Porțelanul german este foarte apreciat în rândul iubitorilor de antichități, datorită calității înalte a materialului folosit, originalității și elaborării minuțioase a designului decorativ. În patrimoniul muzeului se păstrează cinci exemplare ale uneia dintre cele mai vechi manufacturi de porțelan din regiunea Turingia, Germania - așa-numitul grup statuar „Muzicanții", realizat la manufactura din Volkstedt. Acestea au intrat în patrimoniul muzeului în anul 1991, prin achiziție de la o locuitoare a orașului Chișinău. Piese de o valoare istorică și artistică incontestabilă, ele poartă amprentele stilului rococo. Manufactura din Volkstedt are o tradiție îndelungată în producția de figurine, inclusiv a celor care înfățișează muzicieni. În anul 1760, Georg Heinrich Macheleid, inventator al pastei tari de porțelan din Turingia, a deschis mai întâi, în Zitzendorf, o manufactură de producție, care în 1762 a fost transferată în Volkstedt. Macheleid a condus manufactura până în anul 1764. Ulterior, fabrica și-a schimbat de nenumărate ori proprietarii și arendatorii. Sub conducerea lui Christian Nonne, fabrica a cunoscut o perioadă de înflorire între anii 1767-1797, fapt reflectat și în dezvoltarea artistică a produselor sale. Manufactura din Volkstedt a început să creeze figurine care aveau să devină, mai târziu, cunoscute în întreaga lume. În această perioadă au fost realizate și statuetele din porțelan, numite „Muzicanții", din colecția muzeului. Ele reprezintă cinci „putti”: patru cântă la diferite instrumente muzicale (flaut, mandolină, corn și fluier), iar al cincilea dirijează. Figurinele sunt realizate manual, de la modelare până la pictare. Fiecare figurină este delicat pictată, cu accente pastelate și detalii aurite, surprinzând mișcarea jucăușă și măiestria fină a muzicianului. Suportul pe care stau este realizat din porțelan colorat în masă, într-o nuanță de gri-verzui - o tehnică de colorare destul de rară. Contrastul dintre verde, alb și detaliile aurite conferă pieselor un aspect neobișnuit de delicat. Aceste detalii ornamentale sunt caracteristice stilului rococo, răspândit în acea perioadă în Europa, stil apărut în Franța și asociat cu domnia regelui Ludovic al XV-lea. Marca aplicată pe figurine reprezintă două furci încrucișate, foarte clare și nestilizate, de culoare albastră, sub email, cu vopseaua ușor răvășită - detaliu care permite estimarea perioadei de producție a acestor articole. Deoarece, adeseori, cele două furci încrucișate se asemănau cu cele două spade ale mărcii Meissen, manufactura din Volkstedt a fost nevoită să-și modifice marca începând cu anul 1787. Marca inițială reprezenta o furcă, apoi, pentru o scurtă perioadă, s-a revenit la două furci, ca din anul 1800 să se adopte semnul grafic al denumirii orașului Rudolstadt - litera „R". Prin urmare, perioada scurtă în care s-a revenit la cele două furci, în care au fost produse și statuetele din muzeu, ar fi, după părerea noastră, cuprinsă între anii 1787-1800. Statuetele au o înălțime cuprinsă între 10 și 18 cm și se află într-o stare de conservare relativ bună. Piesele de porțelan produse în Germania la sfârșitul secolului al XVIII-lea, prezentate vizitatorilor, sunt de o mare raritate. Ele reprezintă adevărate opere de artă ale meșterilor germani și sunt considerate, totodată, importante mărturii istorice ale dezvoltării industriei de porțelanuri din Germania.
Muzeologia – știință academică sau ecluză pentru științele umanistice?
Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Музееведение - академическая дисциплина или вид культурной деятельности?
Музееведение (или музеология) - это наука о музее. Большинство специалистов полагают, что это самостоятельная научная дисциплина прикладного характера, которая изучает музеи в целях развития и совершенствования их деятельности в соответствии с потребностями общества. Сам термин «музеология» впервые упоминается в работе П.Л. Мартина „Praxix der Naturgeschichte", опубликованной в 1869 году в Германии. Но определение статуса музеологии впервые было дано Дж. Грассе в статье «Музеология как наука», опубликованной в «Журнале музеологии и антиквариата» в 1883 году. Дж. Грассе объявил музеологию новой научной дисциплиной и попытался обозначить ее исследовательский потенциал. Таким образом, музеология как наука зародилась в 1883 году.
С 60-х гг. XX века музеология как научная дисциплина изучается во многих высших учебных заведениях разных стран мира, создаются первые центры музееведческих исследований, публикуются многочисленные труды по теории музейного дела. Однако, до сих пор некоторые специалисты отрицают научный характер музееведения, считая его совокупностью блоков информации относительно музея и практических направлений его деятельности.
В своей статье автор анализирует путь, пройденный музеологией в процессе ее становления как научной дисциплины, определяет проблемы ее классификации в системе наук, освещает вклад некоторых исследователей-музееведов (П. ван Менша, И.Неуступного, Т. Шолы, З. Странского, Р. Флореску) в упрочение ее статуса как самостоятельной отрасли знания. В заключение, автор полагает, что музеология - это академическая наука, однако относительно молодая и находящаяся в процессе развития.
Elena Ploșnița
Considerații privind muzeificarea sitului istoric Tabăra regelui suedez Carol al XII-lea de la Varnița
Tyragetia, serie nouă, vol. X [XXV], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Elena Ploșnița
Preliminări la o viitoare strategie de dezvoltare a sistemului muzeal din Republica Moldova
Tyragetia, serie nouă, vol. VI [XXI], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Elena Ploșnița, Tatiana Buianina
Costul unei vizite la muzeu. Analiza unui sondaj de opinie
Tyragetia, serie nouă, vol. VIII [XXIII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Elena Ploșnița
Câteva considerații despre expoziția muzeală „Universul calendarelor”
Tyragetia, serie nouă, vol. V [XX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Elena Ploșnița
Muzeul de istorie și cercetarea științifică – tehnologia relației
Tyragetia, serie nouă, vol. V [XX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Porțelanul german este foarte apreciat în rândul iubitorilor de antichități, datorită calității înalte a materialului folosit, originalității și elaborării minuțioase a designului decorativ...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.