Porțelanul german este foarte apreciat în rândul iubitorilor de antichități, datorită calității înalte a materialului folosit, originalității și elaborării minuțioase a designului decorativ. În patrimoniul muzeului se păstrează cinci exemplare ale uneia dintre cele mai vechi manufacturi de porțelan din regiunea Turingia, Germania - așa-numitul grup statuar „Muzicanții", realizat la manufactura din Volkstedt. Acestea au intrat în patrimoniul muzeului în anul 1991, prin achiziție de la o locuitoare a orașului Chișinău. Piese de o valoare istorică și artistică incontestabilă, ele poartă amprentele stilului rococo. Manufactura din Volkstedt are o tradiție îndelungată în producția de figurine, inclusiv a celor care înfățișează muzicieni. În anul 1760, Georg Heinrich Macheleid, inventator al pastei tari de porțelan din Turingia, a deschis mai întâi, în Zitzendorf, o manufactură de producție, care în 1762 a fost transferată în Volkstedt. Macheleid a condus manufactura până în anul 1764. Ulterior, fabrica și-a schimbat de nenumărate ori proprietarii și arendatorii. Sub conducerea lui Christian Nonne, fabrica a cunoscut o perioadă de înflorire între anii 1767-1797, fapt reflectat și în dezvoltarea artistică a produselor sale. Manufactura din Volkstedt a început să creeze figurine care aveau să devină, mai târziu, cunoscute în întreaga lume. În această perioadă au fost realizate și statuetele din porțelan, numite „Muzicanții", din colecția muzeului. Ele reprezintă cinci „putti”: patru cântă la diferite instrumente muzicale (flaut, mandolină, corn și fluier), iar al cincilea dirijează. Figurinele sunt realizate manual, de la modelare până la pictare. Fiecare figurină este delicat pictată, cu accente pastelate și detalii aurite, surprinzând mișcarea jucăușă și măiestria fină a muzicianului. Suportul pe care stau este realizat din porțelan colorat în masă, într-o nuanță de gri-verzui - o tehnică de colorare destul de rară. Contrastul dintre verde, alb și detaliile aurite conferă pieselor un aspect neobișnuit de delicat. Aceste detalii ornamentale sunt caracteristice stilului rococo, răspândit în acea perioadă în Europa, stil apărut în Franța și asociat cu domnia regelui Ludovic al XV-lea. Marca aplicată pe figurine reprezintă două furci încrucișate, foarte clare și nestilizate, de culoare albastră, sub email, cu vopseaua ușor răvășită - detaliu care permite estimarea perioadei de producție a acestor articole. Deoarece, adeseori, cele două furci încrucișate se asemănau cu cele două spade ale mărcii Meissen, manufactura din Volkstedt a fost nevoită să-și modifice marca începând cu anul 1787. Marca inițială reprezenta o furcă, apoi, pentru o scurtă perioadă, s-a revenit la două furci, ca din anul 1800 să se adopte semnul grafic al denumirii orașului Rudolstadt - litera „R". Prin urmare, perioada scurtă în care s-a revenit la cele două furci, în care au fost produse și statuetele din muzeu, ar fi, după părerea noastră, cuprinsă între anii 1787-1800. Statuetele au o înălțime cuprinsă între 10 și 18 cm și se află într-o stare de conservare relativ bună. Piesele de porțelan produse în Germania la sfârșitul secolului al XVIII-lea, prezentate vizitatorilor, sunt de o mare raritate. Ele reprezintă adevărate opere de artă ale meșterilor germani și sunt considerate, totodată, importante mărturii istorice ale dezvoltării industriei de porțelanuri din Germania.
Navigația comercială pe râul Nistru (anii 1812-1853)
Tyragetia, serie nouă, vol. II [XVII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Торговое судоходство по реке Днестр (1812-1853)
В настоящей статье рассматривается один из аспектов, касающихся внешней торговли Бессарабии в период от её аннексии в 1812 г. и до развязывания Крымской войны в 1853 г. В нашей попытке определения способов транспортировки бессарабских товаров в Одессу, главнейший черноморский порт того времени, мы нашли нужным акцентировать внимание на днестровском торговом судоходстве. Анализируя архивные документы и изданные монографии, мы пришли к выводу, что эта проблема должна изучаться многогранно, причём каждая из сторон вопроса требует отдельного внимания. Но заключительные выводы могут быть сделаны, лишь принимая во внимание совокупность всего спектра данной проблемы. Поэтому статья была разделена на несколько частей, а именно: Условия и средства судоходства на Днестре; Торговые транспорты по течению Днестра; Торговые транспорты по Лиману Днестра и Роль Бессарабии в коммерческой навигации Днестра. Согласно результатам наших изысканий, мы считаем, что судоходный потенциал Днестра был использован в рассматриваемый период лишь частично. Связано это, скорее всего, с беспечностью и меркантильностью царского правительства, которое игнорировало любые инициативы, потому что их реализация не обещала быстрых дивидендов. Таким образом, сложился порочный круг. С одной стороны, судоходство по Днестру не развивалось из-за неудовлетворительных гидрографических условий, а с другой стороны, правительство отказывалось инвестировать казённые деньги на их улучшение, потому что днестровское судоходство было слабо развито по сравнению с другими реками Российской Империи.
Andrei Emilciuc
Cărți vest-europene în Basarabia: căi de difuzare și control guvernamental (1812-1862)
Tyragetia, serie nouă, vol. VII [XXII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Andrei Emilciuc
Reprezentanţi ai Basarabiei la expoziţiile de mărfuri din Imperiul Rus şi Europa Occidentală (1829-1869)
Tyragetia, serie nouă, vol. XIV [XXIX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Andrei Emilciuc
Organizarea și funcționarea cordonului sanitar la hotarele dunărene ale Imperiului Rus (1812- 1856)
Tyragetia, serie nouă, vol. XVII [XXXII], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Andrei Emilciuc
Exportul de animale vii din Basarabia în Imperiul Habsburgic (1812-1861)
Tyragetia, serie nouă, vol. XV [XXX], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Andrei Emilciuc
Pregătirea și implementarea în Basarabia a reformei notariale din 14 aprilie 1866
Tyragetia, serie nouă, vol. X [XXV], nr. 2, Istorie. Muzeologie
Porțelanul german este foarte apreciat în rândul iubitorilor de antichități, datorită calității înalte a materialului folosit, originalității și elaborării minuțioase a designului decorativ...
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei se numără printre cele mai importante instituţii muzeale din Republica Moldova, atât din punctul de vedere al patrimoniului său, cât şi al prestigiului ştiinţific.