În lumea ebluisantă a pietrelor prețioase și a metalelor nobile există unii bijutieri care s-au detașat evident, reușind, prin arta lor, să armonizeze perfect eleganța discretă cu rafinamentul absolut, geniul cu designul, sofisticarea cu splendoarea eternă și inubliabilă.
Numele Fabergè - emblemă a originalității creațiilor unei Case devenite celebre - a scris istorie în lumea bijuteriilor și a artelor decorative. Talentul de-a reuni bijuteria, designul artistic și utilitatea în objets de lux și objets de fantesie a suscitat mereu o veritabilă fascinație. Confecționate din aur, argint, email și pietre prețioase, piesele realizate în atelierele Fabergé sunt dovada unei virtuozități ieșite din comun, distingându-se prin grija pentru detalii și perfecta asociere a materialelor. Chiar și piesele inspirate din vocabularul stilurilor anterioare poartă marca unei inconfundabile originalități.
Muzeul Național de Istorie a Moldovei tezaurizează un spectaculos căuș, realizat în atelierele Casei Fabergé, la începutul secolului al XX-lea.
Căușul Fabergé reprezintă un melanj curios între „stilul rus" și stilul „modern". Este realizat din argint masiv, cu cupa circulară, aurită pe interior. Toarta supraînălțată, stilizată (tip cârlig), decorată cu motive vegetale, inele triple și perle de argint. Buza este împodobită cu un brâu lat, alcătuit din medalioane dreptunghiulare, ornamentate cu bucle spiralate și solzi stilizați, dispuse alternativ. Recipientul este susținut de patru piciorușe semisferice. În registrul central, sunt gravate inscripțiile: Eugenie von Platonow/St.Petersburg și ТОРГОВЫЙ ДОМЪ „АЛЕКСАНДРЪ"/1863/15/10/1913.
În urma cercetărilor presupunem că acest căuș a fost realizat la comanda negustorului de ghilda întâi, Alexander Trauberg, proprietarul Casei de Comerț „АЛЕКСАНДРЪ", de pe Bulevardul Nevsky 11, Sankt-Petersburg, cu ocazia aniversării a 50 de ani de la fondarea firmei sale.
Însemnele de marcaj, poansonate pe exteriorul bazei: sigla K. ФАБЕРЖЕ, surmontată de stema Imperiului Rus, un profil feminin, văzut din dreapta, cu kokoshnik, în chenar oval, însoțită de litera majusculă Δ ( delta) din alfabetul grecesc și titlul argintului 88, certifică realizarea piesei de filiala moscovită a Casei Fabergé.
Creațiile cu șarm hipnotic realizate de Casa Fabergé au devenit idealul estetic al unei epoci, simboluri ale exuberanței și rafinamentului, create de un bijutier al regilor și un rege al bijuteriilor.
Schitul Peștera și moșia Peștera (Orheiul Vechi) din ținutul Orhei (de la primele atestări documentare până în secolul al XIX-lea)
Tyragetia, serie nouă, vol. II [XVII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Скит Пештера и поместье Пештера уезда Орхей. От первых упоминаний до 19-го века
Статья раскрывает на основе анализа опубликованных и доселе неизвестных документов некоторые страницы истории поместья Пештера (Брэнешть) и населенных пунктов на ее территории – Пештера (Ветхий Орхей) и Пештера (Мовилэу/Брэнешть). Так же, здесь представлены ранее неизвестные данные об истории скита Пештера Рождества Богородицы и о преобразовании его скальной церкви в приходскую церковь села Бутучень. Список иллюстраций:
Рис. 1. 1 - Поместье Пештера („где был Старый Орхей”) в 80-х годах 16 в. (план С. Чокану); 2 - поместье Пештера („где был Старый Орхей”) в 17-18 вв. (план С. Чокану). Рис. 2. Поместье Требужень монастыря Голия. Фрагмент плана 1886 г. Рис. 3. Печать города Пештера (apud С. Табак). Рис. 4. Печать скита Пештера (apud С. Чокану). Рис. 5. Церковь Рождества Богородицы в Бутучень. План (1887). Рис. 6. Скальная церковь Рождества Богородицы с. Бутучень: 1 - план (2001); 2 - фото. Рис. 7. Помещения с отсеками в скалах с. Бутучень. Планы (2001). Рис. 8. 1 - Портал скальной церкви Святого Николая монастыря Босие (1665); 2 - портал скальной церкви Рождества Богородицы с. Бутучень (1821). Рис. 9. Скальная церковь Рождества Богородицы с. Бутучень. Колокольня (1822).
Sergius Ciocanu
Edificiile mănăstirii Căpriana în primele două decenii ale secolului al XIX-lea
Tyragetia, serie nouă, vol. X [XXV], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Sergius Ciocanu
Schitul Mașcăuți/Macicăuți (al lui Albu Pârcălab) și moșia Mașcăuți din ținutul Orhei
Tyragetia, serie nouă, vol. V [XX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Sergius Ciocanu
Schitul Trebujeni (al lui Bosie Pârcălab) și moșia Trebujeni/Butuceni din ținutul Orhei
Tyragetia, serie nouă, vol. III [XVIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Sergius Ciocanu
Mănăstirea de pe Vișnevăț și Căpriana - așezăminte monastice distincte. Poiene și prisăci
Tyragetia, serie nouă, vol. I [XVI], nr. 2, Istorie. Muzeologie Chișinău, 2007
Sergius Ciocanu
Date noi privind edificarea bisericii Înălţarea Domnului din Chişinău şi precursoarea acesteia – biserica Sfinţii apostoli Petru şi Pavel
Tyragetia, serie nouă, vol. XII [XXVII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
În lumea ebluisantă a pietrelor prețioase și a metalelor nobile există unii bijutieri care s-au detașat evident, reușind, prin arta lor, să armonizeze perfect eleganța discretă cu rafinamentul absolut, geniul cu designul, sofisticarea cu splendoarea eternă și inubliabilă...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.