EN RO















#Exponatul Lunii

>>>

Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei. Era o icoană veche care se va face vestită prin descoperirea rugăciunii „Cuvine-se cu adevărat". 
Prin anii 980-982, într-un ajun de duminică, înainte de privegherea de toată noaptea, bătrânul călugăr plecase la biserica din apropiere şi lăsase cuvânt ucenicului să facă rânduiala religioasă şi în chilie. Cum era de ascultare, ucenicul făcuse întocmai ce i s-a spus. Când acesta ajunge la cântarea a IX-a Canoanelor „Ceea ce eşti mai curată decât serafimii...", iată că aude cum cineva începe să cânte împreună cu el „Cuvine-se cu adevărat să te fericim pe tine Născătoare de Dumnezeu". Era un călugăr pelerin, apărut pe neprins de veste, care se alăturase celui din chilie, în săvârşirea rânduielilor de rigoare. În acest moment icoana a început să radieze lumină în jurul său, ca în plină zi. Ucenicul, uluit de cele petrecute, îl roagă pe misteriosul călugăr să-i scrie versurile. Acesta i le scrie cu degetul pe o ţiglă de parcă scria pe ceară moale şi-i spune : „De acum înainte aşa să cântaţi şi voi, ortodocşii", şi zicând acestea s-a făcut nevăzut. Ucenicul, rămas de unul singur, se dumerise că fusese martorul unor mari întâmplări. Îl luminase gândul, că pelerinul n-a fost altcineva decât Sfântul Arhanghel Gavriil şi venise, cum făcuse şi alteori, să aducă oamenilor cuvântul Celui de Sus.

Din chilia „Adormirea Maicii Domnului" icoana a fost pusă în Sfântul Altar a bisericii Protaton, unde şi până astăzi se păstrează o icoană de acest fel, iar ţigla cu cântarea divină este dusă la Constantinopol şi inclusă în cărţile de cult ale Bisericii Ortodoxe. În scurt timp, rugăciunea Arhanghelului Gavriil a fost introdusă în cadrul Sfintei Liturghii, imediat după Sfinţirea Darurilor de Pâine şi Vin. Valea cu chiliile se numeşte de atunci Adin, ceea ce înseamnă „a cânta", „cântare". Icoana ''Cuvine-se cu adevărat'' este de o inestimabilă valoare şi a devenit protectoarea Sfântului Munte. Icoana este sărbătorită la 11/24 iunie, comemorând minunata apariţie a Sfântului Arhanghel și la 13/26 iulie în cinstea Soborului Arhanghelului Gavriil.

Este o icoană de tip Eleusa, personajele centrale exprimând gingăşie şi tandreţe. Ţine Pruncul cu mâna dreaptă, cu cea stângă, petrecută pe sub picoarele lui, prinde între degete cămaşa fiului. Micul Iisus poartă cămaşă scurtă, până la genunchi, în mâna dreaptă ţine sulul, pe care sunt scrise cuvintele Axionului. Mâna stângă, însă, este strecurată pe sub vălul Maicii Domnului spre umărul Ei stâng. Ambii poartă coroane şi nimburi aurite. Doi îngeri încadrează nimbul Preacuratei, iar în cer deschis Atotputernicul binecuvântează cu ambele maini. Realizată în tehnica tempera pe lemn, icoana este prevăzută cu foiță de aur și email multicolor ce conferă imaginii o finețe aparte. Inscripția de pe latura inferioară a chenarului anunță că icoana a fost realizată de pictorul Ioasaf, în anul 1905.

Este vorba de călugărul zugrav Ioasaf Berghie (1862-?) de la mănăstirea Noul Neamţ, aflându-se aici în perioada anul 1887 - anii '40 ai secolului XX, ocupând trei camere, „ca să-şi aşeze atelierul ... în care a lucrat continuu la icoane şi mănăstiri". Născut în familia dascălului bisericii din satul Jabca, Ștefan Berghie, Ioan Berghie a îndrăgit de tânăr chipurile sfinte din icoane. În anul 1890, însuşi stareţul Andronic de la Noul Neamţ l-a binecuvântat sa picteze icoane. Primind monahismul în anul 1895 cu numele Ioasaf, va merge pe jos să viziteze mari centre bisericeşti din preajmă și de mai departe, de unde va prelua taina zugrăvirii icoanelor. De la primele icoane interpretate într-un stil naiv, va ajunge să picteze icoane ca un adevărat profesionist, deprinzând şi tehnici decorative noi. Devine foarte popular în toată Basarabia, lucrările lui fiind solicitate şi peste hotarele ţării. Pictând un număr impunător de icoane acestea ajung să fie comercializate drept icoane provenite din marile ateliere meșteșugărești. În sensul evitării acestor situaţii confuze, primeşte binecuvântarea stareţului de a-şi lăsa semnătura pe icoane, astfel obținând celebritate și numele lui.


Tur Virtual


Axa Cronologică


Epoca eneoliticului

(sfârșitul mileniului V a.Chr - începutul mileniului III a.Chr)

Colecțiile arheologice din această epocă sunt cele mai reprezentative. Prin nivelul de dezvoltare a culturii materiale și spirituale, în această epocă se evidențiază diverse comunități de agricultori și păstori nomazi.

Purtătorii culturii Cucuteni-Tripolie au existat circa 1500 de ani (sfârșitul mileniului V-începutul mileniului III a.Chr ) pe un teritoriu vast de la Carpați și până la Nipru.

Pe teritoriul Republicii Moldova sunt cunoscute peste 600 de așezări de agricultori, din care unele au fost cercetate arheologic – Florești, Rogojeni, Ruseștii Noi, Rădulenii Vechi, Petreni, Vărvăreuca, Brînzeni ș.a. Este epoca când pentru prima dată sunt confecționate piese din metal (cupru). Predomină uneltele executate din os și piatră. Colecția ceramică este remarcabilă prin varietatea de vase decorate în tehnică incizată sau pictată în cele mai diverse stiluri ornamentale. Compozițiile ornamentale conțin scene cosmologice, simboluri astrale, reprezentări de animale fantastice, zeități antropomorfe. Viața spirituală a comunităților este reprezentată de o impresionantă colecție de figurine zoo- și antropomorfe.

Concomitent, în zona de sud a spațiului pruto-nistrean, a existat cultura Bolgrad-Aldeni reprezentată de o cultură materială impresionantă.

În istoria comunităților eneolitice un rol important l-au avut și triburile de păstori din stepele nord-pontice, reprezentate aici prin monumente arheologice de tip Suvorovo-Novodanilovca și Cernavoda. Etapele de tranziție de la eneolitic la epoca bronzului în spațiul pruto-nistrean sunt reprezentate de culturi arheologice ca – Brînzeni, Gordinești, Usatovo -  care au îmbinat armonios elemente ale civilizației cucuteniene și aspecte caracteristice culturilor de păstori nord-pontici, identificați cu indoeuropenii arhaici.

1. Vas, cultura Bolgrad-Aldeni
 
  1. Vas, cultura Bolgrad-Aldeni  - Epoca eneoliticului
 
2. Vas, cultura Bolgrad-Aldeni
 
  2. Vas, cultura Bolgrad-Aldeni  - Epoca eneoliticului
 
3. Statuetă feminină de tip „oranta”, cultura Bolgrad-Aldeni
 
  3. Statuetă feminină de tip „oranta”, cultura Bolgrad-Aldeni  - Epoca eneoliticului
 
4. Amforă pictată cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
  4. Amforă pictată cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
5. Cap de figurină antropomorfă, reprezentând o zeitate feminină adormită, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
5. Cap de figurină antropomorfă, reprezentând o zeitate feminină adormită, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
6. Mâner antropomorf de capac, reprezentând o zeitate masculină, perioada timpurie sau mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
  6. Mâner antropomorf de capac, reprezentând o zeitate masculină, perioada timpurie sau mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
7. Figurină feminină pe „tron” zoomorf, perioada timpurie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
  7. Figurină feminină pe „tron” zoomorf, perioada timpurie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
8. Figurină feminină, perioada timpurie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
8. Figurină feminină, perioada timpurie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
9. „Fructieră” cu picior-suport cu capac, cu decorul incizat și excizat, perioada timpurie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
  9. „Fructieră” cu picior-suport cu capac, cu decorul incizat și excizat, perioada timpurie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
10. „Fructieră” cu picior-suport, cu decorul incizat și excizat, perioada timpurie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
  10. „Fructieră” cu picior-suport, cu decorul incizat și excizat, perioada timpurie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
11. „Fructieră” pictată cu picior-suport, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
11. „Fructieră” pictată cu picior-suport, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
12. Amforă antropomorfă pictată, cu capac, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
12. Amforă antropomorfă pictată, cu capac, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
13. Amforă pictată cu reprezentarea Marii-Zeițe – Posesoare de animale, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
13. Amforă pictată cu reprezentarea Marii-Zeițe – Posesoare de animale, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
14. Figurină feminină, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
14. Figurină feminină, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
15. Strachină cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
  15. Strachină cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
16. Vas „piriform” pictat, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
  16. Vas „piriform” pictat, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
17. Vas pictat, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
  17. Vas pictat, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
18. Figurine feminine, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
18. Figurine feminine, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
19. Figurină feminină, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
19. Figurină feminină, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie  - Epoca eneoliticului
 
20. Amforă pictată, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
20. Amforă pictată, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
21. Piese din cupru, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
21. Piese din cupru, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
22. Străchini și castroane pictate, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
22. Străchini și castroane pictate, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
23. Vase pictate, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
23. Vase pictate, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
24. Vas–binoclu, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
24. Vas–binoclu, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
25. Figurină de taur, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
25. Figurină de taur, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
26. Vase pictate: amforă antropomorfă cu capac, reprezentând o zeitate feminină și strachină, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
26. Vase pictate: amforă antropomorfă cu capac, reprezentând o zeitate feminină și strachină, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
27. Vas-binoclu, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
27. Vas-binoclu, perioada mijlocie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
28. Fragment din decorul unui vas pictat cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
28. Fragment din decorul unui vas pictat cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
29. Fragment din decorul unui vas pictat, cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie (C-I) a culturii Cucuteni-Tripolie
 
29. Fragment din decorul unui vas pictat, cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie (C-I) a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
30. Fragment din decorul unui vas pictat cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
30. Fragment din decorul unui vas pictat cu reprezentări zoomorfe, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
31. Fragment din decorul unui vas pictat cu scenă de dans ritual, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
31. Fragment din decorul unui vas pictat cu scenă de dans ritual, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
32. Topor de aramă, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
32. Topor de aramă, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 
33. Pumnale de os, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie
 
33. Pumnale de os, perioada târzie a culturii Cucuteni-Tripolie - Epoca eneoliticului
 








Moldova independentă
RSSM sub regimul sovietic
Războiul Al Doilea Mondial
Basarabia şi RASSM între cele două războaie mondiale
Basarabia în perioada dintre cele două războaie mondiale
Epoca renaşterii mişcării cultural-naţionale
Epoca reformelor şi consecinţelor
Suprimarea autonomiei. Basarabia o nouă colonie ţaristă
Perioada autonomiei relative a Basarabiei în cadrul Imperiului Rus
Epoca
Fanariotă
Între medieval şi modern, epoca fanariotă
Epoca de aur a culturii româneşti
Secolul de aur al  culturii româneşti
Lupta pentru apărarea fiinţei naţionale a Ţării Moldovei
Lupta pentru apărarea fiinţei naţionale a Ţării Moldovei
Formarea statului medieval Moldova
Perioada formării şi constituirii definitive a statului medieval de sine stătător Moldova
Epoca marilor migraţiuni nomade
Epoca marilor migraţiuni nomade şi apariţia primelor formaţiuni prestatale în regiunea carpato-dunăreană
Evul mediu timpuriu
Evul mediu timpuriu. Perioada constituirii comunităţilor romanicilor, a apariţiei primelor formaţiuni prestatale
Epoca fierului
Epoca fierului şi epoca antică
Epoca bronzului
Epoca bronzului
Epoca eneoliticului
Epoca eneoliticului
Epoca neoliticului
Epoca neoliticului
Epoca paleoliticului
Epoca paleoliticului
  
  

Veniţi la muzeu! Redescoperiţi istoria!
Vizitează muzeul
Vizitează muzeul
Program de vară– zilnic,
orele 10-18.

Program de iarnă – zilnic,
orele 10-17.
Luni închis.
Taxe de intrare:  Adulţi – 50 lei, pensionari, studenţi - 20 lei, elevi - 10 lei. Acces gratuit (...)

WiFi Internet prin Wi-Fi gratuit: Pentru vizitatori în curtea Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei funcţionează o reţea de internet prin Wi-Fi.




#Exponatul Lunii

Istoria acestei icoane își are rădăcinile în secolul al X-lea, la schitul Protaton de pe Sfântul Munte. În una din chilii ce purta numele „Adormirea Maicii Domnului", trăia un ieromonah bătrân, împreună cu un ucenic al său, care păstrau un superb chip al Fecioarei...

Citeşte mai multe >>




































Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2025 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC

 



Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2025 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC

menu
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
©2006-2025 Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
Visit museum Str. 31 August 1989 nr.121 A, MD 2012, Chişinău, Republica Moldova
Telefoane:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Secţia Relaţii publice, Educaţie muzeală: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Serviciul asistenţă tehnică: info@nationalmuseum.md
Administrare și întreținere site web: Andrei EMILCIUC