EN RO
National Museum of History of Moldova
Read Mode















#Exhibit of the Month

From the early days of Christianity, the cross meant not only an instrument of torture, but also a symbol of victory over death, a symbol of salvation. The object is made of silver, having the shape of a Byzantine cross with trapezoidal edges of the arms. The side arms and the one at the bottom seem to be turned inside a vessel (chalice (?)) with the trapezoidal "foot". The arms of the cross and of the "chalice" were ended with a decorative element in the shape of a sphere (drop). The cross has a decoration in relief, executed in the technique of filigree and granulation, consisting of drops, double and triple cords, circles with a drop in the center, and trefoils (?). In the center of the cross, at the intersection of the arms, there is a round mount with a cord-like edge, in which the pomegranate fruit is located. However, the main decorative element is the images of four peacocks turned to the right, with a snake in the beak, arranged on all the arms of the cross. The image of the peacocks is rendered in an artistic way, and their tails are stylized in the shape of a palmette.
The peacock, originated from India, due to its luxurious fan-shaped tail, was considered a symbol of the Sun. In ancient Greece, they were considered the sacred birds of the goddess Hera, and in ancient Rome they were considered the sacred birds of the goddess Juno. In Kievan Rus', the peacock (the Firebird) also symbolized the Sun. In the West, the peacock was considered a snake killer, and the iridescent colors of its tail were attributed to its ability to turn snake venom into solar substance. Since snakes in Iranian symbolism were considered enemies of the sun, it was believed that the peacock killed snakes, in order to create "eyes" from their saliva, iridescent with a bronze-green and gold-blue color on the feathers of its tail. Due to the bright splendor of the male peacock's tail, it has been compared with immortal gods and, therefore, with immortality. Peacocks are known as an emblem of greatness, royal authority, spiritual superiority, ideal creation.

In the early period of Christianity, the peacock was a symbol of love, resurrection, immortality, beauty, eternity of the soul, the all-seeing eye of the Church, and the peacock feather was the emblem of Saint Barbara. The image of peacocks with snakes in their beaks on the cross is not at all accidental; it symbolizes the victory of Christ over evil.

On the back side of the cross, traces of fixing are preserved, probably of a pin (missing), so the object served as a brooch (fibula), which was probably attached to the fabric. The piece is presumably dated back to the 9th-12th centuries.

The object has the following dimensions: height - 125 mm; width - 86 mm; weight - 47 g.


 
National Museum of History of Moldova
 

Publications Journal „Tyragetia"

Tyragetia, nr. XIII

Tyragetia, nr. XIII

Chișinău, 2004

  • Andrei Eșanu, Ştefan cel Mare și epoca sa

I. ARHEOLOGIE Şl ISTORIE


  • Sergiu Covalenco, Tețcani X - stațiune musteriană în zona Prutului de Mijloc
  • Sergiu Bodean, Așezări eneolitice de lângă satele Chetroșica Veche și Climăuții de Jos
  • Alexandru Levinschi, Circuitul monetar la geții din silvostepa Moldovei
  • Natalia Mateevici, Amfore de Preparethos și de tip Murighiol în spațiul bugo-carpatic în sec. IV a. Chr.
  • Vlad Vornic, Nicolae Telnov, Valeriu Bubulici, Noi descoperiri arheologice în așezarea dacilor liberi de la Pruteni
  • Ecaterina Abâzova, Tatiana Reaboi, Svetlana Reabțeva, Piese din metale neferoase de la Orheiul Vechi
  • Anatolie David, Ursul de peșteră (Spelaearctos spelaeus Rosenmuller et Heinroth, 1794) în Paleoliticul din Republica Moldova
  • Anatolie David, Viorica Pascaru, Semnificația micromamiferelor la reconstituirea condițiilor paleogeografice în Paleoliticul din nordul Moldovei
  • Ion Chirtoagă, Modificările drumurilor de comerț internațional din Bazinul Pontic și evoluția localității Cern
  • Lilia Zabolotnaia, Relațiile moldo-polone în prima jumătate a sec. XV-lea. Epoca lui Alexandru cel Bun și a urmașilor săi
  • Andrei Eșanu, Valentina Eșanu, Tata lui Ştefan cel Mare - Bogdan al ll-lea
  • Minai Onilă, Lupta de la Lipnic
  • Ana Boldureanu, Contribuții cu privire la circulația asprilor otomani în Moldova în secolul al XVI-lea
  • Nicolae Răileanu, Contribuții privind consecințele campaniei și păcii de la Prut
  • Valentin Tomuleț, Dosarele familiilor nobiliare din Basarabia din sec. al XlX-lea - sursă importantă în studierea luptei boierimii basarabene pentru confirmarea titlurilor nobiliare (în baza dosarului familiei Tomuleț)
  • Valentin Tomuleț, Unele aspecte privind prestațiile extraordinare impuse populației
  • Natalia Timohin, Basarabiei în timpul războiului ruso-turc din anii 1828-1829 și războiul din Crimeea (1853-1856)
  • Maria Danilov Problemele misionare în Basarabia sec. al XIX-lea
  • Valentina Chirtoagă, Învățământul secundar în coloniile germane din Basarabia
  • Victor Gaiciuc, Uniforma militară: evoluție în timp
  • Elena Postică, Calvarul unei familii de "dușmani ai poporului"
  • Vera Stăvilă, Valori promovate de dramaturgi basarabeni pe scena Naționalului din Chișinău (deceniile Vll-iX ale sec. XX)
  • Mariana Ţăranu, Politica partidului și statului sovietic în domeniul intelectualității în primele decenii ale Puterii Sovietice

II. MUZEOGRAFIE Şl MUZEOLOGIE

  • Olga Pulbere, Colecțiile fondurilor arheologice ale MNIM
  • Ana Grițco, Dialog cu timpul (pe marginea expoziției O istorie ilustrată a Basarabiei)
  • Eugenia Borodac, Tamara Stamatova, Piese de coifură în colecția MNIM
  • Igor Cereteu, Consemnări marginale de pe cărți vechi bisericești (din colecția MNIM)
  • Nadejda Boțea, Mariana Bălan, Mostre de mobilă ale firmei Thonet, sec. XIX - începutul sec. XX
  • Liubovi Malahov, "Дворянские Выборы" - o carte rară în fondurile muzeului
  • Silvia Şărănuță, Muzeul Colegiului național de viticultură și vinificație din Chișinău
  • Ecaterina Bondarenco Restaurarea unui veșmânt ecleziastic din sec. al XIX-lea
  • Nicolae Răileanu, Mariana BălanIstoria fondării și principiile de organizare a Muzeului Memorial al Holocaustului din Washington
  • Lucia Marinescu-Tonu, Institutul de cercetări ecomuzeale Tulcea (precursorul ecomuzeologiei)
  • Natalia Chișcă, Expoziția - mijloc de valorificare a obiectelor de artă religioasă
  • Elena Ploșnița, Expoziția în epoca modernă. Evoluție și impact

III. ETNOGRAFIE

  • Alexandru Furtună, Unele considerații privind antropomorfizarea pământului la români
  • A. Hâncu-Tentiuc, Credințe și obiceiuri legate de primele roade

IV. PERSONALITĂŢI

  • Dinu Poștarenco, Un istoric basarabean: Nicolae Lașcov
  • Liubovi Reprințeva, Ani dificili în viața academicianului V. Rabin

V. VIAŢA ŞTIINŢIFICĂ


  • Aurelia Cornețchi, Muzeul Național de Istorie a Moldovei în anul 2003
  • Ludmila Velixar, Muzeul din or. Cahul la cea de-a 45 aniversare
  • Aurelia Cornețchi, Expoziția "Biserica catolică din Republica Moldova. Istorie. Spiritualitate. Artă"
  • Ludmila Năstase, Expoziția "A. V. Şciusev. Dăruire fidelă arhitecturii"
  • Olga Şcipachina, Expoziție jubiliară la muzeu (75 de ani de ia nașterea academicienilor Vsevolod și Sveatoslav Moscalenco)

VI. RECENZII


  • Ion Tentiuc, Nicolae Chetraru, Nicolae Răileanu. Ion Casian Surucean în arheologia și muzeologia basarabeană, Chișinău, Tyragetia, 2001, 256 p., ISBN 9975-9667-1-3
  • Anatolie David, Nicolae Răileanu. "Rara Avis" Tyragetia, Chișinău 2003. 300 p. O carte despre un celebru savant și renumit muzeograf

VII. NECROLOG

  • V.Ş. Nițulescu, Profesorul Radu Florescu

ABREVIERI



 

 


Independent Moldova
Moldavian Soviet Socialist Republic
Bessarabia and MASSR between the Two World Wars
Bessarabia and Moldavian Autonomous Soviet Socialist Republic in the Period between the Two World Wars
Revival of National Movement
Time of Reforms and their Consequences
Abolition of Autonomy. Bessarabia – a New Tsarist Colony
Period of Relative Autonomy of Bessarabia within the Russian Empire
Phanariot Regime
Golden Age of the Romanian Culture
Struggle for Maintaining of Independence of Moldova
Formation of Independent Medieval State of Moldova
Era of the
Great Nomad Migrations
Early Middle Ages
Iron Age and Antiquity
Bronze Age
Aeneolithic Age
Neolithic Age
Palaeolithic Age

  
National Museum of History of Moldova
  
Come to Museum! Discover the History!
  
Visit museum
Visit museum
Summer schedule: daily
10am – 6pm.

Winter schedule: daily
10am – 5pm.
Closed on Fridays.
Entrance fees:  adults - 10 MDL, pensioners, adults with moderate disabilities / disability of the 3rd degree, students - 5 MDL, school students - 2 MDL. Free access: enlisted men (...)

WiFi Free Wi-Fi Zone in the museum: In the courtyard of the National History Museum of Moldova there is Wi-Fi Internet access for visitors.






#Exhibit of the Month

From the early days of Christianity, the cross meant not only an instrument of torture, but also a symbol of victory over death, a symbol of salvation. The object is made of silver, having the shape of a Byzantine cross with trapezoidal edges of the arms. The side arms and the one at the bottom seem to be turned inside a vessel (chalice (?)) with the trapezoidal "foot". The arms of the cross and of the "chalice" were ended with a decorative element in the shape of a sphere (drop). The cross has a decoration in relief, executed in the technique of filigree and granulation, consisting of drops, double and triple cords, circles with a drop in the center, and trefoils (?). In the center of the cross, at the intersection of the arms, there is a round mount with a cord-like edge, in which the pomegranate fruit is located...

Read More >>

 



The National Museum of History of Moldova takes place among the most significant museum institutions of the Republic of Moldova, in terms of both its collection and scientific reputation.
©2006-2021 National Museum of History of Moldova
31 August 1989 St., 121 A, MD 2012, Chisinau, Republic of Moldova
Phones:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Department of Public Relations and Museum Education: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Technical Support: info@nationalmuseum.md
Web site administration and maintenance: Andrei EMILCIUC

menu