Cutia folosește un cilindru cu pini ca suport de înregistrare a muzicii. În interior, este împărțită în trei compartimente: primul conține manivela și mecanismul de acționare a cilindrului cu pini, al doilea - cilindrul cu pini și lamele vibrante, iar al treilea - două manete pentru pornirea și oprirea melodiei. Pe cilindru sunt înregistrate șapte melodii de W.A. Mozart, care sunt redate prin vibrarea dinților de oțel dispuși într-un pieptene, ale căror vârfuri sunt adiacente cilindrului. Capacul cutiei are pe partea exterioară marchetărie cu motive florale. Bunul cultural este clasat în categoria Tezaur.
Povestea cutiilor muzicale
Cutiile muzicale au apărut în Elveția la sfârșitul secolului al XVIII-lea. În 1796, ceasornicarul Antoine Favre-Salomon a inventat un ceas de buzunar care avea un mecanism muzical încorporat, bazat pe principiul lamelor metalice acordate. Invenția s-a răspândit rapid și a declanșat, la scurt timp, crearea de cutii muzicale independente de ceasuri.
Inventate și construite inițial pentru distracțiile de salon ale lumii aristocrate, cutiile muzicale s-au perfecționat rapid, cucerind piața și interesul publicului pentru aceste mașinării destinate divertismentului. Industria cutiilor muzicale s-a concentrat, în mare parte, în Elveția. Geneva rămâne leagănul cutiei muzicale, chiar dacă arta manufacturierilor acestor minuni muzicale s-a extins și în alte regiuni ale Elveției, precum Jura, Auberson și Sainte Croix, și ulterior în alte țări, precum Franța, Germania și Cehoslovacia. Printre cele mai importante firme producătoare de cutii muzicale s-au evidențiat: Mermod Frères, Paillard, Reuge, Thorens, Cuendet, Junod, Nicole Frères, Ducommun-Girod, Brémond și L'Epee.
Cutia muzicală funcționa după un principiu relativ simplu: un cilindru cu pini (cuie cilindrice) acționa, prin răsucire, un „pieptene" metalic acordat pe anumite note muzicale, ambele fiind ascunse privirii într-un compartiment al cutiei. Prin învârtirea cilindrului - cu ajutorul unui mecanism cu arc (asemănător cu cel al ceasurilor) - pinii atingeau „dinții" din oțel ai pieptenului, care vibrau, redând astfel diferite note muzicale. O cutie muzicală putea avea „programate" pe cilindru un număr limitat de melodii - de la 4 până la 12.
De-a lungul timpului, cilindrii au fost înlocuiți cu discuri metalice interschimbabile. Pe acest principiu au apărut, în cafenelele și tavernele vremii, cutii muzicale de dimensiuni mari, care puteau fi activate prin introducerea unei fise, oferind utilizatorului posibilitatea de a alege discul preferat.
În afara mecanismului ingenios proiectat, cutiile muzicale se remarcă și prin arta cu care sunt decorate la exterior - folosind materiale precum lemn prețios, sidef, fildeș sau metal.
Declinul cutiilor muzicale a început odată cu inventarea fonografului (1877) și a gramofonului (1887). Producția lor a continuat pentru o perioadă, dar la începutul secolului al XX-lea, majoritatea firmelor consacrate au abandonat această afacere și au început să fabrice alte instrumente de muzică mecanică.
Edificiile mănăstirii Căpriana în primele două decenii ale secolului al XIX-lea
Tyragetia, serie nouă, vol. X [XXV], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Ключевые слова: Кэприяна, монастырь, церковь, реконструкция, барочный классицизм.
Резюме: На основе исследования документальных материалов, в том числе ранее не издававшихся или мало известных, а также на основе собственных полевых исследований, автор детально описывает работы по реконструкции церкви Успения Божией Матери в монастыре Кэприяна, произведенные в 1818-1820 гг., которые привели к изменению средневекового облика этой древней княжеской постройки. Текст дополнен фотографиями и графической реконструкцией плана и южного фасада церкви после окончания строительных работ, проведенных по указанию митрополита Гавриила Бэнулеску.
Список иллюстраций: Рис. 1. Церковь Успения Божией Матери. План и реконструкция южного фасада (рис. С. Чокану). Рис. 2. Барочные наличники. Окно. Дверь (фото С. Чокану). Рис. 3. Фрагмент наличника готической формы, извлеченный из стены башни-колокольни (рис. С. Чокану). Рис. 4. Церковь Успения Божией Матери. Башня-колокольня (фото С. Чокану). Рис. 5. Ктиторская надпись из церкви Успения Божией Матери (фото С. Чокану). Рис. 6. Склеп митрополита Гавриила Бэнулеску. Надгробная надпись (фото С. Чокану). Рис. 7. Надгробный камень архимандрита Кирилла Адрианопольского (фото С. Чокану).
Sergius Ciocanu
Mănăstirea de pe Vișnevăț și Căpriana - așezăminte monastice distincte. Poiene și prisăci
Tyragetia, serie nouă, vol. I [XVI], nr. 2, Istorie. Muzeologie Chișinău, 2007
Sergius Ciocanu
Schitul Trebujeni (al lui Bosie Pârcălab) și moșia Trebujeni/Butuceni din ținutul Orhei
Tyragetia, serie nouă, vol. III [XVIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Sergius Ciocanu
Date noi privind edificarea bisericii Înălţarea Domnului din Chişinău şi precursoarea acesteia – biserica Sfinţii apostoli Petru şi Pavel
Tyragetia, serie nouă, vol. XII [XXVII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Sergius Ciocanu
Schitul Mașcăuți/Macicăuți (al lui Albu Pârcălab) și moșia Mașcăuți din ținutul Orhei
Tyragetia, serie nouă, vol. V [XX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Sergius Ciocanu
Schitul Peștera și moșia Peștera (Orheiul Vechi) din ținutul Orhei (de la primele atestări documentare până în secolul al XIX-lea)
Tyragetia, serie nouă, vol. II [XVII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Cutia folosește un cilindru cu pini ca suport de înregistrare a muzicii. În interior, este împărțită în trei compartimente: primul conține manivela și mecanismul de acționare a cilindrului cu pini, al doilea - cilindrul cu pini și lamele vibrante, iar al treilea - două manete pentru pornirea și oprirea melodiei...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.