Evanghelia este o carte de cult fundamentală a Bisericii Ortodoxe ce însumează cele patru mărturii apostolice despre Fiul lui Dumnezeu de la Matei, Marcu, Luca și Ioan, "inspirați de același Duh Sfânt, unicul și adevăratul autor al Evangheliei". Evanghelia sau Vestea bună, mărturisind despre Slava lui Hristos, face trimitere la întreaga învățătură a Mântuitorului și la faptele Sale, cele patru Evanghelii, reprezentând cei patru piloni apărători ai Bisericii. Fericitul Ieronim (340-420), autorul primei traduceri integrale a Sfintei Scripturi în limba latină, a atribuit celor patru apostoli câte una dintre ființele care apar în viziunea profetului Iezechiel (1:5). Astfel, Sfântul Evanghelist Matei, cel dintâi care a menționat despre Nașterea Domnului este însoțit în imagini de îngerul care a binevestit miracolul, Sfântului Evanghelist Marcu, asemănat cu Sfântul Ioan Botezătorul, "glasul celui care striga în pustie", i s-a atribuit leul. Sfântul Evanghelist Luca, cel care îl menționează la începutul Evangheliei sale pe preotul Zaharia, este personificat cu taurul înaripat, făcându-se trimitere la jertfa taurului, adusă de înaltul prelat, Sfântul Evanghelist Ioan pentru înalta sa gândire teologică, fiind asociat cu vulturul. Evanghelia de altar, editată la 1890, în tipografia Lavrei Pecerska din Kiev, pe lângă cele patru Evanghelii canonice, conține și alte texte liturgice - citiri de la Vecernie, de la Sfânta Liturghie, Molitve, slujbe. Este o Evanghelie mare cu dimensiunile 37x48 cm, legată în carton și piele, ferecătura din metal galben fiind prevăzută cu două încuietori metalice, muchiile aurite. Pe coperta, gravată cu ornamentații vegetale și geometrice, sunt aplicate cinci iconițe de formă oval-verticală, realizate în email policrom. În centru se distinge scena "Învierea Domnului", în colțurile registrului superior - chipurile Sfinților Evangheliști Matei și Ioan, în cel inferior - Sfinții Evangheliști Luca și Marcu. Evanghelia imprimată în culorile roșu și negru conține 428 de file, textul fiind decorat cu diverse ornamente tipografice: vignete, inițiale, gravuri, frontispicii etc. Numerotarea lucrării este realizată pe file, numărul de ordine atestându-se în dreapta filei, în zona superioară. Evanghelia lui Matei este tipărită pe paginile 1-105, pagina inițială fiind însoțită de scena Nașterii Domnului, Evanghelia lui Marcu continuă la paginile 104-168, și scena reprezentativă - Botezul Domnului, Evanghelia după Luca cuprinde paginile 172-273, pagina de început purtând scena Bunei Vestiri, Evanghelia după Ioan este inclusă între paginile 280-358, scena evocativă fiind Răstignirea Domnului.
Tipografia Lavrei Pecerska, menționată în colofon, are rădăcini îndelungate - fondată, potrivit tradiției, de Arhimandritul Elisei Pletenetsky în 1615 - deși perioadele exacte ale primelor tipărituri rămân discutabile. Exemplarul a intrat în colecțiile Muzeului Național de Istorie a Moldovei (FB-23062-35) achiziționat în 1982, a fost transferat în colecțiile MNIM în 1996 din patrimoniul Muzeului de Istorie a Religiei.
Резюме: На основе исследования многих скальных церквей румынского региона, расположенных на територии Добруджи и вокруг Карпатского хребта, автор констатирует наличие там целого ряда христианских храмов, относящихся к периодам раннего христианства и раннего Средневековья. По мнению автора, культовые сооружения создавались по большей части из крепкого материала по причине крайне нестабильной внешней обстановки, обусловленной натиском переселенческих и кочевнических народов. На основе новых археологических данных можно утверждать, что на территории будущей Молдовы находилась епископия под руководством хореписка (епископа сельских поселений). Наличие и выявление очень ценного экспоната, который является редким образцом художественного, иконографического и фольклорного достояния румын периода раннего Средневековья (прорисованный красный кирпич), предоставляет нам первое письменное свидетельство о присутствии христианства на этом пространстве.
Список иллюстраций: Рис. 1. План церкви сирийского обряда в Каллатисе (по Theodorescu 1963). Рис. 2. План каменного сооружения в Собарь (по Niculiță, Popa 2000). Рис. 3. Каменное сооружение в Собарь (по Popa 2001). Рис. 4. Кирпич с прорисованными линиями из Собарь. Фотография. Рис. 5. Кирпич с прорисованными линиями из Собарь. Рисунок. Рис. 6. План пещеры Лиману, уезд Констанца (по Păun 2000). Рис. 7. Пещера св. апостола Андрея (по Păun 2000). Рис. 8. Скальная церковь Овидения (Введенская) в Бистрицком монастыре (по Păun 2000). Рис. 9. План церкви Пещеры Бекира возле г. Сороки. Рис. 10. План скальной церкви Даниила Сихастру (Отшельника) (по Păun 2000). Рис. 11. Скальная церковь Четэцуя Негру-Водэ (по Păun 2000). Рис. 12. Скальный комплекс в Бутучень (Старый Орхей) (по Ghid 1998).
Vlad D. Ghimpu
Care a fost structura reală a bisericii domnești Adormirea Maicii Domnului de la mănăstirea Căpriana?
Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Vlad D. Ghimpu
Contacte și relații dintre români și rușii kieveni în secolele IX-X
Tyragetia, serie nouă, vol. II [XVII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Vlad D. Ghimpu
Normă canonică şi orientarea practică a altarelor în bisericile paleocreştine. Lăcaşuri antice şi medievale timpurii din spaţiul românesc
Tyragetia, serie nouă, vol. XII [XXVII], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Vlad D. Ghimpu
Biserica Sf. Gheorghe din Chișinău (1819)
Tyragetia, serie nouă, vol. I [XVI], nr. 2, Istorie. Muzeologie Chișinău, 2007
Vlad D. Ghimpu
Basarabi-Murfatlar şi Corbii de Piatră – unele contribuţii crimeene în bisericile româneşti din evul mediu timpuriu
Tyragetia, serie nouă, vol. XI [XXVI], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Evanghelia este o carte de cult fundamentală a Bisericii Ortodoxe ce însumează cele patru mărturii apostolice despre Fiul lui Dumnezeu de la Matei, Marcu, Luca și Ioan, "inspirați de același Duh Sfânt, unicul și adevăratul autor al Evangheliei"...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.