EN RO
National Museum of History of Moldova
Read Mode















#Exhibit of the Month

From the early days of Christianity, the cross meant not only an instrument of torture, but also a symbol of victory over death, a symbol of salvation. The object is made of silver, having the shape of a Byzantine cross with trapezoidal edges of the arms. The side arms and the one at the bottom seem to be turned inside a vessel (chalice (?)) with the trapezoidal "foot". The arms of the cross and of the "chalice" were ended with a decorative element in the shape of a sphere (drop). The cross has a decoration in relief, executed in the technique of filigree and granulation, consisting of drops, double and triple cords, circles with a drop in the center, and trefoils (?). In the center of the cross, at the intersection of the arms, there is a round mount with a cord-like edge, in which the pomegranate fruit is located. However, the main decorative element is the images of four peacocks turned to the right, with a snake in the beak, arranged on all the arms of the cross. The image of the peacocks is rendered in an artistic way, and their tails are stylized in the shape of a palmette.
The peacock, originated from India, due to its luxurious fan-shaped tail, was considered a symbol of the Sun. In ancient Greece, they were considered the sacred birds of the goddess Hera, and in ancient Rome they were considered the sacred birds of the goddess Juno. In Kievan Rus', the peacock (the Firebird) also symbolized the Sun. In the West, the peacock was considered a snake killer, and the iridescent colors of its tail were attributed to its ability to turn snake venom into solar substance. Since snakes in Iranian symbolism were considered enemies of the sun, it was believed that the peacock killed snakes, in order to create "eyes" from their saliva, iridescent with a bronze-green and gold-blue color on the feathers of its tail. Due to the bright splendor of the male peacock's tail, it has been compared with immortal gods and, therefore, with immortality. Peacocks are known as an emblem of greatness, royal authority, spiritual superiority, ideal creation.

In the early period of Christianity, the peacock was a symbol of love, resurrection, immortality, beauty, eternity of the soul, the all-seeing eye of the Church, and the peacock feather was the emblem of Saint Barbara. The image of peacocks with snakes in their beaks on the cross is not at all accidental; it symbolizes the victory of Christ over evil.

On the back side of the cross, traces of fixing are preserved, probably of a pin (missing), so the object served as a brooch (fibula), which was probably attached to the fabric. The piece is presumably dated back to the 9th-12th centuries.

The object has the following dimensions: height - 125 mm; width - 86 mm; weight - 47 g.


 
National Museum of History of Moldova
 

Publications Journal „Tyragetia"

Tyragetia, nr. XIV

Tyragetia, nr. XIV

Chișinău, 2005

I. Arheologie

• Nicolae Chetraru, Ilie Borziac, Paleoliticul superior din grota Duruitoarea Veche
• Ilie Borziac, Oleg Levițki, Noi materiale paleolitice de la așezarea Trinca - Izvorul lui Luca
• Sergiu Covalenco, Analiza comparativă a monumentelor paleolitice superioare Rașcov Vll și VIIl
• Sergiu Bodean, Două colecții cucuteniene din fondurile MNIM
• Eugen Ușurelu, Noi contribuții cu privire la apariția în spaþiul carpato-dunărean a formelor metalice caracteristice bronzului târziu
• Octavian Munteanu, Tipologia și particularitățile complexelor Poienești-Lucașeuca la Orheiul Vechi
• Alexandru Levinschi, Considerații asupra începuturilor de locuire a geților în silvostepa Moldovei
• Natalia Mateevici, Rolul amforelor grecești în comerțul greco-barbar din spațiul Bugo-Carpatic în sec. Vl - începutul sec. II a. Chr.
• Anatol Povestea, O monedã romană descoperită în comuna Ciutești (Nisporeni)
• Andrei Bolocan, Tezaurul de siliquae de la Taraclia (Ceadâr-Lunga)
• Serghei Kurceatov, Vlad Vornic, Un mormânt cu amforă romană din necropola de la Petrești (Ungheni)
• Ion Tentiuc, Aspecte istoriografice privind ritul și ritualul funerar medieval timpuriu din spațiul pruto-nistrean
• Emanuil Brihuneț, Vestigii arheologice în moșia comunei Mileștii Mici (laloveni)
• Anatolie David, Viorica Pascaru, Fauna stațiunii paleolitice din grota Brânzeni l
• Ecaterina Abâzova, Svetlana Reabțeva, Vestimentație de gală din cea de-a doua jumătate a sec. XIV - încep. sec. XVII

II. Istorie

• Eduard Baidaus, Permanențe istorice Bizantine, sau câteva considerente privind predicile lui Kekaumenos
• Gabriel Atanasiu, Ctitorii mănăstirii Căluiul, județul Olt
• Pavel Parasca, Politică și diplomație la începutul domniei lui Alexandru cel Bun
• Andrei Eșanu, Valentina Eșanu, Alte considerente privind vechimea bisericii "Adormirii..." de la Căpriana
• Lilia Zabolotnaia, Dreptul femeilor la divorț în Moldova medievală (secXVI-XVII)
• Minai Onilă, Serdăria Orheiului
• Vlad D. Ghimpu, Cea mai veche biserică din Chișinău
• Nicolae Răileanu, Din istoria relațiilor economice internaționale ale Moldovei (sec. XVI-XVII)
• Ion Chirtoagă, Modificări în organizarea administrativã a teritoriului Moldovei din stânga Prutului în sec. XVII-XVIII
• Valentin Tomuleț, Trăsăturile de bază ale politicii comercial-vamale a țarismului în Basarabia și particularitățile constituirii burgheziei comerciale (1812-1868)
• Maria Danilov, Stagiunea actorului ieșean Nicolae Luchian în Basarabia și cenzura țaristă
• Dinu Poștarencu, Structura profesională a populației Basarabiei conform recensământului din 1897
• Alexandru Magola, Românii basarabeni - luminători ai Japoniei
• Silviu Andrleș-Tabac, Stemele și drapelele satelor Cremenciug, Sobari și Ţarigrad
• Dragoș Toma, Ideea securității colective în viziunea lui Nicolae Titulescu și poziția Poloniei
• Olga Şcipachina, Reorganizarea fundamentală a sistemului de învățământ în școala de culturã generală în anii 1989-1992
• Nicolae Bulat, Şcoala Normală "P. Maior" din Soroca
• Constantin Solomon, Anomia puterii politice în Republica Moldova
• Artur Gumeniuc, Colaborarea economicã a Republicii Moldova cu Federația Rusă (1991-2001)
• Aurelia Popușoi, Specificul relației individ-stat la etapa actuală în Republica Moldova

III. Muzeologie și muzeografie

• Natalia Chlșcă, Moștenirea paleocreștină în tipologia iconografică creștină
• Elena Ploșnița, Un muzeu istorico-militar în viziunea unui guvernator al Basarabiei
• Maia Stamati, Casa-Muzeu Alexei Mateevici din Zaim: istorie și perspective
• Eugenia Borodac, Tamara Stamatova, La izvoarele învățământului artistic din Basarabia
• Silvia Şaranuță, Cornece pentru praf de pușcă
• Olga Pulbere, Colecțiile fondurilor areologice ale MNIM
• Liubovi Malahova, Psaltire - o carte rară în colecþia MNIM
• Nadejda Botea, Mariana Balan, Mobila firmei Jacob și Josef Kohn sf. sec. XIX  înc. sec. XX din colecția MNIM
• Irina Goncearova, Jetoane de încoronare din colecția MNIM (sec. XIX)
• Elena Postică, Vera Stăvilă, Expoziþia muzeală "August 1944 în memoria contemporanilor"
• Ecaterina Bondarenco, Laboratorul de conservare și restaurare
• Nicolae Demcenco, Necropola armeano-poloneză a municipiului Chișinău: personalități din domeniul artei și științei

IV. Personalități

• Nicolae Chetraru, Maria Pocora - geolog și muzeograf
• Ludmila Năstase, N. Rerih și A. Şciusev. Puncte tangențiale în creația meșterilor
• Liubovi Reprințeva, Pagini din viața academicianului Ion Dicusar
• Nicolae Răileanu, Zinaida Suhov - muzeograf, geolog și geograf
• Nicolae Răileanu, Muzeograful și arheologul Gheorghe Sergheev

V. Viața științifică

• Aurelia Cornețchi, Activitatea cultural-științifică a  Muzeului Național de Istorie a Moldovei în anul 2004

VI. Omagieri

• Vera Stăvilă, Elena Postică la 50 ani
• Alexandru Levinschi,  La 60 viața clocotește din plin

VII. Recenzii

• Gheorghe Palade, Aurel Zanoci, N. Chetraru, A. Moraru, N. Răileanu. Nicolae Moroșan – Dramaunui savant. Editura Tyragetia, Ghișinău, 2003, 223 pag.
• Maria Danilov, Studii de muzeografie și muzeologie. Omagii lui N. Răileanu la 60 de ani. Vol. 1. Editura Tyragetia, Chișinãu, 2004, 526 pag.



 

 


Independent Moldova
Moldavian Soviet Socialist Republic
Bessarabia and MASSR between the Two World Wars
Bessarabia and Moldavian Autonomous Soviet Socialist Republic in the Period between the Two World Wars
Revival of National Movement
Time of Reforms and their Consequences
Abolition of Autonomy. Bessarabia – a New Tsarist Colony
Period of Relative Autonomy of Bessarabia within the Russian Empire
Phanariot Regime
Golden Age of the Romanian Culture
Struggle for Maintaining of Independence of Moldova
Formation of Independent Medieval State of Moldova
Era of the
Great Nomad Migrations
Early Middle Ages
Iron Age and Antiquity
Bronze Age
Aeneolithic Age
Neolithic Age
Palaeolithic Age

  
National Museum of History of Moldova
  
Come to Museum! Discover the History!
  
Visit museum
Visit museum
Summer schedule: daily
10am – 6pm.

Winter schedule: daily
10am – 5pm.
Closed on Fridays.
Entrance fees:  adults - 10 MDL, pensioners, adults with moderate disabilities / disability of the 3rd degree, students - 5 MDL, school students - 2 MDL. Free access: enlisted men (...)

WiFi Free Wi-Fi Zone in the museum: In the courtyard of the National History Museum of Moldova there is Wi-Fi Internet access for visitors.






#Exhibit of the Month

From the early days of Christianity, the cross meant not only an instrument of torture, but also a symbol of victory over death, a symbol of salvation. The object is made of silver, having the shape of a Byzantine cross with trapezoidal edges of the arms. The side arms and the one at the bottom seem to be turned inside a vessel (chalice (?)) with the trapezoidal "foot". The arms of the cross and of the "chalice" were ended with a decorative element in the shape of a sphere (drop). The cross has a decoration in relief, executed in the technique of filigree and granulation, consisting of drops, double and triple cords, circles with a drop in the center, and trefoils (?). In the center of the cross, at the intersection of the arms, there is a round mount with a cord-like edge, in which the pomegranate fruit is located...

Read More >>

 



The National Museum of History of Moldova takes place among the most significant museum institutions of the Republic of Moldova, in terms of both its collection and scientific reputation.
©2006-2021 National Museum of History of Moldova
31 August 1989 St., 121 A, MD 2012, Chisinau, Republic of Moldova
Phones:
Secretariat: +373 (22) 24-43-25
Department of Public Relations and Museum Education: +373 (22) 24-04-26
Fax: +373 (22) 24-43-69
E-mail: office@nationalmuseum.md
Technical Support: info@nationalmuseum.md
Web site administration and maintenance: Andrei EMILCIUC

menu