Paftalele constituie un element aproape nelipsit din costumația tradițională feminină în spațiul sud-est european, cu precădere în cel balcanic, fiind întâlnite în cursul unei lungi perioade de timp, între secolele XIV-XX. Cuvântul Pafta este de origine turcică - cu o posibilă intrare în această limbă pe filiera iraniană - având la bază cuvântul persan bafta „țesut", care a derivat în limba turcă cu sensul de „placă". În prezent se folosește în forme aproape identice în limbile română (pafta), bulgară (пафта), sârbă (пафте) și în unele dialecte aromâne (pafta), desemnând accesoriile vestimentare cu rol funcțional și ornamental care fixează sau prind cordonul, cingătoarea sau brâul, lucrate din diverse materiale și decorate în diferite tehnici.
Cele trei paftale decorate în tehnica emailului policrom, tezaurizate în patrimoniul Muzeului Național de Istorie a Moldovei, se înscriu în seria celor din aria sud-dunăreană, datate cu sfârșitul secolului al XIX-lea - începutul secolului al XX-lea.
Sunt compuse din două părţi identice, de formă trapezoidală, suprafaţa acestora fiind împărţită în trei registre aproximativ egale, decorate cu motive vegetale stilizate ce constituie o reţea metalică în care este turnat emailul. Cele două părţi componente se prelungesc în unghi ascuţit spre capete, formând cu latura ultimului registru decorativ un triunghi, ornamentat similar. Emailul folosit pentru a umple motivele florale este de culoare neagră, turcoaz, albă, portocalie, verde, galben, bordo. Întregul câmp decorativ este încadrat într-un chenar perlat.
Pe revers, ambele părţi componente ale paftalelor păstrează câte o bandă de aramă, prinsă cu nituri de margine, necesară pentru fixarea capetelor cordonului. Sistemul de prindere, realizat prin întrepătrunderea balamalelor celor două părţi componente şi închise cu ajutorul unui ac mobil, prins cu un lănţişor de o cheutoare fixată pe una dintre piesele paftalei, este mascat de o plăcuţă dreptunghiulară (fixată prin trei nituri de corpul piesei), cu marginile înguste terminate în unghi ascuţit, ornamentată în acelaşi stil şi cu aceeaşi tehnică, având în plus trei monturi circulare, cu marginile crestate, îndoite spre interior, pentru a fixa central pastă de sticlă de culoare roşie și verde. Aceste monturi sunt încadrate de un brâu crestat, radiant.
Simbolistica paletei de culori codifică semnificaţii şi simboluri, fiind folosite din considerentul că au puteri magice. Culoarea roşie a reprezentat dintotdeauna iubirea, afecţiunea şi în acelaşi timp protecţie faţă de blesteme şi deochi; albul reprezintă puritatea, curăţenia sufletească şi trupească; albastrul, în plan simbolic, este asociat cu infinitatea, cu dimineaţa, un început, o nouă stare; verdele este simbolul destinului, speranţei, bunăstării, echilibrului, renaşterii, fiind asociată cu natura care învie în fiecare primăvară, cu viaţa.
Activitățile caritabile ale familiei Stroescu la Brașov
Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Благотворительная деятельность семьи Строеску в Брашове
В восьмидесятые годы попытки бессарабского помещика Михаила Строеску оказать поддержку развитию бессарабского румынского просвещения были пресечены российскими властями, и его филантропическая деятельность развернулась в Королевстве Румыния, особенно в Трансильвании.
«Ассоциация в поддержку учеников и подмастерьев румынских ремесленников Брашова» была учреждена в 1869 году по инициативе священника Бартоломеу Баюлеску группой представителей брашовской интеллигенции и купечества. Целью этой организации было оказание помощи ученикам и подмастерьям и поддержка ремесленной деятельности в Брашове.
Таможенная война, которая разразилась в середине 1886 года между Румынией и Австро-Венгрией, имела тяжелые последствия для экономики Трансильвании. Неблагоприятная экономическая обстановка вызвала миграцию значительной части промышленников и владельцев мастерских из Трансильвании за пределы Карпатской дуги, что усугубило финансовые проблемы ассоциации брашовских ремесленников.
22 ноября супруги Михаил и Элиза Строеску пожертвовали ассоциации ремесленников 25 000 австрийских флоринов (50 000 леев). В течение ряда лет «Фонд Элизы и Михаила Строеску» был одним из главных источников финансирования этой организации. Эти деньги расходовались на учебники, материалы, премии, стипендии, арендную плату, материальную помощь, текущие расходы и т.д.
Cristina Tănase
Orologiul din turnul Casei Sfatului din Braşov. File de istorie
Tyragetia, serie nouă, vol. XII [XXVII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Cristina Tănase
Participarea braşovenilor la efortul de război austro-ungar. Studiu de caz „Gold gab ich für Eisen”
Tyragetia, serie nouă, vol. XII [XXVII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Cristina Tănase
Statute și decizii privind concesiunea de omnibusuri și fiachere în Comitatul Brașov
Tyragetia, serie nouă, vol. X [XXV], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Cristina Tănase
Mateiaș (județul Brașov), geneza unui monument al eroilor din Primul Război Mondial
Tyragetia, serie nouă, vol. IX [XXIV], nr. 2, Istorie. Muzeologie Chișinău, 2015
Cristina Tănase
Operațiunile Diviziei 2 Munte în teritoriul dintre Prut și Bug. 3.VII - 17.VIII.1941
Tyragetia, serie nouă, vol. VIII [XXIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Paftalele constituie un element aproape nelipsit din costumația tradițională feminină în spațiul sud-est european, cu precădere în cel balcanic, fiind întâlnite în cursul unei lungi perioade de timp, între secolele XIV-XX....
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.