Paftalele constituie un element aproape nelipsit din costumația tradițională feminină în spațiul sud-est european, cu precădere în cel balcanic, fiind întâlnite în cursul unei lungi perioade de timp, între secolele XIV-XX. Cuvântul Pafta este de origine turcică - cu o posibilă intrare în această limbă pe filiera iraniană - având la bază cuvântul persan bafta „țesut", care a derivat în limba turcă cu sensul de „placă". În prezent se folosește în forme aproape identice în limbile română (pafta), bulgară (пафта), sârbă (пафте) și în unele dialecte aromâne (pafta), desemnând accesoriile vestimentare cu rol funcțional și ornamental care fixează sau prind cordonul, cingătoarea sau brâul, lucrate din diverse materiale și decorate în diferite tehnici.
Cele trei paftale decorate în tehnica emailului policrom, tezaurizate în patrimoniul Muzeului Național de Istorie a Moldovei, se înscriu în seria celor din aria sud-dunăreană, datate cu sfârșitul secolului al XIX-lea - începutul secolului al XX-lea.
Sunt compuse din două părţi identice, de formă trapezoidală, suprafaţa acestora fiind împărţită în trei registre aproximativ egale, decorate cu motive vegetale stilizate ce constituie o reţea metalică în care este turnat emailul. Cele două părţi componente se prelungesc în unghi ascuţit spre capete, formând cu latura ultimului registru decorativ un triunghi, ornamentat similar. Emailul folosit pentru a umple motivele florale este de culoare neagră, turcoaz, albă, portocalie, verde, galben, bordo. Întregul câmp decorativ este încadrat într-un chenar perlat.
Pe revers, ambele părţi componente ale paftalelor păstrează câte o bandă de aramă, prinsă cu nituri de margine, necesară pentru fixarea capetelor cordonului. Sistemul de prindere, realizat prin întrepătrunderea balamalelor celor două părţi componente şi închise cu ajutorul unui ac mobil, prins cu un lănţişor de o cheutoare fixată pe una dintre piesele paftalei, este mascat de o plăcuţă dreptunghiulară (fixată prin trei nituri de corpul piesei), cu marginile înguste terminate în unghi ascuţit, ornamentată în acelaşi stil şi cu aceeaşi tehnică, având în plus trei monturi circulare, cu marginile crestate, îndoite spre interior, pentru a fixa central pastă de sticlă de culoare roşie și verde. Aceste monturi sunt încadrate de un brâu crestat, radiant.
Simbolistica paletei de culori codifică semnificaţii şi simboluri, fiind folosite din considerentul că au puteri magice. Culoarea roşie a reprezentat dintotdeauna iubirea, afecţiunea şi în acelaşi timp protecţie faţă de blesteme şi deochi; albul reprezintă puritatea, curăţenia sufletească şi trupească; albastrul, în plan simbolic, este asociat cu infinitatea, cu dimineaţa, un început, o nouă stare; verdele este simbolul destinului, speranţei, bunăstării, echilibrului, renaşterii, fiind asociată cu natura care învie în fiecare primăvară, cu viaţa.
Reflecții asupra unor afirmații privind răspândirea amforelor grecești în mediul getic
Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
О некоторых утверждениях относительно распространения греческих амфор в гетской среде
Статья посвящена критическому анализу статьи А. Левинского «Греческие амфоры на гетских памятниках лесостепи Днестровско-Прутского междуречья - центры и ритмы поступления», опубликованной в журнале «Стратум plus» №3 за 2013 год. Автор этой работы, не являясь специалистом в античном времени и греческой амфорологии в частности, используя для своих научных изысканий нашу монографию «Amforele grecești în mediul barbar din nord-vestul Pontului Euxin în sec. VI - începutul sec. II a. Chr. (Греческие амфоры в варварской среде северо-западного побережья Понта Эвксинского в VI - начале II вв. до н.э.)» (Chișinău 2007), решил пересмотреть датировку греческого импорта в варварской среде древних гетов, стараясь изо всех сил убедить и нас, специалистов, и, видимо, себя самого, что распространение греческого импорта (в частности амфор) в гетской среде относится лишь к промежутку времени, ограниченному VI - концом IV вв. до Р.Х. Попытка обосновать эти хронологические рамки давно стала для А. Левинского «делом всей его научной жизни», и под них он все настойчивей старается подвести все свои исследования. В данной статье мы постарались постранично прокомментировать те тезисы, которые считаем не только ошибочными, но и заведомо тенденциозными, и которые объясняются, по-видимому, не только незнанием специфики греческих амфор и амфорной эпиграфики и недостаточным владением специальной литературой, но и тем, что автор рассматриваемой работы проводил сравнения и анализ не самого материала, а лишь его иллюстраций.
Natalia Mateevici
Un nou tip de amforă heracleotă: tip Hlinaia?
Tyragetia, serie nouă, vol. XVII [XXXII], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Natalia Mateevici
Câteva ştampile noi de la Argamum, Faleza Est (săpăturile anilor 1999-2000)
Tyragetia, serie nouă, vol. XVI [XXXI], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică, Chişinău, 2022
Natalia Mateevici
In memoriam Nicolae Chetraru
Tyragetia, serie nouă, vol. V [XX], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Natalia Mateevici, Mihai Ionescu
Ştampile de amfore greceşti din săpăturile arheologice de pe strada Oituz nr. 15, Mangalia, jud. Constanţa
Tyragetia, serie nouă, vol. XIV [XXIX], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică, Chişinău, 2020
Natalia Mateevici, Evgeniya Redina
Colecția de ștampile heracleote de la cetatea antică Košary, reg. Odesa, Ucraina
Tyragetia, serie nouă, vol. II [XVII], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Paftalele constituie un element aproape nelipsit din costumația tradițională feminină în spațiul sud-est european, cu precădere în cel balcanic, fiind întâlnite în cursul unei lungi perioade de timp, între secolele XIV-XX....
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.