Buckles (paftale) are an almost indispensable element of traditional women's dress in the Southeastern European area, particularly in the Balkans, and have been in use over a long period, from the 14th to the 20th century. The word pafta is of Turkic origin-possibly entering the language via Iranian influence-derived from the Persian word bafta, meaning "woven," which evolved in Turkish to signify "plate." Today, the term is used in nearly identical forms in Romanian (pafta), Bulgarian (пафта), Serbian (пафте), and some Aromanian dialects (pafta), designating functional and ornamental clothing accessories used to fasten belts, girdles, or sashes, crafted from various materials and decorated using different techniques. The three buckles decorated in the polychrome enamel technique, preserved in the collection of the National Museum of History of Moldova, belong to the South-Danubian tradition and are dated to the late 19th - early 20th century.
Each buckle consists of two identical trapezoidal parts, their surfaces divided into three roughly equal registers, adorned with stylized vegetal motifs forming a metal lattice into which enamel is poured. The two parts extend into sharp angles at the ends, forming a triangle with the edge of the last decorative register, similarly ornamented. The enamel used to fill the floral motifs is black, turquoise, white, orange, green, yellow, and burgundy. The entire decorative field is framed by a beaded border.
On the reverse, both components retain a copper band riveted along the edge, used to fasten the ends of the belt. The fastening system, made by interlocking the hinges of the two parts and secured with a movable pin attached by a chain to a clasp fixed on one of the buckle pieces, is concealed by a rectangular plate (riveted with three pins to the body of the piece), with narrow edges ending in sharp angles, decorated in the same style and technique. Additionally, it features three circular settings with notched edges bent inward to hold centrally placed red and green glass paste. These settings are framed by a radiant, notched band.
The symbolism of the color palette encodes meanings and symbols, chosen for their believed magical powers. Red has always represented love, affection, and protection against curses and the evil eye; white symbolizes purity and spiritual and physical cleanliness; blue is symbolically associated with infinity, morning, new beginnings, and transformation; green represents destiny, hope, prosperity, balance, and rebirth, being linked to nature's revival each spring and to life itself.
Populația culturii topoarelor de luptă din estul Mării Baltice, Lituania
Tyragetia, serie nouă, vol. IV [XIX], nr. 1, Arheologie. Istorie Antică
Articolul propune spre atenția cercetătorilor o privire de ansamblu asupra investigațiilor întreprinse în arealul culturii topoarelor de luptă din estul Mării Baltice, apariția căreia este datată cu mijlocul mileniul III a. Chr. Sunt discutate problemele originii și subzistenței comunităților purtătoare ale acestei culturi. Un rol deosebit în răspândirea culturii topoarelor de luptă, după părerea autoarei, au avut particularitățile mediului geografic (fertilitatea solului, gradul de împădurire, resurse acvatice etc.). De asemenea, în articol este întreprinsă încercarea de a localiza nișa ecologică pe care a ocupat-o populația culturii topoarelor de luptă.
Lista ilustrațiilor: Fig. 1. Răspândirea culturii topoarelor de luptă (spațiul în discuție marcat în pătrat). Fig. 2. Inventarul din mormântul culturii topoarelor de luptă Gyvakarai (Lituania): 1 - topor în formă de luntre; 2 - topor cu coadă din silex; 3 - ac din os în formă de toporaș; 4 - lamă de cuțit (după Tebelškis 2000, 19). Fig. 3. Răspândirea monumentelor culturii topoarelor de luptă: 1 - așezări și situri cu descoperiri de ceramică ale culturii baltice de coastă (Rzucewo); 2 - așezări și situri cu descoperii de ceramică ale culturii topoarelor de luptă; 3 - morminte ale culturii topoarelor de luptă; 4 - situri cu descoperiri de topoare în formă de luntre (după Brazaitis 2005, 236). Fig. 4. Descoperi neolitice (culturile Narva și Nemunas) (după Rimantienė 1996, 217). Fig. 5. Descoperiri neolitice (cultura amforelor sferice): 1 - așezări și situri cu descoperiri de ceramică ale culturii amforelor sferice; 2 - situri cu descoperiri de topoare din silex (după Brazaitis 2005, 222). Fig. 6. Zone de fertilitate în Lituania: ■ - zone de fertilitate înaltă, □ - zone de fertilitate joasă (după Luchtanas, Sidrys 1999, 29). Fig. 7. Împădurirea districtelor în Lituania (%) (după Food and Agriculture Organization of the United Nations project TCP/LIT/6613. State Land Survey Institute, 1998).
Buckles (paftale) are an almost indispensable element of traditional women's dress in the Southeastern European area, particularly in the Balkans, and have been in use over a long period, from the 14th to the 20th century....
The National Museum of History of Moldova takes place among the most significant museum institutions of the Republic of Moldova, in terms of both its collection and scientific reputation.
The National Museum of History of Moldova takes place among the most significant museum institutions of the Republic of Moldova, in terms of both its collection and scientific reputation.
The National Museum of History of Moldova takes place among the most significant museum institutions of the Republic of Moldova, in terms of both its collection and scientific reputation.