Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei. Era o icoană veche care se va face vestită prin descoperirea rugăciunii „Cuvine-se cu adevărat". Prin anii 980-982, într-un ajun de duminică, înainte de privegherea de toată noaptea, bătrânul călugăr plecase la biserica din apropiere şi lăsase cuvânt ucenicului să facă rânduiala religioasă şi în chilie. Cum era de ascultare, ucenicul făcuse întocmai ce i s-a spus. Când acesta ajunge la cântarea a IX-a Canoanelor „Ceea ce eşti mai curată decât serafimii...", iată că aude cum cineva începe să cânte împreună cu el „Cuvine-se cu adevărat să te fericim pe tine Născătoare de Dumnezeu". Era un călugăr pelerin, apărut pe neprins de veste, care se alăturase celui din chilie, în săvârşirea rânduielilor de rigoare. În acest moment icoana a început să radieze lumină în jurul său, ca în plină zi. Ucenicul, uluit de cele petrecute, îl roagă pe misteriosul călugăr să-i scrie versurile. Acesta i le scrie cu degetul pe o ţiglă de parcă scria pe ceară moale şi-i spune : „De acum înainte aşa să cântaţi şi voi, ortodocşii", şi zicând acestea s-a făcut nevăzut. Ucenicul, rămas de unul singur, se dumerise că fusese martorul unor mari întâmplări. Îl luminase gândul, că pelerinul n-a fost altcineva decât Sfântul Arhanghel Gavriil şi venise, cum făcuse şi alteori, să aducă oamenilor cuvântul Celui de Sus.
Din chilia „Adormirea Maicii Domnului" icoana a fost pusă în Sfântul Altar a bisericii Protaton, unde şi până astăzi se păstrează o icoană de acest fel, iar ţigla cu cântarea divină este dusă la Constantinopol şi inclusă în cărţile de cult ale Bisericii Ortodoxe. În scurt timp, rugăciunea Arhanghelului Gavriil a fost introdusă în cadrul Sfintei Liturghii, imediat după Sfinţirea Darurilor de Pâine şi Vin. Valea cu chiliile se numeşte de atunci Adin, ceea ce înseamnă „a cânta", „cântare". Icoana ''Cuvine-se cu adevărat'' este de o inestimabilă valoare şi a devenit protectoarea Sfântului Munte. Icoana este sărbătorită la 11/24 iunie, comemorând minunata apariţie a Sfântului Arhanghel și la 13/26 iulie în cinstea Soborului Arhanghelului Gavriil.
Este o icoană de tip Eleusa, personajele centrale exprimând gingăşie şi tandreţe. Ţine Pruncul cu mâna dreaptă, cu cea stângă, petrecută pe sub picoarele lui, prinde între degete cămaşa fiului. Micul Iisus poartă cămaşă scurtă, până la genunchi, în mâna dreaptă ţine sulul, pe care sunt scrise cuvintele Axionului. Mâna stângă, însă, este strecurată pe sub vălul Maicii Domnului spre umărul Ei stâng. Ambii poartă coroane şi nimburi aurite. Doi îngeri încadrează nimbul Preacuratei, iar în cer deschis Atotputernicul binecuvântează cu ambele maini. Realizată în tehnica tempera pe lemn, icoana este prevăzută cu foiță de aur și email multicolor ce conferă imaginii o finețe aparte. Inscripția de pe latura inferioară a chenarului anunță că icoana a fost realizată de pictorul Ioasaf, în anul 1905.
Este vorba de călugărul zugrav Ioasaf Berghie (1862-?) de la mănăstirea Noul Neamţ, aflându-se aici în perioada anul 1887 - anii '40 ai secolului XX, ocupând trei camere, „ca să-şi aşeze atelierul ... în care a lucrat continuu la icoane şi mănăstiri". Născut în familia dascălului bisericii din satul Jabca, Ștefan Berghie, Ioan Berghie a îndrăgit de tânăr chipurile sfinte din icoane. În anul 1890, însuşi stareţul Andronic de la Noul Neamţ l-a binecuvântat sa picteze icoane. Primind monahismul în anul 1895 cu numele Ioasaf, va merge pe jos să viziteze mari centre bisericeşti din preajmă și de mai departe, de unde va prelua taina zugrăvirii icoanelor. De la primele icoane interpretate într-un stil naiv, va ajunge să picteze icoane ca un adevărat profesionist, deprinzând şi tehnici decorative noi. Devine foarte popular în toată Basarabia, lucrările lui fiind solicitate şi peste hotarele ţării. Pictând un număr impunător de icoane acestea ajung să fie comercializate drept icoane provenite din marile ateliere meșteșugărești. În sensul evitării acestor situaţii confuze, primeşte binecuvântarea stareţului de a-şi lăsa semnătura pe icoane, astfel obținând celebritate și numele lui.
Tyragetia, serie nouă, vol. X [XXV], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Ключевые слова: Молдавское княжество, Бессарабия, история культуры, рукопись, Павел Горе, Георгий Горе.
Резюме: Архив Павла Горе, рассеянный на протяжении времени по различным частным и общественным коллекциям, всегда оставался в центре внимания различных исследователей: генеалогистов, геральдистов, социологов, историков культуры, и особенно исследователей, изучающих историю Бессарабии под царским игом. Самые ценные и богатые коллекции документов хранятся в бухарестских архивах (Центральный национальный исторический архив Бухареста - ANICB). Здесь находятся 96 документов из архива семьи Горе (1579-1945 гг.).
Значительную часть коллекции составляют документы, содержащие различную историческую информацию о жизни и деятельности Георгия Горе (1839-1909 гг.). Хорошо известна деятельность Павла Горе на культурном поприще Бессарабии (вторая половина XIX века). Менее известны его писания, оставшиеся по большей части в рукописях. Среди работ Павла Горе можно выделить уникальный манускрипт - «Общественный быт Молдавии до 1812 года. Рассуждение Георгия Горе» (1860 г.). Работа содержит 93 страницы (в тетради) и является по сути одним из первых бессарабских исторических писаний по земельному праву Молдавского княжества до 1812 года.
Список иллюстраций: Рис. 1. Титульный лист рукописи «Общественный быт Молдавии до 1812 года. Рассуждение Георгия Горе», Москва, 1860 г. (ANICB, Фонд Павла Горе, папка № 4, тетрадь № 2). Рис. 2. Первая страница рукописи «Общественный быт Молдавии до 1812 года. Рассуждение Георгия Горе», Москва, 1860 г. (ANICB, Фонд Павла Горе, папка № 4, тетрадь № 2). Рис. 3. Титульный лист рукописи «Общественный быт Молдавии до 1812 года. Рассуждение Георгия Горе», переведенной на румынский язык (ANICB, Фонд Павла Горе, папка № 4). Рис. 4. Георгий Горе (сидит), студент юридического факультета Московского университета в 1857-1861 гг. (Национальный архив Республики Молдова, иконографическая коллекция).
Maria Danilov
Cărți cu valoare de patrimoniu din biblioteca lui Paul Gore (identificarea și/sau inventarierea surselor)
Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Maria Danilov
Kаталог архивного фонда Русского Свято-Пантелеимонова монастыря на Афоне», том седьмой, часть 4. Составитель Ермолай (Чежия), Святая Гора Афон/ Издаельство «Голос Пресс», Москва, 2015 г. 445 стр. ISBN 978-5-7117-0734-9
Tyragetia, serie nouă, vol. IX [XXIV], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Maria Danilov
Difuzarea presei imperiale în Basarabia și instituțiile de cenzură
Tyragetia, serie nouă, vol. IV [XIX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Maria Danilov
Dinu Poștarencu, Destinul românilor basarabeni sub dominația țaristă, Chișinău: CEP USM, 2012, 546 p. ISBN 978-9975-71-322-1
Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Maria Danilov
Ion Ţurcanu, Bessarabiana. Teritoriul dintre Prut și Nistru în câteva ipostaze istorice și istoriografice, Editura: Cartdidact, Chișinău, 2012, 344 p. ISBN 978-9975-4337-0-9
Tyragetia, serie nouă, vol. VI [XXI], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.