Porțelanul german este foarte apreciat în rândul iubitorilor de antichități, datorită calității înalte a materialului folosit, originalității și elaborării minuțioase a designului decorativ. În patrimoniul muzeului se păstrează cinci exemplare ale uneia dintre cele mai vechi manufacturi de porțelan din regiunea Turingia, Germania - așa-numitul grup statuar „Muzicanții", realizat la manufactura din Volkstedt. Acestea au intrat în patrimoniul muzeului în anul 1991, prin achiziție de la o locuitoare a orașului Chișinău. Piese de o valoare istorică și artistică incontestabilă, ele poartă amprentele stilului rococo. Manufactura din Volkstedt are o tradiție îndelungată în producția de figurine, inclusiv a celor care înfățișează muzicieni. În anul 1760, Georg Heinrich Macheleid, inventator al pastei tari de porțelan din Turingia, a deschis mai întâi, în Zitzendorf, o manufactură de producție, care în 1762 a fost transferată în Volkstedt. Macheleid a condus manufactura până în anul 1764. Ulterior, fabrica și-a schimbat de nenumărate ori proprietarii și arendatorii. Sub conducerea lui Christian Nonne, fabrica a cunoscut o perioadă de înflorire între anii 1767-1797, fapt reflectat și în dezvoltarea artistică a produselor sale. Manufactura din Volkstedt a început să creeze figurine care aveau să devină, mai târziu, cunoscute în întreaga lume. În această perioadă au fost realizate și statuetele din porțelan, numite „Muzicanții", din colecția muzeului. Ele reprezintă cinci „putti”: patru cântă la diferite instrumente muzicale (flaut, mandolină, corn și fluier), iar al cincilea dirijează. Figurinele sunt realizate manual, de la modelare până la pictare. Fiecare figurină este delicat pictată, cu accente pastelate și detalii aurite, surprinzând mișcarea jucăușă și măiestria fină a muzicianului. Suportul pe care stau este realizat din porțelan colorat în masă, într-o nuanță de gri-verzui - o tehnică de colorare destul de rară. Contrastul dintre verde, alb și detaliile aurite conferă pieselor un aspect neobișnuit de delicat. Aceste detalii ornamentale sunt caracteristice stilului rococo, răspândit în acea perioadă în Europa, stil apărut în Franța și asociat cu domnia regelui Ludovic al XV-lea. Marca aplicată pe figurine reprezintă două furci încrucișate, foarte clare și nestilizate, de culoare albastră, sub email, cu vopseaua ușor răvășită - detaliu care permite estimarea perioadei de producție a acestor articole. Deoarece, adeseori, cele două furci încrucișate se asemănau cu cele două spade ale mărcii Meissen, manufactura din Volkstedt a fost nevoită să-și modifice marca începând cu anul 1787. Marca inițială reprezenta o furcă, apoi, pentru o scurtă perioadă, s-a revenit la două furci, ca din anul 1800 să se adopte semnul grafic al denumirii orașului Rudolstadt - litera „R". Prin urmare, perioada scurtă în care s-a revenit la cele două furci, în care au fost produse și statuetele din muzeu, ar fi, după părerea noastră, cuprinsă între anii 1787-1800. Statuetele au o înălțime cuprinsă între 10 și 18 cm și se află într-o stare de conservare relativ bună. Piesele de porțelan produse în Germania la sfârșitul secolului al XVIII-lea, prezentate vizitatorilor, sunt de o mare raritate. Ele reprezintă adevărate opere de artă ale meșterilor germani și sunt considerate, totodată, importante mărturii istorice ale dezvoltării industriei de porțelanuri din Germania.
Cercetări arheologice la situl Saharna-Dealul Mănăstirii
Tyragetia, serie nouă, vol. I [XVI], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Археологические изыскания на селище Сахарна-Дялул Мэнэстирий
Археологические изыскания на селище Сахарна-Деалул Мэнэстирий в 2005 и 2006 годах проводились на свободных от посева многолетних трав площади близи фортификационных сооружений гетского городища Сахарна Маре. В ходе исследований двумя раскопами был выявлен ряд закрытых комплексов, в которых найден достаточно выразительный керамический материал. Были обнаружены отдельные участки рва, расположенного к югу перед линией обороны гетского городища, который был известен по раскопкам конца ’40 годов XX века. Анализ материала, выявленного на данных участках рва, равно как в ямах и культурном слое, морфологически, а также по мотивам и техники нанесении орнамента, полностью подтверждает его соответствие ассортименту керамических изделий свойственных раннежелезному комплексу типа Козия-Сахарна и Бабадаг II. Список иллюстраций:
Рис. 1. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Раскоп 1: 1 - планы и профиль раскопа; 2 - диаграмма профиля (метод Harris-Matrix). Рис. 2. Сахарна-Деалул Мэнэстирий: 1 - местоположение раскопов 1 и 2; 2 - раскоп 2, планы и профиль. Рис. 3. Сахарна-Деалул Мэнэстирий: 1-10 - индивидуальные находки культурного слоя; 11-18 - ров 1, архе- ологический инвентарь. Рис. 4. Сахарна-Деалул Мэнэстирий: 1-18 - керамика культурного слоя. Рис. 5. Сахарна-Деалул Мэнэстирий: 1-13 - фрагменты черпаков и кубков из культурного слоя. Рис. 6. Сахарна-Деалул Мэнэстирий: 1-22 - фрагменты корчаг из культурного слоя. Рис. 7. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Раскоп 1. Ров 2: 1 - план и профиль; 2-21 - археологический инвентарь. Рис. 8. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Раскоп 2. Ров 2: 1 - план и профиль; 2-19 - археологический инвентарь. Рис. 9. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Раскоп 2. Ров 2: 1 - вид с востока; 2 - вид с западной стороны; 3 - общий вид рва в раскопе. Рис. 10. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Яма 1: 1 - план и профиль, 2-16 - археологический инвентарь. Рис. 11. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Яма 1: 1-20 - археологический инвентарь. Рис. 12. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Яма 2: 1-2 - план и профиль; 3-4 - керамический сосуд обнаруженный в заполнении. Рис. 13. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Яма 2: 1-2 - керамические сосуды из заполнения ямы. Рис. 14. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Яма 2: 1-19 - археологический инвентарь. Рис. 15. Сахарна-Деалул Мэнэстирий: 1 - яма 3, план и профиль; 2 - яма 4, план и профиль; 3-7 - археологический инвентарь ямы 3; 8-9 - археологический инвентарь ямы 4. Рис. 16. Сахарна-Деалул Мэнэстирий: 1 - яма 5, план и профиль; 2 - яма 6, план и профиль; 3-6 - археологический инвентарь ямы 5; 7-9 - археологический инвентарь ямы 6. Рис. 17. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Послойное статистическое соотношение керамического материала.
Andrei Nicic
Tudor Soroceanu, Die Kupfer- und Bronzedepots der frühen und mittleren Bronzezeit in Rumänien/ Depozitele de obiecte din cupru și bronz din România. Epoca timpurie și mijlocie a bronzului, 5 Archaeologia Romanica (Hrsg. R. Harhoiu, S. Hansen, C. Gaiu
Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Porțelanul german este foarte apreciat în rândul iubitorilor de antichități, datorită calității înalte a materialului folosit, originalității și elaborării minuțioase a designului decorativ...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.