Evanghelia este o carte de cult fundamentală a Bisericii Ortodoxe ce însumează cele patru mărturii apostolice despre Fiul lui Dumnezeu de la Matei, Marcu, Luca și Ioan, "inspirați de același Duh Sfânt, unicul și adevăratul autor al Evangheliei". Evanghelia sau Vestea bună, mărturisind despre Slava lui Hristos, face trimitere la întreaga învățătură a Mântuitorului și la faptele Sale, cele patru Evanghelii, reprezentând cei patru piloni apărători ai Bisericii. Fericitul Ieronim (340-420), autorul primei traduceri integrale a Sfintei Scripturi în limba latină, a atribuit celor patru apostoli câte una dintre ființele care apar în viziunea profetului Iezechiel (1:5). Astfel, Sfântul Evanghelist Matei, cel dintâi care a menționat despre Nașterea Domnului este însoțit în imagini de îngerul care a binevestit miracolul, Sfântului Evanghelist Marcu, asemănat cu Sfântul Ioan Botezătorul, "glasul celui care striga în pustie", i s-a atribuit leul. Sfântul Evanghelist Luca, cel care îl menționează la începutul Evangheliei sale pe preotul Zaharia, este personificat cu taurul înaripat, făcându-se trimitere la jertfa taurului, adusă de înaltul prelat, Sfântul Evanghelist Ioan pentru înalta sa gândire teologică, fiind asociat cu vulturul. Evanghelia de altar, editată la 1890, în tipografia Lavrei Pecerska din Kiev, pe lângă cele patru Evanghelii canonice, conține și alte texte liturgice - citiri de la Vecernie, de la Sfânta Liturghie, Molitve, slujbe. Este o Evanghelie mare cu dimensiunile 37x48 cm, legată în carton și piele, ferecătura din metal galben fiind prevăzută cu două încuietori metalice, muchiile aurite. Pe coperta, gravată cu ornamentații vegetale și geometrice, sunt aplicate cinci iconițe de formă oval-verticală, realizate în email policrom. În centru se distinge scena "Învierea Domnului", în colțurile registrului superior - chipurile Sfinților Evangheliști Matei și Ioan, în cel inferior - Sfinții Evangheliști Luca și Marcu. Evanghelia imprimată în culorile roșu și negru conține 428 de file, textul fiind decorat cu diverse ornamente tipografice: vignete, inițiale, gravuri, frontispicii etc. Numerotarea lucrării este realizată pe file, numărul de ordine atestându-se în dreapta filei, în zona superioară. Evanghelia lui Matei este tipărită pe paginile 1-105, pagina inițială fiind însoțită de scena Nașterii Domnului, Evanghelia lui Marcu continuă la paginile 104-168, și scena reprezentativă - Botezul Domnului, Evanghelia după Luca cuprinde paginile 172-273, pagina de început purtând scena Bunei Vestiri, Evanghelia după Ioan este inclusă între paginile 280-358, scena evocativă fiind Răstignirea Domnului.
Tipografia Lavrei Pecerska, menționată în colofon, are rădăcini îndelungate - fondată, potrivit tradiției, de Arhimandritul Elisei Pletenetsky în 1615 - deși perioadele exacte ale primelor tipărituri rămân discutabile. Exemplarul a intrat în colecțiile Muzeului Național de Istorie a Moldovei (FB-23062-35) achiziționat în 1982, a fost transferat în colecțiile MNIM în 1996 din patrimoniul Muzeului de Istorie a Religiei.
Cercetări arheologice la situl Saharna-Dealul Mănăstirii
Tyragetia, serie nouă, vol. I [XVI], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Археологические изыскания на селище Сахарна-Дялул Мэнэстирий
Археологические изыскания на селище Сахарна-Деалул Мэнэстирий в 2005 и 2006 годах проводились на свободных от посева многолетних трав площади близи фортификационных сооружений гетского городища Сахарна Маре. В ходе исследований двумя раскопами был выявлен ряд закрытых комплексов, в которых найден достаточно выразительный керамический материал. Были обнаружены отдельные участки рва, расположенного к югу перед линией обороны гетского городища, который был известен по раскопкам конца ’40 годов XX века. Анализ материала, выявленного на данных участках рва, равно как в ямах и культурном слое, морфологически, а также по мотивам и техники нанесении орнамента, полностью подтверждает его соответствие ассортименту керамических изделий свойственных раннежелезному комплексу типа Козия-Сахарна и Бабадаг II. Список иллюстраций:
Рис. 1. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Раскоп 1: 1 - планы и профиль раскопа; 2 - диаграмма профиля (метод Harris-Matrix). Рис. 2. Сахарна-Деалул Мэнэстирий: 1 - местоположение раскопов 1 и 2; 2 - раскоп 2, планы и профиль. Рис. 3. Сахарна-Деалул Мэнэстирий: 1-10 - индивидуальные находки культурного слоя; 11-18 - ров 1, архе- ологический инвентарь. Рис. 4. Сахарна-Деалул Мэнэстирий: 1-18 - керамика культурного слоя. Рис. 5. Сахарна-Деалул Мэнэстирий: 1-13 - фрагменты черпаков и кубков из культурного слоя. Рис. 6. Сахарна-Деалул Мэнэстирий: 1-22 - фрагменты корчаг из культурного слоя. Рис. 7. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Раскоп 1. Ров 2: 1 - план и профиль; 2-21 - археологический инвентарь. Рис. 8. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Раскоп 2. Ров 2: 1 - план и профиль; 2-19 - археологический инвентарь. Рис. 9. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Раскоп 2. Ров 2: 1 - вид с востока; 2 - вид с западной стороны; 3 - общий вид рва в раскопе. Рис. 10. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Яма 1: 1 - план и профиль, 2-16 - археологический инвентарь. Рис. 11. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Яма 1: 1-20 - археологический инвентарь. Рис. 12. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Яма 2: 1-2 - план и профиль; 3-4 - керамический сосуд обнаруженный в заполнении. Рис. 13. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Яма 2: 1-2 - керамические сосуды из заполнения ямы. Рис. 14. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Яма 2: 1-19 - археологический инвентарь. Рис. 15. Сахарна-Деалул Мэнэстирий: 1 - яма 3, план и профиль; 2 - яма 4, план и профиль; 3-7 - археологический инвентарь ямы 3; 8-9 - археологический инвентарь ямы 4. Рис. 16. Сахарна-Деалул Мэнэстирий: 1 - яма 5, план и профиль; 2 - яма 6, план и профиль; 3-6 - археологический инвентарь ямы 5; 7-9 - археологический инвентарь ямы 6. Рис. 17. Сахарна-Деалул Мэнэстирий. Послойное статистическое соотношение керамического материала.
Ion Niculiță, Andrei Nicic
Cercetări arheologice la situl Saharna-Dealul Mănăstirii. Campania 2011
Tyragetia, serie nouă, vol. VI [XXI], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Ion Niculiță, Andrei Nicic
Habitatul din prima epocă a fierului de la Saharna-Ţiglău. Considerații preliminare
Tyragetia, serie nouă, vol. II [XVII], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Andrei Nicic
Tudor Soroceanu, Die Kupfer- und Bronzedepots der frühen und mittleren Bronzezeit in Rumänien/ Depozitele de obiecte din cupru și bronz din România. Epoca timpurie și mijlocie a bronzului, 5 Archaeologia Romanica (Hrsg. R. Harhoiu, S. Hansen, C. Gaiu
Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Ion Niculiță, Andrei Nicic
Practici funerare în situl din prima epocă a fierului de la Saharna-Dealul Mănăstirii
Tyragetia, serie nouă, vol. V [XX], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Evanghelia este o carte de cult fundamentală a Bisericii Ortodoxe ce însumează cele patru mărturii apostolice despre Fiul lui Dumnezeu de la Matei, Marcu, Luca și Ioan, "inspirați de același Duh Sfânt, unicul și adevăratul autor al Evangheliei"...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.