizontal sau oblic formând compoziții geometrice de tipul plasei.
Semnificația deosebită a amforei rezidă din reprezentarea în registrul de mijloc al picturii a scenei stilizate a unui dans ritualic feminin. Scena pictată pe corpul amforei reprezintă imaginea unui grup alcătuit din 9 personaje feminine asistate de doi câni și 3 șerpi. Imaginile feminine sunt reprezentate schematic, cu accentuarea picioarelor lungi, fustelor mini-trapezoidale, corpul întins scund, mâinile îndoite în plin dans și capurile punctate.
Vasele cu reprezentări pictate antropomorfe se întâlnesc foarte rar, fiind cunoscute până în prezent circa 140 de imagini de acest fel în întregul areal de răspândire a culturii Cucuteni-Tripolie.
Pe baza analizei formei vasului, decorului specific și a contextului descoperii, se poate admite că amfora de la Chirileni ține de cultul Femeii-Mamă, a Marei Zeițe venerată de populațiile din eneolitic.
Așezări cucuteniene în spațiul pruto-nistrean (etapa Cucuteni A - Tripolie BI). Aspecte din istoricul cercetărilor
Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Поселения этапа Кукутень А - Триполье ВI в Пруто-Днестровском междуречье. Аспекты истории исследования
На территории Пруто-Днестровского междуречья было обнаружено 99 поселений, относящихся к первой фазе развития кукутенской культуры - этапу Кукутень А. Из них только 14 были изучены. Раскопки на три- польском поселении Пруто-Днестровского междуречья были проведены впервые в 1893 году в Шипенцах (в 15 км к северо-западу от Черновиц, Буковина) и продолжаются, с некоторыми перерывами, до сегодняш- него дня.
На участках, где были произведены значительные раскопки, были выявлены системы укреплений.
Это остатки населенных пунктов, расположенных в естественно укрепленных местах, следы наземных жилищ или углубленных землянок.
Трипольский хабитат на территории Молдовы во всех его аспектах вписывается в Ариушд-Кукутень-Три- польский комплекс, сохраняя свою специфику и значение в рамках этой великой цивилизации.
Список иллюстраций:
Рис. 1. Карта поселений этапа Кукутень А.
Рис. 2. Куконештий Векь I. Расположение поселений и исследованного разреза. Рис. 3. Жора де Сус. Расположение поселений и исследованного разреза.
Рис. 4. Брынзень. Расположение поселений и исследованного разреза. Рис. 5. Друца I. Расположение поселений и исследованного разреза. Рис. 6. Путинешть. Расположение поселений.
Рис. 7. Путинешть III. План расположения жилищ.
Mariana Vasilache
Cornelia Magda Lazarovici, Gheorghe Lazarovici, Arhitectura neoliticului și epocii cuprului din România. I. Neoliticul, II. Epoca cuprului, Iași: Editura Trinitas, 2006, Vol. I - 734 p. ISBN 978-973-7834-7; 2007, Vol. II - 524 p. ISBN 978-973-7834-74-4
Tyragetia, serie nouă, vol. V [XX], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Stanislav Țerna, Maciej Dębiec, Andreea Vornicu-Țerna, Mariana Vasilache-Curoșu, Thomas Saile
Rezultatele preliminare ale cercetărilor arheologice întreprinse în anul 2016 în așezarea neo-eneolitică de la Nicolaevca V
Tyragetia, serie nouă, vol. X [XXV], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Ion Tentiuc, Mariana Vasilache
Contribuții la istoria arheologică a Chișinăului (catalogul monumentelor arheologice)
Tyragetia, serie nouă, vol. V [XX], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Regina Uhl, Mariana Vasilache-Curoșu, Veaceslav Bicbaev, Mariana Sîrbu, Livia Sîrbu
Raport cu privire la cercetările arheologice de la Petreni, Republica Moldova
Tyragetia, serie nouă, vol. X [XXV], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Stanislav Țerna, Mariana Vasilache
Plastica antropomorfă din așezarea Cucuteni A de la Duruitoarea Veche I (raionul Râșcani, Republica Moldova)
Tyragetia, serie nouă, vol. IX [XXIV], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică Chișinău, 2015
Exponatul reprezintă un fragment de la o amforă unicat, descoperită în anul 1988 într-un cuptor de ars ceramică din așezarea Chirileni III (raionul Sîngerei), atribuită culturii arheologice Cucuteni-Tripolie etapa CII (mileniile V-IV a. Chr.)...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.